ביום ראשון הותקנה מצבה על קברו של קצין המודיעין שמצא את מותו בתא המעצר בנסיבות שעדיין נבדקות, ושמו וזהותו נאסרו לפרסום. על המצבה, ליד שמו, נכתב: נלקח בטרם עת, תאריך הולדתו ומותו.
2 צפייה בגלריה
"החייל הזה הוא בן הזקונים שלנו". המצבה החדשה
"החייל הזה הוא בן הזקונים שלנו". המצבה החדשה
"החייל הזה הוא בן הזקונים שלנו". המצבה החדשה
(צילום: פרטי)
לדברי איש החברה קדישא, מאז שנקבר הקצין אנשים רבים מתעניינים במיקום הקבר. "אנשים מגיעים לכאן, מביאים פרחים ומכתבים ושמים אבן על המצבה", סיפר השבוע. "החלקה הזו היא חדשה, כך שהלוויה הראשונה הייתה של הקצין, וכך גם קברו. הסיפורים על כך שהוא נקבר מחוץ לגדר אינם נכונים, היום כבר יש עוד קברים בחלקה הזו".
בינתיים, הסערה סביב מותו של קצין המודיעין לא שככה, ומעסיקה הורים שילדיהם מיועדים להתגייס לחיל המודיעין. קבוצות ייעודיות ברשתות החברתיות עוסקות בנושא ומותחות ביקורת על הצבא. אחת המשתתפות כתבה: "כאמא לילד מחונן, שמתמחה בתחום מדעי המחשב, אני בפחד אימים מאז המקרה הזה. אני מכירה את נושא המחוננים מקרוב, על כל המורכבות שלו מבחינה רגשית, ואני חטפתי סטירת לחי מצלצלת מאז המקרה הזה! אם כל השנים די דרבנתי את הילד שלי ללמוד היטב כדי להגיע ליחידות האלה של צה"ל. לא עוד. מצידי שישמור את הידע שלו לעצמו, לחייו האישיים, ושבצבא יטפל בממטרות".
האם ממשיכה: "יש ילדים גאונים, ויחד עם זאת כל כך רגישים, ששילובם ביחידה כזו עלול להיות בעייתי. היזהרו לאן אתם שולחים את הילדים. להחזיק את הבחור תשעה חודשים במעצר, בלי משפט, לאן הגענו?".
הפוסט זכה לחיזוקים רבים. עד תחילת השבוע ובמיוחד בסוף השבוע שעבר הונחו זרי פרחים רבים על הקבר. בנוסף הונחו מכתבים מחברים ומכרים.

"מחול שדים"

גם השבוע התבצרה משפחת הקצין בשתיקתה. במכתבם האחרון לרמטכ"ל כתבו: "החייל הזה הוא בן הזקונים שלנו. לא חלמנו שבננו, שהקדיש חמש שנים מחייו לצה"ל, תוך הערכה עצומה ממפקדיו, יסיים את חייו בצורה כה טראגית וכואבת, בנסיבות לא ברורות ומעורפלות, והוא בסך הכל בן 24. עד רגע זה לא מצאנו את הזמן להתאבל עליו.
"אנו נמצאים בתוך מחול שדים נורא, בתוך כאוס, שבכל אתר אינטרנט מופיעה תמונת קברו המיותם, ומנסים להבין איך איבדנו את הבן שלנו, למה, מי לא שמר עליו, מי הפקיר אותו. אפילו לנו, כהוריו, רבים סימני השאלה מסימני הקריאה, והמצב הזה אינו נותן לנו מנוח. עוד לפני שהתבררו העובדות, בחרת גם אתה לעשות שימוש במילים שרק העצימו את הכאב שלנו, שהטילו עליו כתם שחור עצום, בזמן שאינו יכול להגיב.
2 צפייה בגלריה
הקבר לפני התקנת המצבה
הקבר לפני התקנת המצבה
הקבר לפני התקנת המצבה
(צילום: גיל נחושתן)
"הוא היה ילד מיוחד במינו, נדיר בכישוריו, שהפך לחייל מצטיין", כתבו הוריו, "הצלחותיו במהלך שירותו הצבאי נזקפו לזכות יחידתו, אגף המודיעין ומדינת ישראל. הוא מעולם לא היה מעורב ולו בעבירת משמעת אחת. לקראת סיום שירות הקבע שלו, בחרו להטיל עליו האשמות חמורות, תוך התעלמות מוחלטת מאחריותם של דרגי הפיקוד הבכירים. זה לא מוסיף כבוד לצה"ל, זה לא 'מתוך רצון', כפי שאתה ציינת 'לשמור על צנעתו ועל צנעת משפחתו', אלא מחשש שהוא יספר איך פועלים באמ"ן: נותנים חופש פעולה ומעודדים יצירתיות וניצול יכולות של חייל מעולה, אבל במקום ללוות את החייל ולפקח על מעשיו, מעלימים עין עד שזה יוצא מכלל שליטה. אין לנו ספק שבננו לא עשה ולא מעשה אחד כדי להזיק או לפגוע במדינתנו בכוונה".

"אותות הצטיינות"

את המכתב הם מסיימים: "בננו סיים תואר באוניברסיטה תוך כדי לימודיו התיכוניים - ואת כל הידע העצום הזה נתן למדינה. מלבד אותות הצטיינות אישיים, הוא היה שותף לזכייה בפרס ביטחון ישראל 2019 והוזמן לבית הנשיא. זה היה הבן שלנו. זה היה הבן של צה"ל. לא נשקוט עד שתתברר האמת.
"אנו, הוריו, דורשים שייפסק מסע ההכפשה נגד בננו המת. אנו דורשים שתיערך חשיבה מחדש באילו דרכים ניתן לבחון את מה שקרה מהיום בו נעצר ועד הרגע בו נשם את נשימותיו האחרונות. אנחנו איבדנו את היקר לנו מכל. איש לא יחזיר אותו - אבל לא נשקוט ולא ננוח עד אשר תתברר האמת המלאה, עד אשר נקבל את תמונת המצב המלאה, קשה ככל שתהיה, עד אשר צה"ל יסיק את כל המסקנות מהאירוע הנורא הזה. ביום אחד באמצע החיים קברנו את בננו. לא ניתן לקבור גם האמת".
טרם התקבלה תשובה למכתב.