בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד מלון "פאבליקה" בהרצליה בטענה לליקויים בתחום ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות. בית המשפט התבקש להורות על פיצוי חברי הקבוצה בסכום של 138 מיליון שקלים. מגיש הבקשה, עו"ד ראם בן אור, 35, תושב פתח תקווה, רכז נגישות בהכשרתו, הוא מוכר כנכה צה"ל 100 אחוז מאז שנת 2007 בה עבר תאונת דרכים. הוא מתנייד בכיסא גלגלים ובשל כך מודע היטב לחשיבות תחום ההנגשה.
2 צפייה בגלריה
פבליקה בהרצליה. תביעת מיליונים
פבליקה בהרצליה. תביעת מיליונים
פבליקה בהרצליה. תביעת מיליונים
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
באוגוסט 2021 פנה עו"ד בן אור למלון "פאבליקה" בהרצליה והזמין חדר. לטענתו, במסגרת ההזמנה ציין כי הוא מעוניין בחדר נגיש עם נוף לים. בסמוך לביצוע ההזמנה קיבל הודעה המאשרת קבלת ההזמנה. לדבריו, בעקבות ההזמנה, נציג של המלון יצר עמו קשר טלפוני וציין כי החדרים הנגישים אינם בעלי נוף לים. על כך השיב שיסתפק בחדר נגיש ללא הנוף, ונציג המלון אישר כי שוריין בעבורו חדר נגיש.
2 צפייה בגלריה
התובע עו"ד ראם בן אור
התובע עו"ד ראם בן אור
התובע עו"ד ראם בן אור
(צילום: פרטי)
ביום ההזמנה הגיע עו"ד בן אור למלון, קיבל מפתח לחדר הנגיש לכאורה, אך כשנכנס אליו התברר כי החדר שהוצג ושווק כנגיש, אינו כזה. עוד התברר לטענתו כי גם המלון עצמו ושטחיו הציבוריים אינם נגישים במלואם. כשהבין שחדר שהוגדר כמונגש אינו כזה, זימן למקום מורשה נגישות לבחון ולאשר שאכן לא כך. בתביעה צוין כי ממצאי הבדיקה מלמדים על כמות ליקויים באופן המחזק את טענותיו של עו"ד בן אור ומצביעים על הלך רוחו של המלון ולא על טעות נקודתית.
הבקשה לאישור התביעה הייצוגית הוגשה באמצעות עורכות הדין ניצן הראל ובר נבון. בית המשפט התבקש לאשר כי עו"ד בן אור ישמש כתובע מייצג ולפצות כל אדם הנמנה עם הקבוצה המיוצגת ב כ-1,000 שקלים.
עו"ד בן אור שנלחם למען זכויות בעלי מוגבלויות מציין כי קיימת חובה חוקית להנגשת בתי המלון. "אדם עם מוגבלות לא צריך להיכנס למלון ולשאול אם הוא מונגש. החוק מחייב את המלון להיות מונגש. המחוקק מצא לנכון להגן על ציבור האנשים עם מוגבלויות, ולעגן את זכותם להשתתפות שוויונית בכל תחומי החיים". לדברי בן אור, אנשים עם מוגבלויות מודרים מתחומים רבים בחיי החברה הישראלית, והמחויבות העולה מהחוק אינה מקבלת ביטוי ממשי. עו"ד ניצן הראל ובר נבון מציינות כי המציאות מלמדת שרק באמצעות אכיפה אזרחית והתערבות שיפוטית, תופסק ההתנהלות המעוותת כלפי ציבור אנשים בעלי המוגבלויות. "כך מן הדין ומן הצדק שיעשה, על דרך קל וחומר אצל המלון אשר ככל הנראה מהווה חלק מרשת בתי מלון בפריסה ארצית באי מילוי החובות".
ממלון פאבליקה ישרוטל נמסר: “התביעה טרם התקבלה, כשתתקבל נלמד אותה".