לפני מספר שנים נפטר א', איש ערירי שכשנה לפני פטירתו נישא בשנית. למרות שנישא מחדש העדיף א' שהוא ורעייתו החדשה יגורו בבתים נפרדים כפי שמקובל לא אחת בין בני זוג בפרק ב' של החיים.
1 צפייה בגלריה
הקשישה התגוררה בדירה עם פטירתו של המנוח
הקשישה התגוררה בדירה עם פטירתו של המנוח
הקשישה התגוררה בדירה עם פטירתו של המנוח
(צילום: המחשה: שאטרסטוק)
למרות שאין לו ילדים, את השבעה שהתקיימה בביתו ניהלו אחייניו להם הוא הוריש את דירתו ואלמנתו. כעבור מספר חודשים ביקשו האחיינים להם הוריש הנפטר את הדירה למכור את הדירה ולחלק את הסכום שיתקבל עבורה בחלקים שווים כפי שציווה המנוח בצו הירושה אותו עשה לפני מותו.
אלא שלתדהמתם גילו כי האלמנה שבמהלך השבעה לנה בדירה מפאת הנוחות למעשה פלשה אליה בפועל והמשיכה להתגורר בה כל אותה תקופה. במשך חודשים לא עזרו להם הפצרותיהם והאישה לא רק שעמדה בסירובה לפנות את הדירה אלא שאף סירבה לשלם להם דמי שכירות בעבור השימוש בה.
בלית ברירה ששת היורשים גייסו את עורך דין רפי שדמי שייצגם בתביעה שהגישו בבית המשפט השלום בתל אביב לפינוי האישה. לטענתם דודם המנוח הותיר צוואה המזכה אותם, בין היתר, בדירה אשר הותיר ובחלקים שווים ביניהם וכי לאותה אישה אין כל זכויות בדירה.
בתביעתם הסתמכו היורשים על סעיף 115 א' לחוק הירושה הקובע, בין היתר, כי היה על האלמנה להגיע עם היורשים להסדר ולשלם להם דמי שכירות בגין תקופת שהותה בדירה, אולם במקרה זה, טענו, לא התקיים סעיף זה בחוק.
בנוסף נטען בתביעה כי תנאי נוסף על פי חוק הירושה הוא, כי הנתבעת התגוררה עם המנוח טרם פטירתו.
בנוסף נטען כי לאור העובדה שהם רשומים כבעלי הדירה קימה להם הזכות לתבוע את פינויה של הנתבעת על פי סעיף 16 לחוק המקרקעין וככל שהנתבעת טוענת, כי קמה לה זכות להמשיך ולהחזיק במקרקעין – הנטל עליה להוכיח את זכותה , קרי שני היסודות הדרושים לפי סעיף 115 לחוק הירושה.
הנתבעת לא הצליחה להוכיח שהיא והמנוח התגוררו בדירה יחדיו עובר לפטירתו ולא הצליחה לשכנע את בית המשפט כי קמה לה הזכות להמשיך ולהתגורר בדירה. בית המשפט, לאחר ששקל את כל העובדות והפרטים שהונחו בפניו וכן שמע את העדים, הגיע לכלל מסקנה ונתן פסק דין ולפיו על הנתבעת לפנות את הדירה, כשהיא פנויה מכל אדם וחפץ השייך לה או למי מטעמה –בתוך שנה. במהלך שנה זו, יהא עליה לשלם ליורשים דמי שכירות, בשיעור אשר קבע בית המשפט וככל שלא תעשה כן, יהא עליה לפנות את הדירה ובהעדר פינוי , יבוצע צו פינוי , בתוך 30 ימים.
בית המשפט אף פסק לנתבעת הוצאות משפט לטובת התובעים, כמו גם הוצאות לטובת פרקליטם (עורך דין רפי שדמי).