ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הגיע השבוע לבית המשפט השלום בתל אביב, כדי לקחת חלק בתביעה של המשרד להגנת הסביבה אל מול ניסים כחלון, שדנה בסילוקו של כחלון מ"בית הצדף" הנמצא בסמוך לשמורת אפולוניה. "עכשיו, כשהוא כבר מבוגר וחולה, אני מתנגד לדרישה להוציאו מביתו", אמר פדלון.
2 צפייה בגלריה
נסים כחלון
נסים כחלון
נסים כחלון
(צילום: יוגבעמרני)

"נכס לעיר"

ראש העירייה פנה לבית המשפט וטען כי בית הצדף הפך במרוצת השנים לנכס תרבותי-סביבתי ייחודי במדינת ישראל, ולמוקד תיירות וענין, מהארץ ומהעולם.
לדברי ראש העירייה פדלון, גם אם מקור הבנייה של בית הצדף והמערות הרבות בהן הוא שוכן לא הוסדרו, במהלך השנים אף גוף לא אכף את בנייתו ואת נוכחותו של כחלון במקום עד עתה.
ראש העירייה ביקש מבית המשפט לאפשר לכחלון להמשיך ולגור במבנה הייחודי שהוא בנה בשתי ידיו, כאשר עיריית הרצליה בראשותו, מתחייבת לקחת אחריות על בדיקת בטיחות המבנה באמצעות קונסטרוקטור, ובמקרה שהמקום יוכרז כמסוכן, התחייב פדלון כי עיריית הרצליה תיקח תחת אחריות את הטיפול, הדאגה והרווחה של כחלון, כולל מציאת מקום מגורים חלופי.
בית הצדף הייחודי הנמצא על מצוק כורכר טבעי, מטרים ספורים מקו החוף הצפוני של הרצליה, משלב בנייה ברת קיימא, עם עיצוב ייחודי המתבסס כולו על מוצרים מן הטבע.
עם השנים, המקום כבר הפך מזמן לנקודת ציון מוכרת לא רק בפני הרצליינים, אלה בקרב קהלים רבים מהארץ ומהעולם, ואת כל זה מבקשת העירייה לשמר.

2 צפייה בגלריה
מתחם המערות בסידני עלי
מתחם המערות בסידני עלי
מתחם המערות בסידני עלי
(צילום: אסף פרידמן)

"לאחר בדיקה ואישור של קונסטרוקטור, נרצה לשמר את האתר ההיסטורי הייחודי, ולהפוך אותו לפנינת תיירות משמעותית בעיר", אמר פדלון בבית המשפט. "בקשתנו מאונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, להכיר בבית הצדף כאתר מורשת עולמי, נבחנת בימים אלה. הבקשה היא חלק מהחזון שלנו להקמת אתר מורשת חופי ים ייחודי, המחבר את אקו-פארק אפולוניה ואתר האריכאולוגיה הייחודי של החוף, תחנת המשטרה הבריטית בנוף ים, יחד עם בית הצדף ומסגד סידנא עלי ומגדל המים. יחד, אתרים אלו מאפיינים את חופה היפה של העיר הרצליה, את חשיבות שמירת הטבע וייחודו", הוסיף פדלון.

"נבדוק את המבנה"

מעבר לטיפול באתר, מבקש פדלון גם לשמור על כבודו של האדריכל ובונה בית הצדף, ניסים כחלון: "כחלון מתגורר במקום כבר למעלה מ-50 שנה. עכשיו, כשהוא כבר מבוגר וחולה, אני מתנגד לדרישה להוציאו מביתו. עלינו לנהוג בכבוד כלפי כל תושב מהעיר. נוודא באמצעות קונסטרוקטור מוסמך, כי המבנה אינו מהווה סכנה לכחלון עצמו או סכנה למטיילים באזור החוף, ויחד נשמור גם על אורחות חייו, שאיפשרו את בניית המבנה הייחודי הזה, וגם על ייחודיותו של החוף בהרצליה. נדאג לכחלון עד סוף חייו".

קראו גם:

במהלך הדיון, בירכה השופטת ענת יהב, על מעורבותו של ראש העיר פדלון בהליך ועל המתווה שהציג לשימור המקום. בסיכום הדיון קבעה השופטת כי תגיע לסיור לפני ההכרעה. תושבים אשר היו בבית המשפט סיפרו כי יצאו אופטימים ומאמינים כי קיימת אפשרות ריאלית לשימור המקום.