עיריית הרצליה סגרה את המרכז למעשים טובים בשכונת יד התשעה בעיר שבארבע השנים האחרונות פעל מתוך מקלט ברחוב הר סיני בשכונה. לטענת העירייה, היא מעולם לא אישרה פעילות קבע במרכז, שאמור לשמש את תושבי השכונה בעיתות חירום: "המקלט ששימש את המתנדבים במרכז למעשים טובים ביד התשעה, ניתן להם בתקופת הקורונה, וכעת הוא חוזר לשימושו המקורי".
3 צפייה בגלריה
המתנדבים במרכז. מחפשים בית
המתנדבים במרכז. מחפשים בית
המתנדבים במרכז. מחפשים בית
(צילום: פרטי)

"מקלט דו תכליתי"

עם ההודעה על הסגירה, פרסמו בעמותה פוסט כואב ובו נכתב: "המרכז הלך וצמח, וכפי שכולכם וכולכן מכירים היום הוא מקום גדול, שוקק פעילות, המספק סיוע בבגדים, ציוד ומזון למאות אנשים מדי חודש. לצערנו הרב, לפני מספר חודשים החליטה עיריית הרצליה כי הפרויקט כבר אינו מתאים לה, וביקשה מהפעילים להתפנות מהמקלט והמקום. פירוש הדבר היה הפסקה מיידית של הסיוע לכלל הנזקקים. לא הסכמנו למהלך חד צדדי כזה והמשכנו לפעול במקום. עיריית הרצליה טענה כי עליה להשיב את המקלט לכשירות למצב חירום, ואנחנו טענו מנגד ובצדק כי המקלט מטופל למשעי, בצורה טובה בהרבה ממה שהיה לפני תחילת המיזם, וכי אנחנו מוכנים בהחלט שהעירייה תשפץ אותו כראות עיניה, ובלבד שנוכל להמשיך לעבוד במקום ולסייע לאחרים".

3 צפייה בגלריה
שמוליק ניסים
שמוליק ניסים
שמוליק ניסים
(צילום: אסף פרידמן)

לדברי מנהל המרכז שמוליק ניסים, "מקלטים רבים בהרצליה משמשים כמקלטים דו תכליתיים, לעמותות, מועדונים ובתי כנסת, נוהל החירום מבקש פתיחה מיידית של מקלטים אלו בעת חירום. תחשבו בעצמכם איפה תעדיפו להיות בחירום, במקלט מוזנח וטחוב שסגור כל השנה, או במקלט נעים ומתוחזק עם תאורה וכסאות שעמותה או מועדון מתחזקים כל השנה. ניסינו להגיע להידברות עם העירייה אך דבר לא צלח, במשך חודשיים ביקשנו, הסברנו וניסינו, היינו מוכנים לכל פתרון – הקצאת מקום אחר, שיפוץ המקלט, עבודה בנהלים של העירייה, אך הם בשלהם. עצוב וחבל לנו לראות איך עירייה יכולה לנסות ולסגור פרויקט כה מבורך בתחומה. אמנם הרצליה מתהדרת ברמה סוציואקונומית גבוהה אך עדיין קיימים בה ובערים הסמוכות אנשים רבים שזקוקים מאד לסיוע שלנו. ולכן אנחנו ממשיכים".

"לא מוותרים"

זעמם של עשרות המתנדבים הפועלים במרכז, כמו גם מאות הנזקקים שזכו לקבל ממנו ארוחות חמות ועוד, לא סייע, ועיריית הרצליה פינתה את המקלט, והחלה לשפצו. בעקבות כך, נאלצו המתנדבים לשנע בעצמם, בנקודות איסוף שונות, את התרומות שקיבל המרכז לנזקקים ברחבי הרצליה, רעננה ויישובי הסביבה: "זה מקשה עלינו מאוד", אומר ניסים, "אבל זה המצב, עיריית הרצליה החליטה שפעילותנו כנראה לא מספיק חשובה כדי להעניק לנו מקום של קבע, כי אולי חושבים בעירייה שבהרצליה אין אנשים שזקוקים לתרומות ולארוחות חמות, זה מפתיע, מצער מאוד, כואב מאוד, ואפילו מבייש אותי כתושב העיר.

3 צפייה בגלריה
שמוליק ניסים
שמוליק ניסים
שמוליק ניסים
(צילום: אסף פרידמן)

"אנחנו מטפלים במאות משפחות ברחבי הרצליה והסביבה בכל שבוע, אנחנו עושים את זה באהבה גדולה. כולם מתנדבים, כולם חדורי מטרה, ובמקום לסייע לנו, שמים לנו רגליים?".
כך או כך, לדברי ניסים, המרכז ימשיך את פעילותו למען התושבים, רק שבסיסו יהיה בעיר רעננה: "את המיקום המדוייק נדע רק בעוד כמה ימים, אבל המרכז הזה ימשיך להפיץ מעשים טובים. אנחנו עובדים עכשיו יותר קשה, אין כתובת אחת שבהם התורמים מגיעים, אבל אנחנו והמתנדבים לא מוותרים, אין לנו את האפשרות לוותר כאשר אנחנו מקבלים בקשות ממשפחות שזקוקות לאוכל בסיסי, חבל שהרצליה הפסידה מקום שהיה לתפארת".

"השימוש היה זמני"

מעיריית הרצליה נמסר: "המקלט הציבורי בחירום ששימש את המתנדבים במרכז למעשים טובים ביד התשעה, ניתן להם בתקופת הקורונה. עתה, משחזרנו לשגרה, המקלט חוזר לשימושו המקורי לצורך שיפוץ מקיף והחזרתו לכשירות מבצעית שתשרת את התושבים בעיתות חירום, וזאת על פי הנחיות פיקוד העורף.
קראו גם:
המתנדבים יכולים להמשיך ולפעול במסגרת פעילות הרווחה השוטפת שנעשית בעיר.
אנו מזמינים את התושבים להמשיך לתרום ולהביא את הציוד שברשותם לשלוש חנויות יד שנייה אותן מפעילה עמותת מתנדבי הרצליה, אשר פועלת בשיתוף פעולה מלא עם האגף לשירותים חברתיים: 'הזדמנויות' בדרך ירושלים 41, 'קטנטנים' בדרך ירושלים 41, ו'מרכז ביגוד וציוד' ברחוב חתם סופר 29. בחנויות ישנו מבחר גדול של ביגוד, ציוד הלבשה, צעצועים לילדים, ציוד לתינוקות, ספרים, כלי בית, ועוד, במחירים נמוכים מאוד. כל ההכנסות מהחנויות חוזרות לקהילה לטובת סלי מזון וסיוע – מלאים בכל טוב – אשר מחולקים מדי שבוע ל-280 משפחות בעיר שידן אינה משגת. כמו כן, ממשיך האגף לשירותים חברתיים להעניק סלי מזון, הנחות בארנונה, הנחות בחוגים וכל סיוע נדרש למשפחות שידן אינה משגת".