דוח ביקורת חמור של מבקר החברה לפיתוח הרצליה חושף: עובדים בחברה ובהם יו"ר הדירקטוריון הקודם, חבר המועצה יונתן יעקובוביץ', השתמשו בקופה הקטנה להוצאותיהם האישיות בלי לקבל אישור לכך, ונדרשו להחזיר את הכסף. מנכ"ל העירייה, אהוד לזר: "אני לא מוכן כמנכ"ל רשות להמשיך לחיות עם זה שעל פי הדוח כ-30 אלף שקל שנלקחו מהקופה הציבורית וחלקם טרם הוחזרו".
2 צפייה בגלריה
יעקובוביץ. "כיהנתי במשך חמש שנים בהתנדבות מלאה"
יעקובוביץ. "כיהנתי במשך חמש שנים בהתנדבות מלאה"
יעקובוביץ. "כיהנתי במשך חמש שנים בהתנדבות מלאה"
(צילומים: פרטי, אלי דסה)
על פי הדוח אותו ערך מבקר הפנים של החברה, רו"ח עופר אלקלאי, יעקובוביץ השתמש בכספי הקופה הקטנה גם עבור הוצאות נסיעה ברכבת בין ניו יורק לניו פורט בסך של 2,400 שקלים במסגרת נסיעה פרטית שביצע לארה"ב. ההוצאה אושרה בדיעבד לאחר שובו ארצה ובניגוד לנוהל.
בנוסף נמצא, כך על פי הדוח, כי יעקובוביץ' הגיש לחברה חשבוניות עבור כיבודים וארוחות במסעדת נאמוס בעיר אשר בדיקה העלתה שביניהם קיימים גם חיובים עבור ארוחות בימי שישי ושבת, וארוחות בשעות לילה מאוחרות שלא במסגרת העבודה. סך כל הכספים שנלקחו לכאורה שלא כדין מהחברה על ידי יעקובוביץ נאמדים בכ־30 אלף שקל, אותם הוא אמור להשיב וטרם עשה זאת.
מפרוטוקול הדיון שנערך בחברה לפיתוח הרצליה בנושא זה, ושהגיע לידי "ידיעות השרון" עולה כי במסגרת הביקורת שנעשתה על ארבעה עובדים, נמצאו ממצאים נקודתיים שמתייחסים למנהל המרינה (הקודם) שמקבל את ההוצאות שלו מראש, עוד בטרם הציג חשבוניות לכך, לגבי קופות נוספות הייתה הוצאה של 4,200 שקל שבסופו של דבר לא אושרה עבור משקפיים פרטיות. "מרבית הליקויים", כך לדברי רו"ח אלקלעי, "מתייחסים ליו"ר הקודם לו יש הוצאות בהיקף של כ־30 אלף שקל, בעיקר של חניה, דלק ואוכל במסעדות".
מנכ"ל העירייה שנכח בדיון על הדוח תקף בחריפות: "הדבר הזה צריך להיפסק ואין דבר כזה ארוחות חינם. מה קורה פה? אם זה היה קורה אצלי בעירייה אנשים היו הולכים לשימוע הביתה".

2 צפייה בגלריה
עו"ד אהוד לזר
עו"ד אהוד לזר
המנכ"ל לזר: "אין ארוחות חינם"
(צילום: עיריית הרצליה)

עוד הוסיף המנכ"ל: "אני לא מוכן להמשיך להיות חבר בדירקטוריון להזרים כספים כמנכ"ל עירייה או לחתום על מסמכים, בשעה שאנשים, על פי הדו"ח, לקחו כספים לא כדין ולא החזירו אותם. אם הכסף לא מוחזר והמכתב שכתב הדירקטוריון להחזרה לא יושם, אני דורש לפעול בעניין".
יש לציין כי כל המבוקרים, למעט יעקובוביץ', השיבו את הכספים בהתאם לדרישת המבקר.
בסופו של דבר החליט דירקטוריון החברה ש"עולה מהדוח כי לכאורה נלקחו כספים שלא כדין, יש לפנות ליו"ר הדירקטוריון הקודם ולדרוש את השבת הכספיים בתוך 7 ימים.
"אם לא כן", הוחלט, "החברה תפנה לגורמי אכיפת החוק ולערכאות".

יעקובוביץ: קורא לבדיקת האמת על ידי מבקר חיצוני

מטעמו של יעקובוביץ נמסר בהתייחס לכתבה כי: "עו"ד יעקובוביץ קורא לבדיקת האמת על ידי מבקר חיצוני ובמסגרת זאת, גם לבדוק את התנהלות החברה לפיתוח תיירות לאחר סיום כהונתו. בנוסף מבקש עו״ד יעקובוביץ לבדוק כיצד הודלפו לתקשורת פרוטוקולים של ועדת הביקורת שכביכול 'בדקה את הנושא', אך לא הועברו לידיו למרות פניותיו החוזרות ונשנות.
"עו"ד יעקובוביץ כיהן כיו"ר החברה לפיתוח תיירות של הרצליה במשך חמש שנים ובהתנדבות מלאה, נהג על פי הנורמות הציבוריות החוקיות והצליח לקדם את העיר ואת ערכי הסביבה והתיירות בחוף ימה של הרצליה. כדי להסיר כל ספק יודגש כי כיו"ר החברה לפיתוח התיירות עו"ד יעקובוביץ היה זכאי להחזר הוצאות, שאושרו על ידי המנכ"ל, רואה החשבון, חשבת החברה ואף הדירקטוריון".
תגובתו של יעקובוביץ, כפי שמופיעה בדוח: "בין דצמבר 2013 ועד דצמבר 2018 כיהנתי כיו"ר החברה בהתנדבות מלאה וזאת, תוך שאני משקיע עשרות שעות שבועיות, שניתן לייחס להם עלות של עשרות אלפי שקלים בחודש בקלות. זאת, מכיוון שראיתי בתפקידי אחריות כבדת משקל וגם ביקשתי לקדם את פעילות החברה בשלל תחומים בין אם מדובר ביוזמות חדשניות ושיתופי פעולה בתחום איכות הסביבה, התיירות, הכלכלה, קשרי החוץ התכנון ובניה ועוד. מכיוון שבמקביל אני גם עובד לפרנסתי, פעילותי בחברה והפגישות שביצעתי התקיימו במהלך כל השבוע כולל בימי שישי ושבת.
קראו גם >>>>
"התהליך של הגשת הוצאות לחברה כלל מעורבות ואישורים של כלל בעלי התפקידים הרלוונטיים ביניהם, מנכ"ל החברה, חשבת החברה, היועמ"ש, רואה החשבון ועוד. לא ברור מאיפה באה הפרשנות בדבר היקף מהותי של הוצאות כאשר מדובר בכ-30 אלף שקל בשנים 2018-2015. כל ההוצאות לרבות הוצאות הדלק וחניה בקשר לרכבי הפרטי, היו אך ורק בקשר עם פעילותי בחברה. האמירה שאני בתור יו"ר אישרתי לעצמי את ההוצאות ללא גורם מאשר בתהליך, הינה שקר".