"המרחב הדמוקרטי בארץ מצטמצם, רודפים אנשים בגלל דעות פוליטיות שאינן מתאימות להלך הרוח של השלטון. לעידו אבן פז אין זכות להיות מורה? אפשר לחשוב ש'שוברים שתיקה' שלחו אותו לתיכון 'היובל'". כך אמר השבוע דובר תנועת "שוברים שתיקה", אחיה כץ, בעקבות פוסט שפורסם באתר של "הצל" על ידי תלמיד תיכון "היובל", נגד רכז החינוך החברתי בתנועת "שוברים שתיקה" עידו אבן פז, שהחל בשבוע שעבר ללמד שיעורי אזרחות בבית הספר היובל, כממלא מקום. אבן פז עצמו בחר שלא להגיב.
2 צפייה בגלריה
עופר אילות. מגוון מורים ודעות
עופר אילות. מגוון מורים ודעות
עופר אילות. מגוון מורים ודעות
(צילום: פרטי)
"אדם שמסית נגד החיילים ופועל כנגדם, אדם כזה מגיע ללמד בבית ספר?" שאל התלמיד מתיכון היובל, "המשפט הראשון שהוא פתח איתו את השיעור היה ההתרברבות שהוא בכיר ב'שוברים שתיקה'. כל השכבה מסרבים שאדם כזה ילמד אותנו. הוא האדם האחרון שיכול ללמד אזרחות".
הפוסט הזה עורר גל של תגובות, משני צידי המתרס. "כל הכבוד לו ולשכבה שלו על זה שאינם מוכנים לעבור שטיפת מוח!"; "לא נותנים להם במה, אז הם כופים את עצמם על תלמידים. נעיף אותם מהדלת, ייכנסו מהחלון. אין מה לעשות, רק שביתה של התלמידים כדי שיעיפו אותו משם!!!"
ומן הצד השני: "מה הקשר בין הדעות שלו לעניין ההוראה? מדובר בבחור ברמה גבוהה שהיה חייל קרבי. לא הייתי רוצה לחיות במדינה שבה אדם לא יכול להביע את דעתו, צפון קוריאה זה עדיין לא כאן".
מנהל תיכון היובל, עופר אילות, אמר השבוע: "תיכון היובל מאפשר ביטוי למגוון הדעות בחברה הישראלית. פעילותו החינוכית והערכית של בית הספר מאפשרת לתלמידים להכיר את כל הזרמים בחברה הישראלית, כדי לגבש דעה מכל סוג שהוא. בתיכון היובל מועסקים מורים מכל גוני החברה. מורות בכיסוי ראש, מורה חרדית, מורים מהקהילה הלהט"בית, סטודנטים ערבים ועוד. חדר המורים מתאפיין במגוון הדעות הפוליטיות של מוריו והשיח שביניהם הוא פתוח ומכבד. מעולם לא פסלתי אדם או מורה בגלל דעותיו גם אם אינן מתאימות לשלי. נטיותיו או עמדותיו האישיות של מורה לא ימנעו את העסקתו. דעתם האישית של המורים אינה רלוונטית בבואם ללמד בכיתה.
2 צפייה בגלריה
עידן אבן פז מלמד
עידן אבן פז מלמד
עידן אבן פז מלמד
(צילום מסך: ארכיון)
"הפוסט שפורסם מטעמו של 'הצל' הוא דוגמה לשיסוי ולסתימת פיות, בעיקר כאשר לא נעשתה שום פעולה פוליטית מצידו של המורה. כל חטאו היה שהציג את עצמו, כיאה למורה שנפגש בפעם הראשונה עם תלמידים. חורה לי שבעלי עניין מנצלים את התלמידים לצרכיהם. קל וחומר, שאף אחד לא פנה אליי כדי לברר במה מדובר".
חבר מועצת העיר ובוגר תיכון היובל, אלעד צדיקוב, כינה את החלטת מנהל התיכון "קו מסוכן, המעודד בעקיפין אי תרומה וחוסר הערכה ללוחמי ישראל". לדברי צדיקוב, "אבן פז משתמש בזהותו הארגונית במתכוון מול תלמידיו. מכוח זה הוא מנכיח את דעותיו הפוליטיות וחורג מגבולות חופש הביטוי המותרות". צדיקוב קרא לראש העירייה "להוקיע ניסיונות חדירה של ארגונים זרים לשורות מערכת החינוך".
מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר במורה ממלא מקום בעל תעודת הוראה, המאושר על ידי משרד החינוך. חופש הביטוי הוא ערך יסוד בחברה דמוקרטית, ואגף החינוך מקדיש תשומת לב רבה לנושא כדי לשמור על אופי השיח המתנהל בשיעורים, ועל מתן מקום למגוון של דעות, תוך סובלנות וכבוד הדדי. עם זאת, מנהל אגף החינוך הונחה להיפגש עם התלמידים, לשמוע אותם ולשוחח על הנושא".
יו"ר ועד ההורים העירוני, זיו עומר, מסר בתגובה: "בנושא הפדגוגי — אני משאיר למנהל בית הספר להחליט. בנושא הערכי — הפוסט הוא בושה וחרפה, מלא שנאה ורוע. כותב נער בן 17 שוב ושוב את המילה 'סמולן', בלי להבין את הרוע ואת הפילוג שמילה כזאת יוצרת. מן הראוי שההורים, שכביכול יצאו נגד העסקת המורה, ייצאו נגד השפה הרדודה והמפלגת".
לדברי יו"ר ועד ההורים בתיכון, דני מאן: "זאת הזדמנות לדון עם ילדינו בנושאים: הזכות להיות מועסק, מגבלות השיח בתוך בית הספר והיכן עובר הגבול. מדובר בנערים שעוד מעט מתגייסים והולכים לשמור עלינו. שוחחתי עם הורים בכיתה שבה הוא לימד ושמעתי דעות מגוונות".
ממשרד החינוך נמסר: "מדובר במורה ממלא מקום, המועסק בתיכון באופן זמני. על פי בדיקה שערך מנהל בית הספר, במהלך השיעורים שניהל המורה, לא נשמעו אמירות פוליטיות, והוא מקפיד להתנהל באופן מקצועי ושקול".
פורסם לראשונה: 15:09, 23.02.20