זה סיפור אמיתי. באחד הימים טיילתי בגינה וראיתי אדם משחק כדורגל עם כלבו. אבל לא משחק כמו שרובנו, בעלי הכלבים משחקים, אלא ממש בועטים לשער, מתמסרים ומתנהגים כמו שני ילדים שמתאמנים על יסודות המשחק. שיחה קצרה לימדה אותי שמדובר בצור גרנות – התנהגותן כלבים, שהכלב שלו, נאטו, מככב על לוגו העסק החכם והמוצלח של צור. הלוגו מציג את השאלה: האם נרצה ללמוד איך נדאג שהכלב שלנו יישאר תמיד במצב רוגע. הכלב מצדו אומר: "האו" במובן של איך נעשה זאת.
3 צפייה בגלריה
צור גרנות התנהגותן כלבים
צור גרנות התנהגותן כלבים
צור גרנות התנהגותן כלבים
(צילום: יח"צ)
לקוחותיו של גרנות מעידים שהאיש מבקר אצלם פעם אחת בלבד למשך שעתיים עד שלוש שעות. הוא מצליח לעזור להם בצורה גאונית ואחרי ביקורו הכלב מבלה איתם בקפה, מפסיק להתרגש מחתול או מכלב מזדמן, פחות תוקפני, מסכים להישאר בבית לבד ובאופן כללי: נעים יותר ופרטנר שמשפר את איכות חיינו לחלוטין. לקוחה שפגשנו בחצר סיפרה: "הוא לא מאלף כלב, אלא מלמד את הכלב להיות רגוע. למדתי ממנו שבאילוף אין פקודה של רוגע. המאלף גורם לכלב לשבת אבל לא מטפל בהתרגשות הגדולה של הכלב שלעיתים ממש רעד והשתגע." קפצנו לראות את צור גרנות בפעולה, מייד מבחינים שמדובר במקצוען בעל אג'נדה חדשנית, מתקדמת ויעילה מאוד. צור מאמין שאין טעם לאלף את הכלב, למעט במקרים שצריך לגדל כלב גישוש או נחייה.
3 צפייה בגלריה
צור גרנות התנהגותן כלבים
צור גרנות התנהגותן כלבים
צור גרנות התנהגותן כלבים
(צילום: יח"צ)
לדבריו, אין טעם ללמד פקודות אלא רק טכניקה להרגיע את הכלב בכל מצב.השיטה שלו ברוב המקרים דומה, אך מתייחסת לכלב הספציפי תוך יצירת מנהיגות מולו. הכלב לומד להקשיב ולהירגע בהתאם לאופיו. ממש לומד התנהגות חדשה. גם במקרה שנעזוב את הדירה, הכלב ילמד מצור שתמיד נשוב אליו וזה לא מותנה בהשתוללות, נביחות ומשבר שלו. צור מלמד באמצעות דוגמה אישית. הוא דואג שהכלב יבין שרמת התרגשות נמוכה תשתלם לו. לדבריו, בעלי כלבים שמלהיבים את הכלב על ידי מתן חטיפים, שימוש בווליום גבוה או צעצוע חדש, דואגים להביא את הכלב לרמת אנרגיה גבוהה מאוד ומשלמים את המחיר. צור גרנות: "אני נתקל בהרבה כלבים מאולפים, שסובלים מבעיות התנהגות קשות. אחת הבעיות למשל, היא של כלב רכושן, שנוהם ליד האוכל, ליד צעצוע או בסמוך לאחד מהאנשים הקרובים אליו. זה יכול להביא למצב שהכלב ממש יקשה על בן זוג להתקרב לבן הזוג השני, בשל בעיית רכושנות של הכלב שחושב שהבעלים שייך לו. לעיתים זה אופייני לכלב קטן שהבעלים שלו מבסוט מהתכונה ולא תיקן אותה, עד שזה ממש מזיק לשניהם". השיחות עם צור גרנות חכמות ומעניינות. הוא אדם פרקטי ומקצועי שמחזיק ברזומה אדיר ורשם מאות הצלחות בתחום. צור מספר שבאילוף – יש טכניקה של הטלת עונש אם הכלב עשה משהו לא טוב: נהם, השתולל, נבח. לדבריו זו טעות ובמקום להעניש יש ללמד. "הכלב נהיה רכושן כי הוא חושב שיש לו רכוש כמו אוכל או משחק. אם נלמד אותו שזה לא רכוש שלו, הכל יסתדר. תראה איך בטבע, כלבים מוצאים יחד משהו ולומדים לחלוק בו. כלב לוקח בעלות על דבר אם הוא נמצא בין רגליו הקדמיות. אם למשל נדע להאכיל אותו בצורה נכונה, ההאכלה תשגר מסרים חינוכיים חשובים. הוא צריך להבין שהאוכל, ממש כמו הרצועה, הדירה וכמוהו – שייכים לבעל הכלב ואני זה שמאכיל אותו. אני מלמד את הכלב לאכול באנרגיה רגועה, הוא מבין שאם יישאר רגוע – האוכל יגיע בצורה יותר מהירה".
3 צפייה בגלריה
צור גרנות התנהגותן כלבים
צור גרנות התנהגותן כלבים
צור גרנות התנהגותן כלבים
(צילום: יח"צ)
צור לימד אותי שבטבע, אוכל וטיול רגלי הם דברים רציניים, חשובים והישדותיים ושאין להפוך אותם לצחוק ולכיף. בעלי כלבים שמלהיבים את כלבם לפני שהם יוצאים איתו לטיול או מאכילים אותו – גורמים לשני הצדדים נזק ארוך טווח. "לצחוק וכיף יש כמובן מקום, אבל תוך כדי משחק בשטח". צפיתי בצור מאכיל את אחד הכלבים שבהם טיפל. הוא החזיק את הצלחת בין ידיו ממש כמו כלב והסתכל על זנבו תוך שהוא נושם עמוק. המסר שהעביר הוא שהאוכל שלו, שהוא המנהיג הסמכותי שמאכיל את הכלב והמבט שאינו ממוקד בעיני הכלב מונע "שיחה" והתרגשות. שמתי לב שזנבו של הכלב נע לאט יותר ושהוא נכנס למצב רגיעה. ממש קסם. צור הוריד את הצלחת אבל לא שם אותה על הריצפה. הוא החזיק את האוכל בגובה המתאים לכלב ושמר עליה בין ידיו. הכלב הבין שזה אוכל עבורו ונשאר רגוע. אותה הפעולה חזרה בעת מתן עצם גדולה. צור החזיק אותה ביד, עזב ותפס כמה פעמים כדי שהכלב יבין שהוא לא לוקח לו אותה, רק עוזר לו לאכול. באותה היד אחז נקניקייה, כדי שהכלב יראה שהתנהגותן הכלבים לא רק לוקח אלא גם נותן אוכל טעים ולא יראה ביד של צור איום. בקיצור, עברנו שיעור לחיים בשלוש שעות נעימות ויעילות. כל פעולה שצור גרנות ביצע לוותה בהסברים הגיוניים וסבלניים. תענוג גדול לראות מקצוען עובד. לדף הפייסבוק- צור-גרנות-Tsur-Granot-פתרון-לכל-בעיות-ההתנהגות-בכלבים- לקריאת כתבות נוספות על השירות של התנהגותן הכלבים: https://herzliya.mynet.co.il/business/article/ry2QNR2X00 https://herzliya.mynet.co.il/business/article/BJFWjQDBu