ארבעה מתושבי הרצליה הצעירה - רנן גרשט, שירלי גדניר, אילן קרומר ואהרון לימור - הגישו למינהל התכנון במשרד הפנים פנייה להוצאת צו הקפאה דחוף לתוכנית להתחדשות עירונית שיכון דרום, על רקע פרסומה של תוכנית המטרו בקו M1, שעתידה לחבר את מרכז העיר הרצליה למטרופולין תל אביב.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של שיכון דרום
הדמיה של שיכון דרום
הדמיה של שיכון דרום
(צילום הדמיה: אול אין )
קראו גם >>
כזכור, בחודש שעבר החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להטיל תנאים והגבלות על הוצאת היתרי בנייה במרחב הסמוך לתחנות המטרו. עוד קודם לכן החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) כי אין לאפשר הוצאת היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג או הרשאות בתת־הקרקע שבתחום התוכניות, לתקופה של שנתיים.
במכתב לאולה אקסלרד, מנהלת תחום מטרו במטה המינהל, כתבו ארבעת התושבים: "ציר מטרו M1 בהתאם לתוכנית המטרו המופקדת עתיד לעבור ברחוב בן גוריון בהרצליה, כאשר אחת משתי תחנותיו במקטע זה ממוקמת בין הרחובות רבי עקיבא לביל"ו. מדובר בתחנת מטרו שתושבי דרום הרצליה וצפון רמת השרון זקוקים לה כמו לאוויר לנשימה, על מנת לשחרר את העומס התחבורתי... בדיוק על מיקום תחנת מטרו ייעודית זאת, מקודם בימים אלה ממש מגה־פרויקט נדל"ני.
"תוכנית שיכון דרום מקודמת על ידי עיריית הרצליה והוועדה המקומית אישרה את התוכנית זה מכבר, והוגשו שורה של עררים בפני ועדת הערר המחוזית. כל דיוני הערר הסתיימו זה מכבר, והכרעה בו יכולה להינתן בכל עת.
"בקרוב תפורסם תמ"א 70 (תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב) שתקפיא את כל הליכי התכנון בציר המטרו בכלל. תוכנית שיכון דרום כולה מצויה בטווח ה־300 מטר מתחנת המטרו, ולמעשה המגדלים החריגים המתוכננים בה ממוקמים על ציר בן גוריון ממש, בטווח של מטרים ספורים הן מציר המטרו בתת הקרקע, והן מתחנת המטרו המתוכננת בדיוק במיקום זה.
"מאחר שמדובר בתוכנית בנייה שעומדת לקבל אישור בטבורה של תחנת המטרו המתוכננת, קיימת חשיבות כי יוצא צו הקפאה לאלתר... הוצאת היתר בנייה לתוכנית שיכון דרום בטרם הושלם תכנון פרויקט המטרו עלולה להיות בכייה לדורות".
לטענת רכזת תוכנית שיכון דרום ליאורה אהרון, המתנגדים פועלים ממניעים פוליטיים: "בהינף קולמוס ובציניות חסרת תקדים המתנגדים שוללים את הנחיצות של התחדשות שיכון דרום ואת טובת דייריו. לא זו בלבד, אלא שאתם סומכים ידכם על תוכנית שכנה (ביל"ו – ב.ק.) דומה בהיקפה ונחיצותה, כלפיה אתם מביעים דאגה לכאורה. צאו ולמדו על ההתנגדות אשר הוגשה על ידי נת"ע לתוכנית משה"ב ממול, אך להבדיל ממכתבכם לא על מנת להביא לסופה של תוכנית התחדשות עירונית של המתחם אלא כדי לוודא תיאום פעולת התכנון בין הגופים השונים. כך גם בשיכון דרום".
כדי לחזק את דבריה הציגה אהרון מכתב מאוגוסט 2019 ששלחה מנהלת האגף לתכנון המטרו לעיריית הרצליה בתגובה להשגת העירייה בדבר הכנת התוכנית והתנאים למתן היתרים בתוואי המטרו. "נקבע קו כחול רחב על מנת לאפשר גמישות בהמשך ההליך ולהבטיח כי לא יבוצעו בתקופת הביניים פעולות בלתי הפיכות שיהוו מכשול להקמת המטרו. בהתייחס לתוכנית שיכון דרום, לאחרונה ובתיאום עם עיריית הרצליה בחן צוות התכנון את אפשרות דיוק תוואי המטרו באזור התוכנית הנ"ל. כתנאי להוצאת היתרי בנייה יידרש תיאום מול חברת נת"ע על מנת לוודא כי הבנייה המתוכננת אינה מסכלת את אפשרות הקמת המערכת".
עו"ד גרשט מסר: "תושבי האזור, שכולל את דרום הרצליה וצפון רמת השרון, בעד התחדשות עירונית ופיתוח תשתיות באופן שפוי ומדורג, ותוך שמירה על כללי מינהל עירוני ותכנוני תקין. לא יעלה על הדעת כי יוצא היתר למגה־תוכנית הנדלנית של שיכון דרום, וזאת בהתעלמות וללא תכנון באופן מדוקדק למול הות"ל ומנהלת המטרו, שאחרת עלול ברמת ודאות גבוהה להיווצר נזק תשתיתי בלתי הפיך. בדיוק לשם כך בידי משרד הפנים הסמכויות להוציא בדחיפות צווי הקפאה, וקיים הכרח שיופק צו הקפאה לתוכנית שיכון דרום לאלתר".
ממשרד הפנים נמסר כי "הוועדה לתשתיות לאומיות קיימה דיון ביולי האחרון והחליטה להעביר את התוכנית להערות והשגות. בימים הקרובים תופקד התוכנית להשגות באופן פורמלי וניתן יהיה להגיש השגות שיישמעו בפני החוקרת שמונתה לצורך כך".
מעיריית הרצליה לא נמסרה תגובה.