רשת ערי מצוינות, ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת ת"א, מפרסמת את הדוח השנתי שלה הכולל לראשונה את דירוג אחוז התלמידים המשתתפים בתוכניות מצוינות בחטיבות הביניים ב- 110 רשויות מקומיות בישראל בשנת תש"פ. עוד נכלל בדוח רשת ערי מצוינות שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה בשנת הלימודים תש"פ ב- 110 רשויות מקומיות.
2 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות נדחו
בחינות הבגרות נדחו
בחינות הבגרות
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>>
הדוח מציג את הממוצע הארצי של שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה, ובנוסף מחלק את הרשויות המקומיות לארבע קטגוריות, בהתאם למגמת השינוי בין השנים תש"פ לתשע"ט: רשויות נוסקות (כאלה שנרשמה בהן עליה של מעל ל-20% בשנה האחרונה); רשויות משתפרות (כאלה שנרשמה בהן עליה של עד 20% בשנה האחרונה); רשויות מאטות (כאלה שנרשמה בהן ירידה של עד 20% בשנה האחרונה) ורשויות נחלשות (כאלה שנרשמה בהן ירידה של מעל ל- 20% בשנה האחרונה). ניתוח כללי מראה שמתוך 110 רשויות 30 רשויות נוסקות; 33 רשויות משתפרות; 37 רשויות מאטות ושמונה רשויות נחלשות. שתי רשויות, מודיעין עלית ורכסים, לא נספרו, שכן הן ללא תלמידי חמש יחידות.
2 צפייה בגלריה
15 הערים המובילות
15 הערים המובילות
15 הערים המובילות
(צילום: רשת ערי מצוינות)
מהדוח עולה כי הממוצע הארצי של שיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה הוא 15.6%.
בחינה של ערי השרון מעלה את הנתונים הבאים:
הוד השרון: עליה של 12% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 30.9% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
הרצליה: עליה של 2% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 30% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
כפר סבא: עליה של 23% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 29% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
רמת השרון: ירידה של 2% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 40.1% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
רעננה: עליה של 2% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 34.8% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
עוד מפרסמת רשת ערי מצוינות לראשונה את דירוג אחוז התלמידים המשתתפים בתוכניות מצוינות בחטיבות הביניים ב- 110 רשויות מקומיות בישראל בשנת תש"פ. הדירוג מתייחס לעשר תוכניות מצוינות המוכרות על ידי משרד החינוך ונספרות על ידו ביניהן חינוך לפסגות, מרכזי מחוננים, מרכזי מצטיינים, עתודה מדעית טכנולוגית (עמ"ט), קדם עתידים, אקדמיה בתיכון ועוד. חשוב לציין בהקשר הזה כי בישראל פועלות תוכניות מצוינות נוספות אך משרד החינוך אינו מונה את המשתתפים בתוכניות הללו.
בחינה של אחוז תלמידי חטיבת הביניים שהשתתפו בתוכניות מצוינות בערי השרון בשנת תש"פ מעלה את הנתונים הבאים:
הוד השרון: 10% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
הרצליה: 23% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
כפר סבא: 12% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
רמת השרון: 25% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
רעננה: 13% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות

אופיר פז-פינס, מנהל רשת ערי מצוינות וראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב: "אנחנו מברכים על המשך תהליך השיפור בעיקר ברשויות פריפריאליות באשכולות 1-4 ובנוסף, על ראשיתה של מגמת צמצום פערים בין רשויות חלשות וחזקות. לאור מגמות אילו, הרשת קוראת למשרד החינוך להרחיב את "התוכנית הלאומית למצוינות בפריפריה" מ-26 רשויות ל-50 רשויות. אנחנו נמשיך לתת גיבוי ולסייע לרשויות להתמיד ולשמור על ההישגים אליהן הגיעו ולהמשיך להשתפר משנה לשנה".
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך: "מה שנמדד זה מה שחשוב, ולכן אני מברך את משרד החינוך שהחל למדוד לצד חמש היחידות בתיכון גם את שיעורי המצוינות בחטיבת הביניים. הדוח מראה שרשויות מקומיות שפותחות כיתות מצוינות בחטיבת הביניים, מאפשרות ליותר תלמידות ותלמידים לעלות על מסלול של מצוינות. הן מצליחות לשבור את תקרת הזכוכית של הפערים, ובונות מלמטה ישראל שיש לה כלכלה משגשגת יותר, אבל גם חברה הוגנת יותר".