ביום שישי האחרון חגג יוסי כהן, בן ה-72 מהרצליה, בדירתה של בתו את מסיבת יום ההולדת של חתנו ונכדו. "תוך כדי שיחה, התמוטטתי", הוא מספר ומוסיף: "מסתבר כי קיבלתי דום לב".
1 צפייה בגלריה
יוסי כהן וצוות הרופאים. מזל כפול
יוסי כהן וצוות הרופאים. מזל כפול
יוסי כהן וצוות הרופאים. מזל כפול
(צילום: דוברות המרכז הרפואי מאיר)
"היה לי מזל כפול", הוא אומר. "ועד הבית של הבניין רכשו מכשיר דפיברילטור (המחזיר קצב לב לפעולה סדירה על ידי מתן שוק חשמלי ללב), והציבו אותו בשטח הציבורי של הבניין. מזל נוסף היה כי בבניין מתגוררים שני פרמדיקים ורופא, ד"ר איתן קפלן. בני המשפחה רצו להביא את המכשיר ויחד עם ד"ר קפלן ומתנדבי מד"א שהגיעו, ביצעו בי החייאה באמצעות המכשיר. לאחר מכת החשמל שבו הדופק והנשימה וחזרתי להכרה".
קראו גם:
כהן, פונה למרכז רפואי 'מאיר' מקבוצת כללית ועוד באותו הערב טופל על ידי פרופ' עבד עסלי, מנהל מערך הלב ועבר צנתור והכנסת סטנט.
נילי, בתו של כהן שיתפה את חברותיה בהודעה מרגשת על הנס שאירע להם באותו היום ועל מאבקם המשותף המשפחה והשכנים על חייו של אביה. וכתבה: " ד"ר קפלן, בעלי, גיסי ומתנדבי מד"א התחילו לעבוד עם הדפיברילטור ופתאום זה קרה - אבא שלי חזר. הדופק התייצב והוא אפילו התעורר בבית! צוות האמבולנס ומד״א המדהים לקחו אותנו והגענו למיון בבי"ח מאיר.
וואו, איזה יחס מדהים. איזה מקצועיות איזה שירות. אין מילים. תוך דקות אבחנו ואבא שלי עבר סיטי ראש וישר לצנתור. וכל הזמן הזה אבא שלי ער. אבא שלי התעורר אצלי בבית והגיע למיון כשהוא ער ונושם בכוחות עצמו! חצי שעה מהרגע שהגענו אבא שלי היה בהכרה אחרי צנתור ובעיקר אחרי. השכן הרופא, השכנים מתנדבי מד"א, צוות המיון, הצנתור, ומחלקת טיפול נמרץ לב - כולם הסבירו לנו בצורה חד משמעית- הדפיברילטור הציל אותו".
כהן, אשר מקפיד על אורח חיים בריא ועל ספורט, מספר כי ערב לפני האירוע הוא חש כאב בעצם השכמה, ליד כתף שמאל. הוא ייחס את הכאב לפציעה ישנה שמדי פעם מציקה לו, "אך הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות הכאב לא עבר אלא שב וחזר.
"בדיעבד" מספר יוסי "הסתבר לי כי זהו אחד הסימנים המקדימים לאירוע לבבי וחשוב להכיר את הסימנים וללכת להיבדק. בנוסף חשוב מאוד שמכשירי דפיברילטור יוצבו בבתים משותפים, זו לא הוצאה גדולה וזה מציל חיים".
פרופ' עבד עסלי, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית: "גורלם של המטופלים נקבע בדקות הראשונות ובכך שיעשו להם החייאה ויקבלו מכת חשמל מהירה. ההבדל בין חולה שקיבל מכת חשמל מהירה לבין חולים שעברו החייאה ארוכה עם עיכוב עד מתן מכת החשמל – הוא עצום. חולים שמקבלים מכת חשמל מהירה מתאוששים טוב ובדרך כלל לא נשארים עם נזק מוחי והשיקום, אם הוא נחוץ, הוא קל. על כן זמינותם של מכשירי דפיברילטור חשובה מאוד.
בשנים האחרונות עיריות שונות ברחבי הארץ מתחילות להבין שבהוצאה לא גדולה כל כך, הן יכולות פשוט להציל חיים. בנוסף, אנו שמחים שיש גם יוזמות מקומיות לרכישת מכשירים והצבתם כמו במקרה האחרון".