השבוע התקיים טקס סיום העונה של קבוצת הכדורסל אצ"מ הרצליה — קבוצה של בני נוער וצעירים עם צרכים מיוחדים. בטקס חולקו תעודות הוקרה והערכה לבני הנוער של קבוצת הכדורסל "בני הרצליה", אשר במהלך השנה התנדבו לשחק, לאמן ולעזור לחבריהם השחקנים המיוחדים, במסגרת פרויקט "שילוב חברתי", שנחל הצלחה גדולה.
קבוצת אצ"מ הרצליה הוקמה לפני שלוש שנים על ידי ריקי שניידר, תושבת העיר, אמא של יותם, ילד עם צרכים מיוחדים, שאהב מאוד לשחק כדורסל. היא פנתה למנהל מדור הספורט והפנאי בעיריית הרצליה, והוא גייס את ראובן צוק, לצורך הקמת קבוצת כדורסל מיוחדת לבני נוער עם צרכים מיוחדים.
1 צפייה בגלריה
טקס הסיום של קבוצות הנוער בני ואצ"מ הרצליה | צילום: אסף פרידמן
טקס הסיום של קבוצות הנוער בני ואצ"מ הרצליה | צילום: אסף פרידמן
טקס הסיום של קבוצות הנוער בני ואצ"מ הרצליה | צילום: אסף פרידמן
מעבר לאימון השבועי, הקבוצה משחקת במסגרת "העמותה למשחקים מיוחדים", ומתחרה בטורנירים למיניהם במהלך השנה, ברחבי הארץ. עם השנים התרחבה הקבוצה, וחבריה מתאמנים באולם ספורט בשכונת נווה עמל. הקבוצה מורכבת מספורטאים החל מגיל 18, שנמצאים על הרצף האוטיסטי או לוקים בתסמונת דאון ובפיגור שכלי.
צוק בן ה-72 הוא מנהל הקבוצה. בעברו היה שופט כדורסל וב-30 השנים האחרונות הוא עוסק בספורט לבעלי מוגבלויות. "אני חסיד של חיבור בין הקהילות", הוא מסביר:
"לפני שנים ספורות יזמתי חיבור של שחקנים ממחלקת הנוער של 'בני הרצליה' לעזרה ולאימון של קבוצות מיוחדות, כדי שיכירו גם את הצד הזה של החברה. גיליתי שהחיבור הזה מוצלח מאוד. השנה אנחנו ממשיכים את הפרויקט הזה עם קבוצת אצ"מ, בדחיפה של מחלקת הספורט בעיריית הרצליה. החבר'ה של אצ"מ מאושרים מאוד מהשילוב ונהנים מאוד מזה, אבל גם בעבור בני הנוער מ'בני הרצליה' יש לכך משמעות גדולה וערך מוסף.
"בבוא הזמן, הצעירים המיוחדים יצטרכו למצוא את מקומם בחברה, במקומות עבודה או לימודים. חלקם כבר עושים זאת, ועובדים בכל מיני מקומות. כאשר הם משחקים כדורסל עם צעירים בגילם, הם לומדים מהם הרבה, נהנים מתרבות ומפנאי, ומתפתחים, הן ברמה האישית הן ברמה הספורטיבית".
לדברי דני ליברמן, מאמן הקבוצה, "לאמן את קבוצת אצ"מ זה לא שונה מאימון קבוצה אחרת. מה שצריך זה הרבה תשומת לב אישית לכל שחקן, לעודד כל שחקן ולתת לו הרבה מרחב וסבלנות. במהלך השנה ראיתי התקדמות רבה, הקבוצה עובדת ומצליחה בזכות ההתמדה של השחקנים, וזה הכי חשוב אומר הכל!".
עידן גרסון, עוזר המאמן (בהתנדבות), מוסיף: "כמי שאוהב מאוד כדורסל, אני חושב שהחבר'ה המיוחדים האלה יכולים ללמד מה זאת אהבה אמיתית לכדורסל ולספורט. זאת הזדמנות וחוויה מיוחדת מאוד - לעזור ולתת להם הזדמנות לעשות ספורט, במיוחד כשמדובר במקום שהוא כמו משפחה, כמו בית. הקבוצה רק הולכת ומשתפרת עם הזמן, מגיעה להישגים טובים וזה אומר הכל. בעיניי, זה כבוד גדול להיות פה".
סער ממי בן ה-15, תלמיד חטיבת בן גוריון בעיר ושחקן "בני הרצליה", מספר על שיתוף הפעולה עם בני הנוער המיוחדים: "התחלתי לשחק עם שחקני קבוצת אצ"מ וגיליתי שזה ממש כיף. כשאני מדבר אתם ועובד אתם, אני לא מרגיש שהם שונים ממני במשהו".
"אני הכי נהנה מהפעילות החברתית ולשחק עם החברים", אומר אריאל טבצ'ניק, שחקן קבוצת אצ"מ. "יותר מהכל אני נהנה לנצח עם הקבוצה בטורנירים, ולהגיע למקום הראשון, וכמובן משתדל להיות השחקן מספר אחת של הקבוצה. מאז שהתחלתי להתאמן אני מתקדם, והגעתי להמון הישגים שלא חשבתי שאגיע אליהם".