שיר (שם בדוי), צעירה בשנות ה-20 לחייה, נכנסה בתחילת החודש למקלחת שגרתית בביתה שבקומת הקרקע בשכונת הרצליה הצעירה. את מה שגילתה כשסגרה את המים, היא מעידה כי ימשיך לרדוף אותה כל החיים. מכשיר טלפון נייד לבן עם כיסוי שחור בצבץ מחלון חדר האמבטיה, צילם כל רגע אינטימי, תיעד אותה בעירום. הגבר שהחזיק במכשיר, כך נזכרה בדיעבד וכך גם גילתה דרך מצלמות האבטחה שהצליחה להשיג, ארב לה מחוץ לבית במשך חודשים. ייתכן כי זו גם לא הייתה הפעם הראשונה שצילם אותה.
“התחושה היא שיש אנס סדרתי", מספרת שיר בכאב וקולה נשבר. “אנס שמחכה לי מחוץ לבית. אני גרה לבד. כל יציאה החוצה מלווה בפחד”.
2 צפייה בגלריה
אונס.אילוסטרציה: shutterstock
אונס.אילוסטרציה: shutterstock
אונס.אילוסטרציה: shutterstock
ושיר לא לבד. חמש נשים זרות זו לזו, כולן תושבות הרצליה בשנות ה-20 עד ה-50 לחייהן, מצאו את עצמן בשבוע האחרון בגורל משותף. כולן נפלו קורבן לגבר שמסתובב ברחבי העיר, מתעד ותוקף נשים בבתיהן. שלוש מהן הגישו תלונה במשטרה וכולן ללא יוצאת מן הכלל מוסרות תיאור זהה של הגבר: צעיר, רזה, בעל שיער בלונדיני גולש, לבוש ברוב המקרים בבגדי ספורט, ככל הנראה מדבר בשפה זרה.
חלק מהנשים הצליחו להשיג צילומים ממצלמות האבטחה, שם נראה התוקף כשהוא מתחבא בין כלי רכב, ממתין בכניסות לבתים. הכל במה שנראה כאקט קר רוח ומתוכנן היטב. הצילומים, אשר יש להדגיש כי לא ניתן לראות בהם את תווי פניו, נמסרו למשטרה.
ר' ו-ק', שתי נשים נוספות שמתגוררות באותו רחוב במרכז העיר, צולמו גם הן בבתיהן ברגעים אינטימיים, אחת מהן כשהיא ישנה עירומה במיטתה. "לא ברור כמה שבועות ואולי חודשים הוא מצלם כך”, אומרת אחת הנשים.
המקרים האחרונים אירעו ביום חמישי בערב. ה', אף היא תושבת מרכז העיר המתגוררת בקומת קרקע, שוחחה עם בעלה בשעה 21:30 כשלפתע הבחינה במשהו שחור מבעד לתריס החלון. אחרי שמיקדה את מבטה, הבינה כי מדובר בטלפון נייד עם מגן שחור.
“ביקשתי מבעלי שיראה אם יש משהו מוזר בחלון”, נזכרת ה'. "באותו רגע שמעתי צליל של צילום מספר פעמים. בעלי קם והלך לפתוח את החלון, אבל הבן אדם הספיק להוציא את הטלפון ולברוח. בעלי חיפש מסביב לבית, אך כבר לא ראה איש. נשארתי עם תחושה בלתי נסבלת. לחשוב שבבית שלך אתה לא מוגן ואין פרטיות. יש לי ילדים קטנים בבית ואין לי מושג לשם מה צילם ולמה.
מצילום לתקיפה
לארבעת המקרים של הפגיעה בפרטיות מצטרפת תקיפה פיזית שאירעה באחד הרחובות הצדדיים לרחוב סוקולוב – גם הפעם, במרכז העיר. מ', אישה בשנות ה-50 לחייה חזרה מחדר הכושר בשעה תשע. היא נכנסה ללובי הבניין, אולם כשניסתה לעלות לדירתה, צעיר בעל חזות דומה לזו שתוארה קודם, כפה עצמו עליה. הוא הצמיד אותה לקיר ונגע באזורים מוצנעים. “באותו רגע התחלתי לצרוח ואז הוא ברח”, מספרת מ'.
2 צפייה בגלריה
מגיע לבניין (מימין) וממתין לקורבן (משמאל) | מתוך מצלמת אבטחה של אחד השכנים
מגיע לבניין (מימין) וממתין לקורבן (משמאל) | מתוך מצלמת אבטחה של אחד השכנים
מגיע לבניין (מימין) וממתין לקורבן (משמאל) | מתוך מצלמת אבטחה של אחד השכנים
ממצלמות האבטחה שהשיגו מ' ובתה שפתחה בחקירה עצמית, עולה כי התוקף ידע בדיוק היכן היא מתגוררת. הוא המתין לה בזמן שסיימה לשוחח עם חברתה ברחוב וארב לה. “לפני המקרה לא הרגשתי בסכנה באזור שלי", מספרת מ'. “בסך הכל יצאתי בסדר מבחינה פיזית, אבל אחרי מה שעברתי ואחרי שראיתי את הסרטונים - אני פוחדת כשאני מגיעה בחושך הביתה, אני מפחדת ללכת מהחנייה לבניין”.
הפחד מלווה אותך גם בלילה?
“כן. קשה לי להירדם. עכשיו אני מדמיינת לא רק אותו אלא גם את מה שראיתי בסרטי האבטחה. אני גם נזכרת באדישות של השכנים. צרחתי ואף דלת בבניין או מחוצה לו לא נפתחה. מאוחר יותר בני נוער שישבו בבניין ממול סיפרו שראו אותו עומד ומבצע בעצמו מעשים מגונים ברחוב".
“במצלמות האבטחה רואים איך הוא מגיע לבניין ועושה סיבובים סביבו", מוסיפה בתה של מ'. “הוא ישב וארב לה, דיבר בטלפון, שוחח עם אישה ברחוב הראה לה משהו במכשיר הנייד שלו".
איפה המשטרה?
בשיחות עם הנשים חוזר התסכול כלפי מערכות אכיפת החוק, כלפי האדישות לטענתן שמפגינה המשטרה. “ביקשנו שיעשו איכון למכשיר הנייד, ביקשנו שיושיבו אותנו עם שוטר שמצייר קלסתרונים, אבל שום דבר לא נעשה”, אומרת שיר. "יש שתי נשים שראו אותו בצורה ברורה מאוד ויכולות לתת תיאור מדויק. היינו יכולות כבר להפיץ את הקלסתרון ברחבי העיר, גם כדי לנסות לעזור למשטרה לתפוס אותו וגם כדי להזהיר נשים אחרות”.
חלק מהנשים יצרו קשר זו עם זו בטלפון ודרך הרשתות החברתיות. סוג של חמ"ל שנועד לאסוף מידע ולגבש חומר וראיות שיובילו ללכידתו של האיש. “זה ימשיך לרדוף אותי כי מחר הסרטונים האלה יכולים לצוץ באיזה אתר פורנו וזה ילווה אותי כל החיים", מוסיפה שיר.
גם מ' מדגישה את היחס הבעייתי שקיבלה לדבריה במשטרה. “לא נתנו לי איש קשר שאוכל לברר מולו דברים או לספק לו מידע נוסף. בכל פעם מפנים אותי למישהו אחר ואני צריכה לספר את כל מה שקרה מחדש", אומרת מ'. “התחושה היא שהם גם לא מקשרים בין המקרים השונים".
בנושא צילומי הנשים בבתים, נמסר ממשטרת ישראל: "ביום שישי התקבלה במשטרת ישראל תלונה בגין עבירה של פגיעה בפרטיות. בשלב זה מדובר במקרה אחד בלבד שידוע למשטרה. מיד עם קבלת התלונה החלה המשטרה בביצוע פעולות הנדרשות על מנת להתקדם בחקירת האירוע ולהגיע למבצע העבירה”.
בנושא התקיפה של מ' מסרו: לפני שלושה ימים התקבלה במשטרת ישראל תלונה בגין עבירה של מעשה מגונה. מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה אשר עדיין מתנהלת בימים אלו. במסגרת החקירה בוצעו ועוד יבוצעו מגוון פעולות חקירה. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי משטרת ישראל ממשיכה לחקור את המקרה ביסודיות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע למבצע העבירה ולחקר האמת”.