בשבוע שעבר נכנס חבר מועצת העיר הרצליה אורן אוריאלי לתפקידו החדש - מנהל בית הספר "צופה שרון" באלפי מנשה. אוריאלי (46) הוא יליד ותושב הרצליה, בוגר בית הספר "אלון", חטיבת "בן גוריון" ותיכון "הראשונים", בעל תואר ראשון במשפטים ובקרוב תואר שני בהיסטוריה, ועד לא מכבר מורה בחטיבת "סמדר".
קראו גם >>
לפני שבע שנים, אחרי עשרים שנה כעורך דין שכיר ועצמאי ובעלים של בית קפה ואולם אירועים, החליט אוריאלי לשנות כיוון ולעבור לשדה החינוך. "רציתי לתרום לחברה שסביבי, שתהיה נעימה והגונה יותר", הוא אומר. בתום הסבה להוראה התקבל לעבודה בחטיבת "בן גוריון", שבה למד כנער. הוא התכוון ללמד היסטוריה ואזרחות אבל המנהלת ענת פרי שכנעה אותו לקפוץ למים כמחנך כבר בשנתו הראשונה בחטיבה. "מרגע שהתחלתי, הבנתי שאני נמצא במקצוע שאין לו אח ורע בהשוואה לכל מה שעשיתי עד אז".
בשנתיים האחרונות לימד אוריאלי סִפְרוּת בחטיבת "סמדר", ובשנה האחרונה לימד במקביל בבית הספר המונטסורי "דרך הילד" ב"כפר הירוק". לא מכבר קיבל שיחת טלפון ממנהלת מחלקת החינוך באלפי מנשה, אורלי פרלמן (לשעבר מנהלת בית הספר "שז"ר" בהרצליה). "כנראה היא נחשפה להשקפת עולמי במדיה החברתית שבה אני פעיל ומבטא את עמדותיי".
ההצעה לניהול בית הספר הופנתה לאוריאלי לאחר שלא נבחר אף אחד מהמועמדים שניגשו למכרז הפורמלי לתפקיד, שהוציאה מועצת אלפי מנשה. "זה לא שגרתי, אם כי לא חסר תקדים, שממנים לתפקיד מי שטרם למד בקורס מנהלים של משרד החינוך. במועצה נלחמו עליי. בשנה הקרובה אסיים את הקורס וגם את התואר השני".
עם כניסתו לתפקיד הוא הפשיל שרוולים והחל לעבוד. הוא מייחס חשיבות ראשונה במעלה לבטיחות הילדים, הפיזית ובמרחב הווירטואלי. "כל עוד הילדים בבית הספר, זוהי אחריותו של בית הספר ואני שוקד על כך", הוא אומר.
לדבריו, צריך לעודד את הסקרנות אצל ילדים, לפתח את היצירתיות שלהם ולתת להם כלים מעשיים, המתאימים לעידן הנוכחי. "צריך להימנע מבנאליות חינוכית, שמתאימה לתקופת המורה-לוח-טוש". הוא מאמין בצורך להקים מרחבי למידה מודרניים תוך שימוש באמצעים דיגיטליים, בשיתוף אנשי מקצוע ומומחים לתחומים שונים - למשל, לימודים פיננסיים. "לא ייתכן שתלמיד בכיתה ו' לא יידע מה זה בנק או מס הכנסה, שלא יידע לקבל החלטות בהתחשב בסיטואציה החברתית, שלא יידע מה נכון ומה לא נכון.
"אני שואף לייצר מערכת שכבוד האדם עומד בבסיסה, כזו הפועלת כל העת לזהות ולטפח את החוזקות של הילדים, לצד עבודה על הרחבת מעגלי הידע ורכישת מיומנויות חשובות להמשך החיים". אוריאלי לא מאמין בציונים מספריים, אלא בהערכות מילוליות: "המורה והמחנך יאמרו לילד מה החוזקות שלו ובמה הוא צריך להשתפר".
לפני כשנתיים נכנס אוריאלי לפעילות ציבורית-פוליטית. "הבנתי שאוכל להביא לידי ביטוי את ה'אני מאמין' שלי בתחום החינוך באמצעות תקציבים עירוניים, ושיהיה אפשר לעשות דברים נפלאים שמסתדרים עם השקפת עולמי", הוא אומר. רשימת "דרך החינוך" שהקים התמודדה בבחירות למועצת העיר וזכתה ב־3,000 קולות.
אוריאלי נבחר כחבר המועצה וכחבר דירקטוריון בני הרצליה. "המטרה שלי הייתה לקדם את האג'נדה שלי באמצעות הפלטפורמה העירונית. הצטרפתי לקואליציה וקיבלתי אחריות על החינוך הבלתי פורמלי, כולל מרכזי תמיכה לילדים ולנוער בסיכון, מועדוניות נוער וטכנולוגיה בחינוך. כעבור זמן פרשתי מהקואליציה, לאחר שבשורה של הצבעות החלטתי להצביע על פי צו מצפוני וההיגיון הבריא. בקרוב אחזיר לראש העירייה את האחריות על התחומים האלה. ממילא היא על הנייר בלבד. עובדי העירייה יודעים את העבודה, הם לא ממש צריכים אותי". ועוד חשוב לו להדגיש: "בחירתי למנהל בית ספר באלפי מנשה לא תגרע מפעילותי כחבר מועצה למען תושבי הרצליה".