"כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת!" תחת הסיסמה הזו מתנהל ברמת השרון קמפיין חברתי וחינוכי יוצא דופן, שמטרתו לעורר את המודעות למאבק באלימות נגד נשים. את הקמפיין יזמו סגנית ראש עיריית רמת השרון דוברת וייזר, מחזיקת תיק הנשים והחינוך, ומנהלת האגף לקידום מעמד האישה פזית הק, בשיתוף משפחת וישניאק שבתם מאיה ז"ל בוגרת תיכון "אלון", נרצחה בידי בן זוגה לפני חודשים מספר.
1 צפייה בגלריה
תלמידי תיכון "אלון". "לא מספיק מדברים על כך"
תלמידי תיכון "אלון". "לא מספיק מדברים על כך"
תלמידי תיכון "אלון". "לא מספיק מדברים על כך"
(צילום: אסף פרידמן )
קראו גם >>
משפחת וישניאק תיעלה את צערה לטובת התוכנית החינוכית והקמפיין. "אנחנו פונים באופן אישי אל כל אחד ואחת מכם", קוראת הילה וישניאק, אמה של מאיה, "צאו מאזור הנוחות, אל תגידו 'לא נעים לי', הושיטו יד והטו אוזן. לימדו ולמדו להבחין בנורות האדומות, זה יכול להציל חיים! מקרה טראגי כמו שלנו יכול לקרות לכל אחד ואחת. את מאיה לא נוכל להחזיר, אבל חובה עלינו לחנך, לעזור וליצור עולם טוב יותר".
במסגרת הקמפיין ייערך בבתי הספר פרויקט חינוכי ייחודי, "הנורות האדומות של מאיה", שיכלול סדנאות והרצאות שנועדו להקנות לתלמידים כלים בתחום השוויון המגדרי, לבניית מערכות יחסים בריאות ולזיהוי נורות אדומות במסגרת מערכות יחסים. כמו כן ייערכו הרצאות לעובדי העירייה, יפורסמו הנורות האדומות על גבי חלונות ראווה, ויחולקו גלויות במקומות בילוי ובמסעדות.
הקמפיין הושק לקראת יום המאבק באלימות נגד נשים. לציון האירוע התגייסו עשרות ידוענים שהתנדבו להצטלם לקמפיין עטופים בסרט סימון משטרתי. בין המצולמים: דוברת וייזר ואבי גרובר, אלי אילדיס ומירי נבו, מיכל ויואב צפיר, יונה אליאן וששי קשת, פאולה וליאון רוזנברג, ועוד. כל התצלומים, פרי יצירתו של הצלם ינאי יחיאל, מוצגים בתערוכת חוצות מיוחדת בשדרות ויצמן.
במסגרת אירוע ההשקה ערכו תלמידות מגמת המחול בתיכון "אלון" מופע מחאה מתוך היצירה תנחומיי של הכוריאוגרפית שירה אלקובי.
גם מגמת האמנות בתיכון "אלון", שבה למדה מיכל וישניאק ז"ל, תרמה לקמפיין. הזמרות זוהר דורון, דניאל עבר ושחר בן ארי והגיטריסט אילון חזן, כולם תלמידי י"ב, הקליטו את שירה המצמרר של סוזן וגה "לוקה". השיר עוסק באלימות במשפחה, בהכחשה מצד הקורבן ובשתיקת הסביבה, שמעלימה עין. הקליפ צולם ונערך בשבוע שעבר על ידי המורה הדר כלפון, הופץ בפייסבוק וזכה לתהודה רבה.
"המסר", אומרות שלוש הזמרות הצעירות, "הוא לפקוח עיניים ולעורר את המודעות. דברים קורים ולא מספיק מדברים על כך, לא מספיק עושים. ככל שידברו יותר, יהיו יותר פעולות".
"היה לנו חשוב להתחבר לפרויקט בגלל שמאיה היא בוגרת שלנו", אומרת מנהלת תיכון "אלון" אנדי קליסקי, "התלמידים קיבלו שיעור חינוך בנושא הנורות האדומות, אחר כך צפו בקליפ, וכשיסתובבו בעיר ויראו את התצלומים והכרזות הם יוכלו להתחבר לנושא, הן במרחב הציבורי והן במרחב החינוכי. זה לא ייגמר בשיר או בשעת חינוך. אנחנו מתכננים להקים בתוך בית הספר צוות למידה ופעולה שיעסוק בשוויון מגדרי ויעלה הצעות לפעולה נגד אלימות מגדרית".
"את הנושא צריך להעלות בכל יום ובכל שעה", אומרת דוברת וייזר, "קמפיין הצילומים הוא רק יריית הפתיחה לפעילויות חינוכיות והסברתיות שנקיים בבתי הספר בעיר לאורך כל השנה. התובנה היא שזה עלול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו. הקמפיין יהיה מניעתי - איך ניתן יהיה למנוע מצבים כאלו, לזהות נורות אדומות בכל סיטואציה ולדעת גם לצאת ממנה".