1 צפייה בגלריה
צילום: אלכס קומולויסקי וטל שחר
צילום: אלכס קומולויסקי וטל שחר
צילום: אלכס קומולויסקי וטל שחר
ואלה שמות: עיריית הרצליה תקרא לבית ספר שיוקם בעיר על שמו של נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל. כך עולה מהמלצות ועדת השמות, שאושרו פה אחד במועצת העיר האחרונה. הוועדה אישרה גם את הנצחתה של ציפי מל ז"ל, המנהלת המוערכת של תיכון "היובל" בעיר בין השנים 2014-2003, שנפטרה ביוני 2016 לאחר מאבק במחלת הסרטן. לוועדה צורפה פניית המשפחה להנצחתה של מל ז"ל, שהייתה בת 65 במותה, וחברי הוועדה הביעו את הערכתם למל והחליטו להנציח את זכרה בכיכר הסמוכה לתיכון.
אדם נוסף שהוחלט פה אחד על הנצחתו בהרצליה הוא רן פקר ז"ל, שיונצח בכיכר בקרבת בית חיל האוויר בעיר. חברי הוועדה ציינו את פקר כטייס קרב בחיל האוויר הישראלי, שהגיע לדרגת תת אלוף ונחשב לאחד מבכירי טייסי חיל האוויר ומפקדיו, שלזכותו נרשמו שבע הפלות של מטוסי אויב. חברי הוועדה ציינו גם את פועלו בפרויקט "צהלה" - פרויקט התנדבותי בתחום החינוך שמקדם בני נוער משכונות מצוקה, בו השתתפו אנשי צבא לשעבר. פקר ז"ל נפטר ממחלת הסרטן בדצמבר לפני שנתיים.
נתן אלבז ז"ל, חייל בן העיר, שהקריב את חייו למען חבריו כשקפץ על רימון, יונצח אף הוא ברחוב בעיר שייקרא על שמו. אלבז התגייס לצה"ל בשנת 1952 ושירת כחייל בחטיבת גבעתי. במהלך משימה שביצע, של פירוק רימוני יד, הבין כי נצרתו של אחד הרימונים השתחררה. הוא יצא מהאוהל כשהרימון בידו, ומשהבין שאינו יכול להשליך את הרימון מבלי לפגוע בחבריו, אימץ את הרימון אל חזהו והתרחק מהם בריצה. משהתפוצץ הרימון הוא נהרג ובכך הציל את חיי חבריו. על מעשהו ניתן לו לאחר מותו צל"ש על ידי הרמטכ"ל משה דיין. בשנת 1970 הומר הצל"ש לעיטור המופת.
אדם נוסף שהוחלט על הנצחתו הוא יוסף בוקסנבאום ז"ל, מראשוני הרצליה ובוני התעשייה בארץ מאז הכרזת המדינה. בוקסנבאום היה ממקימי "החברה לפיתוח הרצליה", תרם את הספרייה לבית הספר היסודי "ברנדיס" והקים את "קרן בוקסנבאום" - התורמת מיליוני שקלים בשנה לרווחה, לתרבות ולחינוך. הכיכר ברחוב רב אלוף משה לוי, תיקרא על שמו.
לישיבה צורפה גם המלצתה של ד"ר איה לוריא, מנהלת מוזיאון הרצליה, להנצחתה של הציירת לאה ניקל ז"ל, בכירת האומניות הפלסטיות שפעלו בארץ לאורך שישה עשורים. ניקל ז"ל הייתה כלת פרס ישראל, שהציגה בעשרות תערוכות מקיפות במוזיאונים החשובים בארץ ומחוצה לה. חברי הוועדה אישרו קריאת רחוב או כיכר על שמה.
בנוסף, הוחלט לאשר את הנצחתו של סא"ל אבי לניר ז"ל, יליד הרצליה, מפקד טייסת מיראז' במלחמת יום הכיפורים, שנפל בשבי הסורי ועונה למוות כאשר לא הסכים להסגיר סודות מדינה עליהם היה אמון. על מעשה זה הוענק לו עיטור העוז. הוועדה המליצה לקרוא לרחוב בעיר של שמו. כמו כן יונצח יעקב הולנדר, מלחין, מעבד מוזיקאלי ומנצח מקהלות ישראלי.
שלושה אישים שלא יונצחו לפי שעה הם האלוף מאיר דגן ז"ל, אורי אורבך ז"ל ויוסי שריד ז"ל, שלוועדה צורפה פנייה להנצחתם. בהחלטת הוועדה נכתב, כי מדובר ב"אישים בהחלט ראויים, אך הבקשה להנצחה נעשתה ללא אישור עקרוני מהמשפחות וללא כל תימוכין משמעותי". על כן, הוחלט להסיר את ההצעה להנצחתם לפי שעה מסדר היום.