ספק אם היו רבים שהאמינו, בעת תכנונו הראשוני של כביש 531, הציר המרכזי של ערי השרון לגוש דן, בעצם האפשרות של אדם ממוצע שעולה על האופניים ומתחיל לרכוב בשבילי השרון כל הדרך לעבר מקום עבודתו בתל אביב. הרעיון עצמו נשמע בעבר מופרך, כמעט כמו ביאת המשיח על קורקינט לבן וחשמלי. אלא שכלי הרכב, שהיה שמור עד אז לאמיצים יחידי סגולה בעלי כושר, הפך, עם הופעתם המפתיעה של האופניים החשמליים, לכזה המועדף על רבים.
4 צפייה בגלריה
בלי שבילי אופניים, המקום שלהם הוא רק על הכביש | צילום: אסף פרידמן
בלי שבילי אופניים, המקום שלהם הוא רק על הכביש | צילום: אסף פרידמן
בלי שבילי אופניים, המקום שלהם הוא רק על הכביש | צילום: אסף פרידמן
על פי נתוני הלמ"ס (הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, א"י), מתגלגלים כיום ברחבי הארץ יותר מ-200 אלף זוגות אופניים חשמליים, וכמות גדולה בהרבה של אופניים רגילים, מתוכם אלפים רבים ברחבי השרון. יש להדגיש, כי מקומם על פי החוק של אופניים אלה, בהיעדר שבילי אופניים מוסדרים, הוא על הכבישים בלבד. הערים בשרון רחוקות מלהיות מותאמות מהבחינה הזאת. בכפר סבא וברעננה, על פי נתוני העיריות, נסללו נכון להיום רק 17.5 ו-9 ק"מ של שבילי אופניים, בהתאמה. גם בהוד השרון המספר מוערך בקילומטרים ספורים. רחוק מאוד מלענות על הצורך הקיים בפועל, כשחיבורים פשוטים בין הערים האלה כמעט אינם בנמצא. על ציר ישיר לתל אביב אין בכלל על מה לדבר.
בעיות תשתית
מה שנראה כ"מגיפה", וכיצירת רוכבים בלתי-חוקיים בעל כורחם, נתפס על ידי אחרים כהזדמנות מצוינת לשינוי. "אפילו הסטה של חמישה אחוזים מרכב פרטי לאופניים תעשה שינוי דרמטי בכל המרחב", אומר יותם אביזוהר, מנהל עמותת "ישראל בשביל אופניים". "אנחנו רואים שחלק גדול מהנסיעות במכונית הם למרחקים של עד שבעה קילומטרים, מרחק אידיאלי לאופניים, כשאופניים חשמליים בכלל מגדילים את הטווח", מוסיף אביזוהר. "אין ספק, שאילו היתה תשתית טובה יותר, היינו רואים רוכבים רבים יותר. מסקר שערכנו ברחבי השרון, נִראֶה בהחלט שיש פה היענות גדולה ופוטנציאל גדול מאוד לשינוי".
4 צפייה בגלריה
צילום: משרד התחבורה
צילום: משרד התחבורה
צילום: משרד התחבורה
עם זאת, אביזוהר מזהה את הקושי הקיים בתרבות הרכיבה השרון. "יש כיום שני כשלים בסיסיים באזור. אחד הוא העובדה שהתשתית חסרה ולא מספיק טובה, והשני הוא העדר מודעות. חלק גדול מהנהגים בטוחים שהמקום של רוכבי האופניים הוא על המדרכות, ואנחנו רואים את הקשר, בין הנהגים שאינם מודעים לעניין הזה לבין מעורבותם בתאונות דרכים. כמו כן, העדר מודעות של הרוכבים עצמם בנוגע לרכיבה נכונה, ולצערי גם העדר מודעות של מקבלי ההחלטות, נבחרי ציבור והדרג המקצועי, באשר לפתרונות שאפשר ליצור כבר מחר בבוקר".
אתה חושב שהיה פה פיספוס מסוים מצד הרשויות?
"המערכת מגיבה מאוד מאוד לאט. אנחנו רואים את המספרים. אנחנו רואים כמה הכלי הזה פופולרי בשרון, ובינתיים אנחנו לא רואים שהם נותנים מענה לביקושים. החדשות הטובות הן, שתשתית אופניים זאת לא רכבת קלה. לא צריך להיכנס לפרויקטים של 15 שנה ולעלויות של מיליארדים. אפשר בקלות בעזרת מברשת וצבע לייצר הסדרים בכל עיר ברחבי השרון, שייתנו מחר בבוקר פתרון בטוח לרכיבה".
חיבור בין הערים
במהלך השנה יחלו להיפתח קטעי פרויקט ה-"אופנידן", הנבנה באמצעות חברת נתיבי איילון. במסגרת פרויקט זה יוקמו שני שבילי אופניים בין-עירוניים, הראשון הוא "שביל החוף", שייחבר בין הנקודות: המרכז הבינתחומי, תחנת רכבת הרצליה, אזור התעשייה הרצליה פיתוח, מחלף גלילות, דרך נמיר ומסוף ארלוזורוב. השני הוא "שביל השרון", שיחבר בין היתר, בין הנקודות: מזרח הרצליה, רמת השרון, מחלף הכפר הירוק, צהלה, פארק הירקון ומסוף ארלוזורוב. כפי שניתן לראות, בשני המקרים, כפר סבא, רעננה והוד השרון די נשכחו.
יותם אביזוהר: "תשתית אופניים זה לא רכבת קלה. לא צריך להיכנס לפרויקטים של 15 שנה ולעלויות של מיליארדים. אפשר בקלות בעזרת מברשת וצבע לייצר הסדרים בכל עיר בשרון"
אלא שבשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה על הקמתה של רשת שבילי אופניים נרחבת תוך-שרונית, שתקשר סוף סוף בין כפר סבא לרעננה, כל זאת במסגרת פרויקט ה"אופנידן ב'". המהלך, שצפוי להתחיל, על פי הערכות הוועדה, באוגוסט 2019, אמור ליצור שלוש רשתות רכיבה שונות: מטרופולינית, משנית ומקומית. הראשונה תקשר בין הערים בשרון לבין תחנות הרכבת ולבין אזורי התעסוקה העיקריים בשרון. השנייה, הבין-עירונית, צפויה לחבר בין יישובי השרון, ואילו השלישית צפויה לחבר את היישובים הכפריים והקטנים אל שתי הראשונות. עם זאת, בתוכנית המבורכת, שצפויה לכלול שבילי אופניים באורך כולל של 300 קילומטרים, קיימות כמה בעיות ברורות למדי.
4 צפייה בגלריה
סכנה יומיומית | צילום: אסף פרידמן
סכנה יומיומית | צילום: אסף פרידמן
סכנה יומיומית | צילום: אסף פרידמן
בתוכנית המוצעת אין כל שביל אופניים רציף המחבר את תושבי כפר סבא ורעננה להרצליה פיתוח, שלא לומר לתל אביב. מעבר לזה, החיבור בין רעננה לכפר סבא ייעשה דרך שביל בצפון רעננה, תוואי שהופך אותו למיותר לשימוש בעבור הכפר-סבאי הממוצע. ואולי הכי מוזרה היא העובדה שהוד השרון, העיר הגדולה הבאה של השרון, אינה כלולה כלל בתוכנית, ואילו אבן יהודה, טייבה, טירה, כפר יונה, פרדסייה, קדימה-צורן וקלנסווה, הקטנות ממנה בהרבה, דווקא כן.
ומתי תושבי מזרח השרון יוכלו לדווש לתל אביב ולהרצליה פיתוח? לפחות על פי משרד התחבורה: "טרם תוכננו שבילי אופניים מכפר סבא/רעננה/הוד השרון לכיוון תל אביב". משרד התחבורה כן הכשיר דרכים חקלאיות, לרבות גשרים החוצים את הכבישים 20 ו-531, שמשמשות, לטענתו "לרוכבי אופניים רבים מאזור שפיים וכפר שמריהו במערב ועד לג'לג'וליה במזרח". אבל בכל הנוגע לדרכים ממוסדות וסלולות, שיקשרו בצורה נינוחה ויעילה בין ערי מזרח השרון למערבה, הרי שכאלה, כאמור, אין עדיין בנמצא.
ריבוי נפגעים
כאמור, ככלי תחבורה חלופי, האופניים החשמליים עשויים להפחית באופן ניכר את השימוש במכוניות. עם זאת, קשה להתעלם מההתנגשות הברורה בין חלק גדול מרוכבי האופניים החשמליים לבין החוק היבש, על פיו נסיעה על אופניים חשמליים מותרת אך ורק מגיל 16 ומעלה, עם קסדה, במהירות נמוכה מ-25 קמ"ש (המנוע אמור להפסיק לעבוד ב-25 קמ"ש, א"י), ואך ורק על הכביש או בשביל אופניים.
כמות הנפגעים של רוכבי אופניים גדלה בחצי השנה הראשונה של 2018. בכפר סבא התאשפזו חמישה בני אדם בעקבות תאונות אופניים חשמליים, ברעננה שישה ובהוד השרון חמישה
בפועל, אזור השרון בפרט, ואזור המרכז בכלל, מוצפים באופניים שמהירותם עולה על מהירות זו, כשחלק נכבד מרוכבי האופניים החשמליים נוסעים במהירויות גבוהות, גם על המדרכות, תוך סיכון העוברים והשבים. כמו כן, בהעדר שבילי אופניים, המקום הטבעי היחיד שנותר להם הוא הכביש, ובו הם חשופים לפגיעת מכוניות. יש לציין, כי התקן האירופי אכן מאפשר נהיגה באופניים חשמליים במהירויות של 25 עד 45 קמ"ש, תוך החלת החוקים התחבורתיים עליהם ככלי רכב לכל דבר, לרבות רשיון נהיגה, ביטוח ונסיעה על הכביש בלבד. עם זאת, משרד התחבורה נמנע מלהחיל תקן זה בארץ, ורוכבי האופניים החשמליים הם בגדר עברייני תנועה.
ממשרד התחבורה נמסר, כי "גובשה תוכנית חדשה הכוללת שורה של צעדים מעשיים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. התוכנית מתייחסת לכשירות הרוכב ולהכשרתו, להחמרת אכיפה ולענישה בקרב רוכב האופניים החשמליים". עם זאת, יש שטוענים שהגברת האכיפה עלולה דווקא לסכן את הרוכבים.
"יצירת פתרונות רק בעזרת אכיפה, היא אמצעי מוגבל מאוד", אומר יותם אביזוהר. "שוטר או פקח אינו יכול להיות בכל פינה. כמו כן, המשמעות של פקח על המדרכה היא, פעמים רבות, שרוכב 'בורח' לכביש. בשנה האחרונה אנחנו רואים גידול ניכר במספר תאונות הדרכים שבהן נפגעים רוכבים ממכוניות. קודם כל צריך לייצר חלופה בטוחה לרוכבים ולהולכי הרגל", הוא מסכם.
4 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
אבל איך עוצרים רוכב שדוהר במהירות של 50 קמ"ש?
"האכיפה צריכה לבוא כאן במעלה השרשרת. אנשים לא משביחים את האופניים שלהם, הם קונים את זה בחנות. ויש מי שמקבל אחריות. יש יבואנים וחנויות וצריך לעצור את זה שם. הצענו שזאת תהיה עבירה פלילית, והחוק אכן מתקדם לכיוון הזה. חלק מהאופניים האלה אינם בנויים למהירויות כאלה, גם המעצורים שלהם לא מותאמים. כך שהם מגיעים למהירויות שבהן הרוכב לא יכול לעצור בזמן, וזה מתכון לאסון".
על פי נתוני מכון גרטנר, בחצי השנה הראשונה של שנת 2018 (ינואר עד יולי) כמות הנפגעים בקרב רוכבי אופניים חשמליים, באופן טבעי ובהתאם לגידול בשימוש בכלים האלה, רק גדל. כך, למשל, בכפר סבא התאשפזו בתקופה זו חמישה בני אדם בעקבות תאונות אופניים חשמליים, ברעננה שישה ובהוד השרון חמישה. רק לשם השוואה, בכפר סבא כולה ממוצע הנפגעים בתאונות הקשורות באופניים רגילים עומד רק על 3.2 נפגעים בשנה שלמה (על פי נתוני "אור ירוק" בשנים 2018-2014, א"י).
תגובות:
מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא מובילה תוכנית רב-שנתית לרישות העיר בשבילי אופניים. באחרונה נחנכו שבילים חדשים ברחוב כצנלסון, סמוך למגדל המים ובטיילת עלייה, המגיעה אל השכונות הירוקות. כמו כן, מתוכננים שבילי אופניים ברחובות נורדאו-תל חי, בן יהודה, המוביל, קריית החינוך ורחוב תל אביב-יפו. בקרוב נתחיל בסלילת שביל אופניים נוסף ברחובות ששת הימים, משה סנה וסוקולוב".
מעיריית רעננה נמסר: "עד כה נסללו בעיר 9 קילומטרים של שבילים, כולל בשכונות נווה זמר, נאות שדה, נאות עוזי, וברחובות ויצמן, גולדה מאיר, בן גוריון, דרך הפארק ובכניסה לתחנת רכבת רעננה-מערב. שבילים נוספים ברחבי העיר מתוכננים להיסלל עוד השנה, ואנו נמשיך ונפעל בנושא לרווחת תושבי העיר".
מעיריית הוד השרון נמסר: "הוד השרון אכן הושארה מחוץ לתוואי המתוכנן של התוכנית ובהתאם להנחיית ראש העירייה ומדיניותו, פועל הצוות המקצועי כדי לשנות את התוכנית באופן שישרת גם את תושבי העיר. לעירייה תוכנית אב לסלילת שבילי אופניים ברחבי העיר אשר נועדו לאפשר נסיעה בטוחה באמצעות רישות המחבר בין מוסדות התעסוקה, הציבור והחינוך ותחנות הרכבת בעיר. השבילים מבוצעים בשלבים ועד כה נסללו במזרח העיר ובמרכזה, במקטעים, באזורי המגורים, בהיקף של כ-10 ק"מ ולצד זאת, הוכשרו כ-5 ק"מ נוספים של שבילי שטח באזורי נופש ופנאי. בהמשך ייסללו ברחוב חנקין, ז'בוטינסקי והרצל".
מוועדת התכנון המחוזית מרכז נמסר: "אנו מקדמים רשת אופניים לכל מחוז השרון, כאשר הוחלט לקדם בשלב הראשון את צפון המחוז ובשלב הבא את יתר המחוז".