דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (שני) הקדיש פרק נרחב על נושא חשמול הרכבת בדגש על קו הרכבת מירושלים להרצליה. בין היתר קובע המבקר כי תוואי הרכבת לא הונגש לכוחות ההצלה דבר שיכול "לעלות בחיי אדם במקרה חירום".
1 צפייה בגלריה
פחות משעה
פחות משעה
קו הרכבת מירושלים להרצליה
(צילום: רכבת ישראל)
קראו גם >>
עוד קובע המבקר כי נערכו ליקויים גם בזמן ההרצה של קו הרכבת שנפתח לפני כחודש: "הקו נפתח במתכונת הרצה של שתי רכבות בשעה ללא הוכחת אמינות ועם מחיר נסיעה יקר יותר בהשוואה לאוטובוס. תהליך ביצוע ההרצה והבדיקות לפני פתיחת הקו לא היה מיטבי".
המבקר מוסיף בפרק המיוחד לקו הרכבת כי "גם היום האמצעים השונים ליכולת התגובה של כוחות החירום בעת אירוע בקו המהיר לירושלים מעלה תמונה הדורשת טיפול. כך למשל, הגשרים והמנהרות נבנו באופן שאינו מאפשר דרכי גישה לרכבי חירום על המסילות בתוך המנהרות ועל הגשרים.
"הפתרונות לבעיה לא מספקים. הקמת משטחי בטון עלולה להימשך שנים, כוחות ההצלה טרם השלימו רכישת רכבים דואליים שמסוגלים לנוע על כביש ומסילה ומועד כניסתם לפעולה לא ידוע. הובלת כוחות החירום באמצעות רכבת כוננית אינה מיטבית משום שהיא עלולה להאריך את משך זמן הפינוי, דבר שעלול לעלות בחיי אדם".
המבקר קבע כי על הרכבת, משרד התחבורה וכוחות החירום לפעול לשיפור יכולת התגובה בלוח זמנים קצר לאירוע חירום בתוואי הקו המהיר לירושלים.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הרכבת תלמד את הדו"ח ותפעל בהתאם למסקנותיו, כפי שעשתה בעבר".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד ניצל בשנה האחרונה את השבתת תנועת הרכבות בתקופת הקורונה לביצוע מבצעי תשתית מורכבים שתומכים בפרויקט החשמול, וקיצר את לוחות הזמנים בקווים שונים ברשת המסילות".