על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו בשבוע שעבר, למעלה מרבע מיליון אזרחים ישראלים עזבו במהלך 2017 את עירם לטובת מעבר לעיר אחרת.
3 צפייה בגלריה
פרויקט "הרצליה הילס". "העיכובים הללו לא ברורים" | צילום: אסף פרידמן
פרויקט "הרצליה הילס". "העיכובים הללו לא ברורים" | צילום: אסף פרידמן
פרויקט "הרצליה הילס". "העיכובים הללו לא ברורים" | צילום: אסף פרידמן
באזור השרון עזבו כמעט 30,000 תושבים את הערים הרצליה, כפר סבא, הוד השרון, רעננה, פתח תקווה ונתניה לטובת מגורים במקום אחר. והרצליה רושמת כ-200 משפחות אשר עזבו את העיר במהלך השנה לטובת מגורים בעיר אחרת.
לפי מומחים אחת הסיבות המרכזיות לעזיבת מקום מגורים הינה התייקרות סעיף הדיור ומעבר לערים או יישובים בהם מחירי הדירות זולים יותר, או היצע הדירות מתאים יותר לצרכיהם המתחדשים והמתפתחים של התושבים.
3 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
"הדבר נכון גם בהרצליה שעדיין יקרה יחסית לשאר רחבי הארץ", מוסיפים המומחים, "יחד עם זאת בשנת 2017 חלה ירידה של 3.5% במחירי הדירות בהרצליה ובשנת 2018 חלה ירידה נוספת. ככה שהרצליה נמצאת במצב של קפאון זמני. כרגע לא ברור עדיין מה עובר על העיר, והאם מדובר במגמה שתשתנה".
יחד עם זאת ראוי לציין, כי הנתונים בשנה האחרונה מצביעים על הכפלת בניית הדירות בהרצליה, יותר משאר חלקי הארץ, ככה שאני צופים התאוששות מסויימת בנושא זה.
למה זה קורה?
מניתוח הנתונים של השמאית נחמה בוגין עולות המסקנות הבאות: "ניתן לראות את מדיניות הממשלה בשנים האחרונות בכל הנוגע לבניה ומאמץ למתן מחירים גם באזור השרון. רוב הערים שנבדקו רשמו ב 2017 מיעוט בגמר בניה וירידות מחירים או התמתנות במחירי הדירות. הפיכת כל מכרזי המנהל למכרזי מחיר למשתכן פגעה קשות גם בשוק הבניה באזור השרון, גם קידום בניה על קרקעות פרטיות הואטה. העיר היחידה שרשמה השנה עלייה במחירי הדירות היא כפר סבא עם עליה של כ 0.5%.
"השכונה הירוקה בכפר סבא נחשבת למבוקשת ביותר והיא זו ששמרה על היציבות של הישוב – היחידי באזור השרון שרשם עליית מחירים מתונה בין 2016 ל 2017, פרט לפתח תקווה. האטרקטיביות שלה נובעת ממחירי דירות חדשות נמוכים משמעותית מהמחירים בעיר הסמוכה – רעננה".
3 צפייה בגלריה
צילום: הלמס
צילום: הלמס
צילום: הלמס
אז לשם הלכו תושבי הרצליה את העיר?
"לא מחייב. על פי הנתונים גם כפר סבא סובלת ממאזן הגירה שלילי, אומנם פחות משל רעננה אבל עדיין. העיר היחידה שרושמת מאזן הגירה חיובית באזור השרון היא דווקא הוד השרון אליה הגיעו בשנה זו לא פחות מ-1487 תושבים חדשים. הסיבה לכך היא התחלת האכלוס של פרויקטים חדשים במזרח היישוב".