1 צפייה בגלריה
קניון "ארנה" ריק מאדם | צילום: אסנת גורארי טייב
קניון "ארנה" ריק מאדם | צילום: אסנת גורארי טייב
קניון "ארנה" ריק מאדם | צילום: אסנת גורארי טייב
לפני כ- 14 שנה נראה היה שקניון "ארנה" במרינה בהרצליה יהפוך לדבר החם הבא - מוקד עלייה לרגל של אזרחי ישראל בכלל ותושבי הרצליה בפרט. אך שאיפות לחוד ומציאות לחוד.
בשנת 2003 חנך איש העסקים מוטי זיסר ז"ל את הקניון בהשקעה של 153 מיליון דולר. באותה תקופה מדובר היה בסכום הגבוה ביותר שהושקע בקניון בישראל. הקניון לא הצליח לצבור תאוצה וההשערות לכך היו רבות: חוסר נגישות, מותגים יקרים מדי ואולי נאמנותם של תושבי האזור לקניון "שבעת הכוכבים". הוא נמכר מספר פעמים ושופץ מספר פעמים עד שבשנת 2016 קרן "ריאלטי" המתמחה בהשבחה של נכסי נדל"ן רכשה את הקניון תמורת 335 מיליון שקל. הקרן הודיעה כי בכוונתה לשנות את הקונספט - יותר משרדים, פחות חנויות.
על רקע על זה, בשבוע שעבר התקיימה פגישה בוועדת המשנה לתכנון ובניה בהרצליה במטרה לדון בתוכנית לבצע שינויים בקניון "ארנה". היזמים ביקשו לשנות את חלוקת שטחי הבנייה המותרים ללא שינוי בנפח הבנייה הקיים וללא שינוי השימושים המותרים שהם מסחר קמעוני, בתי קפה, מסעדות, שטחי בידור, בתי קולנוע ועוד. במסגרת הבקשה, שטחים בנויים בקניון יהפכו לשטחים ציבוריים, ובמקביל יוקם מרכז קונגרסים בגג המבנה הקיים.
השינויים, כך מקווים רבים, אולי יחזיר את הקניון השומם לתחייה. חבר מועצת העיר, יוסי לונדון סיפר למיינט הרצליה כי הוא תומך בבקשה מכיוון שאין בה תוספות בנפח הבנייה. "אני מקווה כי התכנון החדש יפיח חיים במתחם הקיים. בעת הדיון בתוכנית נאמר לנו שהמתואר לעיל הינו שלב ראשון. בשלב השני, שטרם הובא לדיון, היזמים מבקשים להקים במתחם עוד שלושה מבנים בייעוד של תעסוקה. אני מסכים לשלב הראשון ומתנגד לחלוטין לשלב השני, דהיינו תוספת של בניינים במתחם. השטח הסמוך לחוף, צריך לשרת את הציבור ולא להעשיר יזמים".
בעלי עסקים נגד היזמים
במקביל לתוכניות העתידיות, החנויות ב"ארנה" ממשיכות להיסגר ובעלי העסקים מעלים טענות קשות נגד קרן "ריאלטי". בימים הקרובים, כך הם טוענים, תוגש גם תביעה ייצוגית בנושא.
"הם פשוט הרסו וקברו את הקניון לגמרי", טוען אבישי עמר, בעל פיצריית "פרגו" אשר נסגרה לפני מספר ימים. "הם הגיעו באוקטובר לקניון ואפילו לא הציגו את עצמם ואת התוכניות שלהם. רק דרך העיתונות שמענו על שינוי היעוד שהם מתכננים ועל הרצון לפתוח משרדים. היינו בטוחים שהשינוי הזה ייקח שנים, לא חשבנו שהמכה כל כך קרובה ושהיא תתרחש על חשבוננו, הסוחרים שהשקיעו מאות אלפי שקלים במקום הזה. הם פרסמו שהקניון נסגר ואנשים הפסיקו להגיע. הם לא עשו פעילויות ולא ניסו למשוך אנשים, רק סגרו עוד חנויות ופתחו משרדים שלא מכניסים תנועה".
טענה נוספת שמעלים בעלי העסקים היא ירידה בתחזוקת המקום. "הפסיקו להשקיע לחלוטין, גם בניקיון, גם בתחזוקה", מוסיף עמר. "לא השאירו לנו ברירות ורק בחודש האחרון חמישה בעלי עסקים נסגרו. הם לא ניסו להגיע איתנו לפשרה, להבין את המצב. לא הבינו שיש להם אחריות כלפינו, הסוחרים. חתמתי חוזה ל-10 שנים קדימה ובשניה אחת הם הרסו לי את ההכנסה. כמו עשרות חנויות אחרות, גם אני נאלצתי למזער נזקים ולסגור אחרי שהשקעתי 750 אלף שקל".
טענות זהות מעלה בעל עסק נוסף אשר סגר את העסק בחודש יולי. "הסיבה להתדרדרות של הקניון היא ההכרזה של ההנהלה על שינוי הייעוד. אנשים לא הבינו שהקניון המשיך להתקיים. הם פתחו משרדים על חשבון חנויות ולאט לאט הלקוחות הפסיקו להגיע. הם הערימו עלינו כל מכשול אפשרי, אבל במקביל המשיכו לגבות דמי שכירות כרגיל, למרות שמבחינתם הפסיקו לטפח ולקדם את הקניון. גם כשניסינו לסגור את העסק ולצאת, הם עשו לנו את המוות".
מהיזמים לא נמסרה תגובה.
מ"ארנה הרצליה" נמסר: "אנו פועלים בשיתוף עם הרשות המקומית ליצירת תוכנית חדשה שתטיב עם תושבי האזור והמבקרים, ותהפוך את המתחם ממתחם כושל למתחם מצליח, כראוי למקום ולסביבתו. כחלק מהתוכנית החדשה המתחם יעבור שדרוג משמעותי, זאת בהתאם לתוכנית של משרד האדריכלים הבינלאומי 'נורמן פוסטר'.
"לגבי הטענות שהועלו בכתבה בנושא התחזוקה, יש לציין כי מושקעים משאבים רבים וגבוהים משמעותית בניהול ושיווק המתחם ביחס למה שהושקע בבעלות הקודמת, זאת לרווחת השוכרים והמבקרים במקום".