שרגא מילשטיין (86), יו"ר ארגון שארית הפליטה ברגן בלזן בישראל, וראש מועצת כפר שמריהו לשעבר, נבחר השבוע לתפקיד נוסף: יו"ר המועצה הבין-לאומית של אתרי ההנצחה לשואה במדינת נידרזאקסן (סקסוניה תחתית), גרמניה, שמחנה הריכוז ברגן בלזן נמצא בתחומה. מילשטיין, ניצול המחנה, הוא הישראלי הראשון שנבחר לתפקיד רב-משמעות זה.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
הוא נולד ב-1933 בעיר פיוטרקוב שבפולין. באוקטובר 1939, חודש לאחר פלישת הנאצים, הוקם שם הגטו היהודי הראשון על אדמת פולין. לאחר חיסול הגטו ב-1943, עבר עם הוריו הלל ורבקה, ועם אחיו הצעיר מרדכי, למחנה עבודה סמוך. אמו נשלחה לברגן בלזן ושם נפטרה ממחלה. בנובמבר 1944 נשלחו האב ושני בניו למחנה הריכוז בוכנוואלד. לאחר שהאב הוצא להורג בנסיבות שאינן ידועות עד היום, הועבר מילשטיין לברגן בלזן עם עוד חמישה-שישה נערים בני עירו. אחיו נותר בבוכנוואלד.
"ברגן בלזן היה גיהנום עלי אדמות", אומר מילשטיין, "יותר מ-50 אלף איש נפטרו שם מרעב ומטיפוס (החולים לא קיבלו שום טיפול רפואי). אנחנו הילדים היינו גוררים את גופות הנפטרים מתוך צריפי המגורים. כשהבריטים שיחררו את המחנה, מצאו בו יותר מ-12 אלף גופות שלא נקברו".
ב-15 באפריל 1945, שוחרר מחנה ברגן בלזן ובו כ-15 אלף ניצולים. המחנה הועלה על ידי החיילים הבריטים באש כדי למנוע את התפשטות המחלות. באדמת המחנה החרבה, על קרחת יער, הוטמנו כל הגופות בקבר אחים. הניצולים הועברו למחנה העקורים שהוקם במחנה הסמוך, ברגן בלזן 2, ששימש עד אז למגורי החיילים הנאציים.
3 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
"ברגן בלזן, אחד הסמלים לשטניות הנאצית, היה מחנה הריכוז הגדול ביותר על אדמת גרמניה", אומר מילשטיין, "אך גם היה היחיד שהפך לאחר שחרורו למחנה עקורים, ולמרכז קליטה ושיקום לאלפי ניצולים ממזרח אירופה, שארית הפליטה מן השואה. בחמש שנותיו כמחנה עקורים, למרות התנאים הארעיים, הצליחו ניצולי השואה להתאושש מן התופת, ולהפוך לגוף פעיל ודינאמי בעל שאיפות לאומיות".
לאחר שחרורו מהמחנה, התאחד מילשטיין עם אחיו, והשניים נשלחו עם 13 אלף נשים וילדים להחלמה בשוודיה, בהזמנת הממשלה השוודית. שם גם החלו לראשונה בחייהם בלימודים סדירים (עם פרוץ המלחמה היה מילשטיין בן שש, וכלל לא הספיק לבקר בבית ספר). אחרי שנתיים בשוודיה, עוד בטרם הוכרזה המדינה, עלו מילשטיין ואחיו לארץ במסגרת "עליית הנוער". הם נקלטו בכפר הנוער מוסינזון בהוד השרון. לימים שימש שרגא מילשטיין כמנהל הכפר.
3 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
זוכרים ומנציחים
מילשטיין מתגורר בכפר שמריהו מ-1960, וב-1983 נבחר לראשות המועצה, תפקיד שמילא במשך 15 שנה. בהמשך מילא תפקידים ציבוריים נוספים. עד לפני שש שנים שימש מילשטיין כיו"ר הוועד המנהל של "משואה", המכון ללימודי השואה בתל יצחק. ביולי 2018 נבחר כחבר הדירקטוריון של ועדת התביעות, המייצגת את כל הארגונים היהודיים בעולם במשא ומתן עם ממשלת גרמניה, לקבלת פיצויים לניצולי שואה ולהשבת רכוש יהודי ליורשיהם.
זה כארבע שנים הוא משמש כיו"ר ארגון שארית הפליטה ברגן בלזן בישראל, אחד מארגוני הניצולים הראשונים שהוקמו לאחר המלחמה. "הארגון הוקם לראשונה עוד במחנה העקורים", מדגיש מילשטיין, "מרבית הניצולים עלו לארץ, והקימו כאן את ארגון שארית הפליטה ברגן בלזן בישראל".