טירה בוערת: העיר שנחשבת למקום מסחרי מרכזי באזור השרון, בזכות השוק העממי, המסעדות והקניון החדש, מתנהלת תחת טרור כאשר תוך 48 שעות נרצחו בה ארבעה אנשים.
2 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכניסה למתחם
זירת הרצח בכניסה למתחם
זירת הרצח בכניסה למתחם
(צילום: משטרת ישראל)
אלפי אנשים, בעיקר יהודים, מבקרים בעיר בכל סוף שבוע, עורכים קניות ואוכלים במסעדות. עתה, בעקבות ההידרדרות בביטחון האישי והפחד להסתובב ברחובות, חוששים הסוחרים כי המסחר המשגשג בעיר ייפגע.
"ללא ספק, האירועים האלה כבר משפיעים על המסחר בעיר. בסוף השבוע שעבר נרשמה ירידה של כחמישים אחוז בעבודה", אומר חוסני חאסקיה, הבעלים של מסעדת "אבו חסן" המפורסמת בעיר. לדבריו, כל אירוע חריג שמתרחש בעיר משפיע ופוגע במסחר והלקוחות לא מגיעים מתוך חשש. "בכל האירועים החריגים ברמה המקומית והארצית, המסחר הוא הראשון שנפגע".

שרשרת רציחות

אין ספק כי ימים קשים עוברים על העיר טירה בעקבות סדרת הרציחות שהתרחשו בשבוע שעבר. קולות של מחאה וכעס נשמעים בעיר, והתושבים דורשים פיתרון מיידי תוך שהם מפנים אצבע מאשימה למדינה ולמשטרה, שלטענתם מפקירות אותם ולא עושות כלום. התושבים חוששים לחיי ילדיהם, צעירים מעדיפים לא להסתובב ברחובות ונשמעו גם איומים בהתפטרות קולקטיבית של הנהלת העיר והאימאמים של המסגדים בעיר.

2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל בכיוון השעון: יזן נאסר, מג'ד שיך יוסוף, אימן נאסר ואימן סמארה ז"ל
מימין לשמאל בכיוון השעון: יזן נאסר, מג'ד שיך יוסוף, אימן נאסר ואימן סמארה ז"ל
מימין לשמאל בכיוון השעון: יזן נאסר, מג'ד שיך יוסוף, אימן נאסר ואימן סמארה ז"ל
(צילומים: פרטי)

ביום חמישי שעבר, סמוך לשעה 23:00, נשמעו בעיר קולות של ירי. שני צעירים תושבי העיר, יזן מסרי ואימן סמארה, שנסעו ברכבם בשכונת אלחמס, נורו למוות על ידי אלמונים. למחרת, ביום שישי בשעה 17:00, נרשם אירוע אלים נוסף כאשר שני רוכבי אופנוע ירו באימן נאסר ומג'ד שיך יוסף, תושב טייבה. המקרה אירע בסמוך לגלידרייה שנמצאת בבעלות משפחת נאסר במתחם SEVEN החדש בטירה.
בטירה מספרים כי גל הרציחות הזה הוא תוצאה של סכסוך בין כנופיות עבריינים, שמטילות אימה על העיר והתושבים. "הם יורים לכל עבר ולא איכפת להם מי נופל ואם משלמי המחיר חפים מפשע. מג'ד שיך יוסף בכלל בא לעבוד בטירה וחזר גופה לביתו ולמשפחתו. לאן הגענו?" אומרים בטירה. לדברי פאדי מנסור, עיתונאי ובעל עסק לפיתוח תוכנה, בעיר יש מעגל דמים שכל צד נוקם בצד השני. “החשש שלנו עכשיו שהמעגל הזה לא נגמר ויהיו עוד תגובות. טירה עוברת תקופה מאוד קשה בגלל כנופיות הפשע. האווירה מאוד מתוחה ואם לא יהיה פיתרון מיידי המצב רק יחמיר".
לדברי מנסור, התושבים בטירה חוששים לחייהם ולא מעט מהם מעדיפים שילדיהם לא ייצאו מהבתים, בעיקר בשעות הלילה. “האירוע האחרון היה בבית עסק, וזה רק מוכיח שאין חסינות לאף אחד מאיתנו".

ישיבת חירום

בעקבות האירועים התקיימה ישיבת חירום בהשתתפות הנהלת העיר, אנשי דת, אנשי ציבור ועוד. כחלק מההחלטות שהתקבלו, ביום שני השבוע התקיימה שביתה כללית בעיר, שכללה את בתי הספר, החנויות ומוסדות העירייה. בנוסף הוחלט לבחון אפשרות של התפטרות קולקטיבית של הנהלת העיר כמחאה על אוזלת ידה של המדינה. “אנחנו נפנה לכל הגורמים במדינה, מהנשיא עד אחרון האחראים, ואם לא יהיה שינוי ומעגל הדמים לא ייפסק – לא תהיה לנו ברירה אלא למסור את המפתחות למדינה שתבוא ותנהל את העיר", הוחלט בישיבה.
בטירה נשמעים קולות של תושבים, שמבקשים לא לחכות למדינה ולמשטרה ולקחת יוזמה מקומית על מנת לשים קץ למעגל הדמים. "צריך להקים ועדת סולחה גדולה המורכבת מכל חמולות ומשפחות העיר על מנת שתתערב ותפסיק את האירועים האלה. כל עוד אנחנו יושבים בחיבוק ידיים, אז רק מחכים לנרצח הבא", אומרים בעיר.
השייח' עבד אלסלאם קשוע, יו"ר הוועדה הציבורית בעיר וחבר בוועדת הסולחה המקומית, אומר כי מה שמתרחש בעיר דורש התערבות ברמה ארצית. "עם כל הכבוד, אנחנו לא יכולים לבד. טירה לא שונה מכלל החברה הערבית, הנגועה בפשיעה ובאלימות. אנחנו, החברה הערבית, צריכים לשבות למשך שבוע עד שהמדינה תעמוד על הרגליים. אם לא נפגע כלכלית במדינה, אף אחד לא יתעורר.
"בכל שנה סופרים מעל מאה נרצחים, שעבור המדינה רק הפכו למספרים". השייח' קשוע מספר כי הרצח הכפול הראשון התרחש בסמוך לביתו בשכונה מאוכלסת במרכז העיר. “היו יריות וירדתי עם בני מוהנד שהוא רופא כדי להעניק עזרה וטיפול לנפגעים. הדבר המזעזע ביותר שהוא אירע ממש בתוך שכונה מאוכלסת שכל אחד יכול להיפגע".
קראו גם >>>
במשטרה ציינו כי בעקבות האירועים קיים מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון הערכת מצב מיוחדת, יחד עם פיקוד מרחב שרון ותחנת טירה. במשטרה רואים בחומרה את האירוע השני, בו נפגעו נאסר ושיך יוסף. "מדובר באירוע חמור של ירי על רקע פלילי במקום הומה קהל, תוך סיכון התושבים שומרי החוק, ולפיכך החקירה המאומצת הוטלה על ימ"ר מרכז, לצד הנחיה להמשיך ולהגביר פעילות אופרטיבית ממוקדת כנגד משפחות פשע הפועלות בעיר”, נמסר מהמשטרה. בנוסף, הוחלט כי סגן מפקד מרחב שרון יפקד על הפעילות הממוקדת בכלל המישורים, לרבות בהיבטי חקירות, מודיעין והתנועה, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז.