עמית מגנזי, בן 22 מנס ציונה נרצח במסיבה בנובה, אבל נשמתו, כך מספרת אמו ענת, נרצחה שנים קודם לכן, כשצעירה העלילה עליו כי אנס אותה. השבוע הסתיים המשפט ונגזר דינה של הצעירה - חמישה חודשי עבודות שירות וקנס כספי בסך עשרת אלפים שקלים.
4 צפייה בגלריה
ענת גולדשטיין מגנזי
ענת גולדשטיין מגנזי
ענת גולדשטיין מגנזי
(צילום: יריב כץ)

משפחתו של עמית זועמת על העונש הקל. "היא הייתה אמורה לשבת בכלא למען יראו וייראו", אומרת האם ענת. "היא גרמה לעמית נזק אדיר, היו לו סיוטים, הוא חשש לפתח מערכות יחסים, רק במסיבות טבע הוא מצא שקט, מגיע לה להיענש על זה בחומרה".

"כל המשפחה נפגעה"


תחילת הפרשה לפני כחמש שנים, כשצעירה בשם עמית אבוקרט שלמדה עם מגנזי בתיכון בן גוריון בנס ציונה מבלה עימו ועם מספר חברים משותפים על חוף הים. שנתיים לאחר מכן היא מספרת לחברתה שבאותו הערב עמית נישק אותה באוהל ולאחר מכן אנס אותה.
לראיה אבוקרט מציגה הודעות שלכאורה קיבלה ממגנזי בהן נטען כי הוא אוהב אותה, מבקש שלא תפנה למשטרה ואף מאיים שיפגע בה אם תעשה זאת. עם המידע הזה אבוקרט מגישה תלונה במשטרה ומגנזי נחקר תחת אזהרה, הוא מכחיש את המיוחס לו ואף מסכים להיחקר תחת פוליגרף, שם הוא נמצא דובר אמת.
ארבעה חודשים לאחר מכן התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה ובאופן יוצא דופן הפרקליטות מגישה כתב אישום נגד אבוקרט בגין תלונת שווא והתחזות לאחר. לפני כשנה אבוקרט הודתה במיוחס לה ואף הורשעה ונקבע כי תפצה את מגנזי ב-10 אלף שקל, אך הצדדים לא הגיעו להסכמה לגבי העונש.
בתחילת השבוע בית המשפט פסק לה חמישה חודשי עבודות שירות בלבד, אבל מגנזי כבר לא יזכה לראות איך הצדק יוצא אל האור.
"אחרי כל הנזק והסבל שנגרם למשפחתנו אין פיצוי כספי שיחזיר את מה שהיא לקחה, היא רצחה את הנפש שלו", אומרת אימו של עמית, עו"ד ענת גולדשטיין מגנזי. "עמית היה ילד מאוד שמח, עם המון אהבה ונתינה כלפי כל אחד. אחרי מה שקרה הוא השתנה, הוא נסגר, סבל מחרדה וסיוטים, הוא היה חולם בלילה שהוא הולך ברחוב ונשים צועקות עליו 'אנס'. הוא נמנע מלפתח מערכות יחסים עם נשים כי כל פעם שהוא רצה להתחיל משהו הכל חזר לו בבום, גם נשים מין הסתם נרתעות כשהן שומעות על דבר כזה.

4 צפייה בגלריה
עמית מגנזי ז"ל. "רק במסיבות טבע הוא מצא שקט"
עמית מגנזי ז"ל. "רק במסיבות טבע הוא מצא שקט"
עמית מגנזי ז"ל. "רק במסיבות טבע הוא מצא שקט"
(צילום פרטי)

"נס ציונה זו מושבה קטנה, כולם מכירים את כולם, יש כאן בסך הכל שני תיכונים, לא היה אפשרי להתעלם מזה או להיעלם מזה. זה גם מאוד פגע באחים שלו, יש לו שני אחים גדולים ממנו ואחות קטנה, כולם מאוד מוכרים בנס ציונה וכולם ידעו מה קרה.
בעקבות זה עמית התחיל ללכת למסיבות טבע, הוא הרגיש ששם אף אחד לא מכיר אותו ורק שם הוא באמת יכול להיות הוא עצמו, בלי מסיכות ובלי שמישהו ישאל או יחקור אותו. שמחתי עבורו שהוא מצא את המקום הזה, זה הביא לו רוגע ולכן עודדתי אותו".

"אמא, יורים עלינו"


משפחתו של עמית עדיין לא יודעת את כל הפרטים על השבת השחורה שבה נרצח בנם במסיבת הטבע. "לכל משפחה של נרצח יש נציג מלהב 433, יש להם צוות שאוסף עדויות, זה עדיין בעבודה. בבוקר הוא התקשר ואמר שיש טילים ושלא אדאג, אחרי כשעה הבנתי שיש חדירת מחבלים לאזור.
בשעה 8:52 היתה השיחה האחרונה שלנו, התקשרתי אליו הוא ענה לי 'אמא אני אומר לך משהו אבל אל תילחצי, יורים עלינו'. מיד התחלתי לצרוח והוא השתיק אותי, הוא ממש לחש, אמר שהוא מסתתר ומנסה להישאר בשקט. השיחה התנתקה ומאז אבד הקשר איתו.

4 צפייה בגלריה
ענת גולדשטיין מגנזי. "אין פיצוי שיחזיר את מה שהיא לקחה"
ענת גולדשטיין מגנזי. "אין פיצוי שיחזיר את מה שהיא לקחה"
ענת גולדשטיין מגנזי. "אין פיצוי שיחזיר את מה שהיא לקחה"
(צילום: יריב כץ)

"קיוותי שהוא הצליח להימלט, עמית היה מדריך כושר צבאי, הוא היה בכושר מדהים והייתה לו סיבולת לב ריאה מטורפת, ידעתי שיש לו יכולות ועד הרגע האחרון חשבתי שזה עזר לו להימלט. כשעברה יממה ולא שמענו ממנו התפללתי שהוא לא בין החטופים, עמית היה ילד יפהפה, תיארתי לעצמי מה מעוללים להם שם, ידעתי שאם נחטף אולי לא נקבל אותו חזרה לעולם. יומיים אחרי, בתשעה באוקטובר מצאו את גופתו".

הקעקוע המשותף ששרד בעזה


לאחר האסון הכבד חבריו של מגנזי קעקעו על עצמם את הקעקוע שהיה למגנזי וכל כך סימל אותו, שמש וסמל הודי שמסמל שלווה, אחווה ובית. הקעקוע הזה, כך מספר חברו הטוב, היה זה שהציל אותו מהבוץ של עזה.
"לעמית יש חבורה קרובה של חברים טובים שתמיד ידעו מי הוא באמת, ותמיד האמינו בחפותו. אם הם היו מגיעים לדיון הוכחות העונש היה הרבה יותר חמור, אך לצערי לא היה דיון כזה כי פסק הדין התקבל במסגרת עסקת טיעון. אחרי השבעה של עמית כל החברים שלו קעקעו על עצמם את הקעקוע שלו, אחד מהם הוא דור אלמוג, חברו הטוב מכיתה א', הוא לקח את המוות של עמית מאוד קשה".

קראו גם:

אלמוג היה אחד מחמשת הלוחמים ששרדו את אסון קריסת המבנה בעזה בו נהרגו 21 לוחמים והיה הלוחם היחיד שהצליח לצאת מהמבנה בחיים. "הוא נפגע קשה בכל הגוף, המון כוויות, אבל הקעקוע שלו שרד, כשהוא התעורר הראו לו את זה והוא אמר לי שהוא נכנס לעזה עבור עמית ועמית הוא זה שהוציא אותו בחיים מעזה.

4 צפייה בגלריה
עמית מגנזי ז"ל ואמו ענת. "היא לא טרחה להתנצל"
עמית מגנזי ז"ל ואמו ענת. "היא לא טרחה להתנצל"
עמית מגנזי ז"ל ואמו ענת. "היא לא טרחה להתנצל"
(צילום פרטי)

"דור סיפר לי שכשהמבנה קרס עמית הראה לו את האור, כיצד לצאת מההריסות וזה מה שהחזיר אותו בחזרה. ברגע שהסתיים הדיון והתקבל גזר הדין נסעתי מיד לבית החולים לדור, הוא היה שם עבור עמית לאורך כל הדרך והיה חשוב לי לספר לו באופן אישי שזה הסתיים".
את מרגישה שעמית זכה לצדק לאחר מותו?
"את הצדק הוא קיבל עוד בחייו, כשלפני שנתיים וחצי הוא יצא זכאי וכתב אישום הוגש נגדה. המשכתי במאבק כי היה חשוב לי שידעו מה היא עוללה לעמית. אני יודעת איך המערכת עובדת, זה מאוד נדיר שמגישים כתב אישום נגד מתלוננת שווא, שמתלוננת הופכת לנאשמת, למרות שהיום לנשים יש יד מאוד קלה על ההדק. נשים יכולות לומר ולכתוב הכל, ורק אחר כך מבררים אם זה בכלל נכון. אבל אם כבר החלטתם להגיש כתב אישום, מדוע העונש כל כך מקל? שלפחות תשב במאסר.
"אפילו השופטת דמעה בהקראת פסק הדין, אז למה לא שלחו אותה לכלא? טענו שהיא עברה שיקום אבל שנתיים וחצי היא לא טרחה להתנצל, לא לקחה אחריות והמשיכה לטעון שהיא קורבן. רק אחרי ההרשעה כשהיא ידעה שהתנצלות תסייע להקל את העונש אז היא עשתה את זה. אם היא כל כך מצטערת למה היא גררה אותנו שנתיים וחצי?
"זה היה צריך להיות סוג של תקדים, למען יראו וייראו. עוברים עלינו ימים קשים, אפ אנד דאון, עמית נרצח במסיבה אבל לפני שנים היא רצחה את הנפש שלו".
עו"ד רותם טובול שמייצגת את עמית אבוקרט מסרה בתגובה: "מרשתי הודתה מרצונה החופשי, לקחה אחריות ושילמה פיצוי מבלי שנדרשה, אלא באופן וולונטרי לפני פסק הדין. היא לא יכלה להתנצל לפני כן כיוון שנאסר עליה ליצור עימם קשר, היא התנצלה כשהתאפשר לה לדבר והביעה חרטה. בית המשפט החמיר למרות שמרשתי הודתה והטיל עליה עבודות שירות וזאת לבקשת הפרקליטות שביקשו עבודות שירות בלבד".