"מעשה בנער מתבגר/ שעל שפמו רצה לוותר/ הוא חשב ובחן/ והציע גוֹלחן/ ומאז בחלקלקותו מתהדר". את החמשיר הזה כתב איתמר מישקובסקי (12) מהרצליה על אחיו הבכור אביב, נער בן 16 וחצי על הרצף האוטיסטי. בעקבות החמשיר כתבה אמו שרון לאקדמיה ללשון העברית. "אביב מדבר מעט מאוד, ועם זאת גיל ההתבגרות גרם לו להמציא מילה חדשה. אביב קצת חושש להתבגר ואוהב להתגלח כדי לחזור להיות ילד. בעקבות זאת המציא את המילה 'גוֹלחן', המתארת מבחינתו כל אביזר המשמש לגילוח. אשמח לשמוע אם ניתן להוסיף מילה זו לאוצר המילים בעברית. עבור בני זה יהיה הישג משמעותי", כתבה שרון.
1 צפייה בגלריה
שרון ואביב. "הוא לא התרגש מכך"
שרון ואביב. "הוא לא התרגש מכך"
שרון ואביב. "הוא לא התרגש מכך"
(צילום: טל שחר )
קראו גם >>>
לא חלפו ימים רבים והגיעה תשובה מהמזכירות המדעית של האקדמיה: "מכתבך מרגש ממש.​ ההמצאה של בנך הגיונית ויפה". מתשובת האקדמיה עולה כי המילה "גוֹלחן" כמוה כמילים "פותחן" ו"קולפן", המציינות מכשירים ומבוססות על פעולות כגון "פותח" או "קולף"; ואף שלא קיימת המילה "גולח", המצאת המילה "גוֹלחן" מלמדת על הבנה והפנמה של דרך היווצרות המילים בעברית - "והרי לך עדות שגם אם בנך מדבר מעט, הוא בעצם שולט בשפה".
מזכירות האקדמיה הדגישה כי "האקדמיה אינה נוהגת לחדש מילים במקום מילים או צירופים עבריים קיימים; ​"ועם זאת, אנא העבירי לבנך את הערכתנו להמצאתו היפה. תוכלו להפיץ את המילה בקרב בני המשפחה והחברים, ומי יודע – אולי במשך הזמן המילה 'תתפוס' ותגיע לציבור הרחב".
האם הקריאה את תשובת האקדמיה לבנה. אביב כלל לא התרגש. "הוא אמר 'המצאתי מילה', והלך", אומרת אמו. "לא ממש מעניין אותו מה אמרו עליו באקדמיה ומה כתבו עליו בקבוצות הווטסאפ".
אביב אובחן על הרצף בגיל שנתיים. הוא למד בכיתת תקשורת בבית הספר "יגאל אלון" בהרצליה, וכיום לומד בבית הספר לחינוך מיוחד "גיל" בתל אביב. הוא נזקק לעזרה רבה בתפקודים היומיומיים ומתקשה להביע את עצמו. עם זאת, כדברי אמו, "הוא נער נבון מאוד, בעל חוש הומור, שלימד את עצמו אנגלית כבר בכיתה ג'". הוא פעיל בחוגי ספורט ובתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", רוכב על אופניים במסגרת עמותת "אתגרים" ופעמיים בשבוע יוצא יחד עם חונכת לטיולים רגליים בעיר, כולל בקניון.
כאמור, ההתכתבות עם האקדמיה ללשון החלה בזכות האח הצעיר איתמר, שבמסגרת עבודה בלשון היה אמור לכתוב חמשיר הכולל מילה המתארת מכשיר. אביב השתמש במילה "גוֹלחן" כדי לבקש מכשיר גילוח, וכך נולד החמשיר.
שרון מישקובסקי (49), בעלת תואר שני במינהל עסקים ובביוכימיה, עוסקת בהנחיית קבוצות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אנשי מקצוע העוסקים בתחום וסטודנטים. היא חברה זה שנים בהנהגת ההורים העירונית והארצית, כנציגה של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. היא פעילה גם בקבוצת המנהיגות "הורים מיוחדים הרצליה", הפועלת למען רווחתן של המשפחות בתחומי פנאי, בניית קהילה, הסברה, שילוב במערכת החינוך, לימודים ותעסוקה לבוגרים ובנוסף, היא ממייסדי עמותת ״כלבים שעושים טוב״, שמחברת בין ילדים עם צרכים מיוחדים לכלבים שמסייעים להם באתגרים שונים: "המדינה לא עוזרת לנו, ואת רוב הפתרונות לילדים האלה מייצרים ההורים".