במשך דקות ארוכות התמהמה אמש (ג') ראש עיריית רעננה, זאב בילסקי, להגיע לאירוע שנערך בעירו. בעוד ראשי ערים אחרות כבר נכחו במקום וכך גם סגניו, בילסקי, הידוע באמנות המינגלינג שלו, לא נכח במקום. כמעט אף אחד מהנוכחים לא ידע באותם רגעים כי בילסקי עומד להטיל פצצה. בזמן שהם טעמו מהכיבוד באירוע, בילסקי ישב בלשכתו ועבר שוב ושוב על כל אות ופסיק בהודעתו הדרמטית שלא ירוץ לקדנציה נוספת כראש עירייה. לבסוף, רגע לפני שהיה חייב לצאת לאירוע, שיגר את ההודעה.
כשהגיע למתחם, ושלא כהרגלו, בחר להתבודד בצד ושוחח ארוכות עם מנכ"לית העירייה, מיכל הירש נגרין. בתום השיחה הצהיר בפני הכתבים כי אין בכוונתו לדבר על הנושא. כך עשו גם מקורביו ואנשי לשכתו שנכחו במקום וסירבו שוב ושוב לשוחח עם התקשורת.
שני עשורים על כיסא ראש העיר
בילסקי (68) יסגור באוקטובר הבא 21 שנים כראש עיריית רעננה (חמש קדנציות). ארבעה מהן היו רצופות מ-1989 ועד 2003 ועוד אחת נוספת, הנוכחית. במהלך התקופה אף כיהן במספר תפקידים, בהם יו"ר הסוכנות היהודית, תפקיד שבגללו נאלץ לפרוש בשנת 2005 מהמועצה. לאחר שלוש שנים בסוכנות פנה לפוליטיקה הארצית והצטרף לקדימה, תחת מטרייתה כיהן כחבר כנסת. במאי 2013 הכריז על כוונתו לשוב ולהתמודד על ראשות עיריית רעננה ובבחירות באותה שנה ניצח את ראש העירייה המכהן דאז, נחום חופרי והמתמודד איתן גליק.
שאלת הקדנציה שישית ריחפה מעל המערכת הפוליטית זמן רב, כשמספר מועמדים פוטנציאליים לרשת את כיסאו הכריזו בתוקף כי לא ירוצו מול ולא יעשו דבר לפני מוצא פיו. משחק הניחושים הוביל לאינספור שמועות, כאשר רק לפני מספר חודשים גורמים בכירים בעירייה סיפרו כי הם בטוחים שירוץ בשל אמירותיו בשיחות סגורות.
אלא שעל פי גורמים עימם שוחחנו בחודש האחרון, גמלה בליבו ההחלטה והוא שינה את גישתו. "מלבד להגיד את המשפט בבירור הוא אמר את הכל", מספר אדם ששוחח עימו רבות. גורם אחר מוסיף כי ברור שההחלטה לא נעשתה בחופזה. "זה לקח לו כמה חודשים להסתגל לעניין, בחודש האחרון הוא הלך לכיוון הזה, למרות שהיה קשה לו הוא התבשל עם ההחלטה".
המקורבים אליו ביותר היו בסוד העניין. "ניכר היה שהוא החליט וברגע הזה היה חייב לשחרר את ההצהרה", טען אחד מהם. "לו היה רוצה לרוץ היה יכול לחכות עוד מספר חודשים עד להכרזה על ההתמודדות, כדי להשיג יתרון על כולם, אבל כשזו ההחלטה - הוא רצה לשחררה בשביל לתת לאחרים הזדמנות". גורם נוסף תיאר אמש את האווירה בלשכה ובעירייה בכלל כקשה לאור ההודעה. "מאוד אוהבים אותו בעירייה, מנהלי אגפים הלכו אתמול עם תחושות קשות כי הם חשו שאנו בתקופה טובה".
"זאביק הוא רעננה שאנחנו אוהבים"
ראש עיריית הרצליה שנכח אמש באירוע בעת שהתחוללה הסערה הפוליטית, שיבח את ביסלקי על פועלו. "זאביק ראש עירייה מצוין שהטביע את חותמו בהרבה תחומים: חינוך תרבות ואיכות הסביבה. רעננה מובילה בכל התחומים וזה נזקף לטובתו. הקשר בינינו לאורך השנים היה שבועי, והוא היה קולגה מצוין וייעץ לי בהרבה תחומים מוניציפליים. היה לי הרבה מה ללמוד ממנו. הוא אדם מדהים שעוזב כשהוא בגובה, בשיאו, ואני מאחל לו בהצלחה".
1 צפייה בגלריה
בילסקי ופדלון | צילום: יוגב עמרני
בילסקי ופדלון | צילום: יוגב עמרני
בילסקי ופדלון | צילום: יוגב עמרני
אחד האנשים הבודדים שהודה כי שמע את ההחלטה מפיו של בילסקי לפני כשבוע ושמר אותה בסוד היה חבר המועצה ניר קריסטל. "הוא אמר לי את זה בעקבות שאלה שהפנתי אליו בנושא שדנו עליו בארבע עיניים בשבוע שעבר", אמר חבר המועצה. "זה החמיא לי שהוא בחר לענות לי בכנות וכמובן ששמרתי על כך בסוד וחיכיתי שהוא יוציא את הבשורה".
עו"ד איתן גינזבורג שטרם החליט האם הוא רץ לראשות העיר אמר: "זאביק בילסקי הוא רעננה שאנחנו אוהבים. לא ניתן בכלל לתאר את תרומתו לעיר לאורך השנים. הייתה לי הזכות להיות שותפו לדרך וללמוד ממנו על מנהיגות, ענווה ועשייה מכל הלב".
סגנית ראש העירייה, רונית וינטראוב נפרדה מבילסקי בדף הפייסבוק שלה וכתבה בין היתר: "אני מצרה על ההחלטה בידיעה שלזאביק היכולת להמשיך ולהוביל את רעננה בדרכו מעוררת הכבוד, שהפכה את עירנו לרשות שהיא דוגמה ומופת לשלטון המקומי". "זכיתי להיות מנכ"לית בעירייה עם ראש עירייה שכזה שכל שעה איתו זו חוויה וזכייה", הוסיפה מנכ"לית העירייה, מיכל הירש נגרי.
המועמד לראשות העיר, איתן גליק, ששוהה בימים אלה במרוקו, הגיב אף הוא לדברים כשאמר: "מצדיע לו על שנים רבות שתרם לעיר ומודה לו על השירות שנתן לתושביה. אני מעריך אדם במעמדו שפורש בשיאו ואני מקווה שמי שלא יהיה ראש העיר הבא יוקיר את תרומתו הרבה לעיר וימשיך להצעיד אותה להיות עיר מובילה בישראל".