כשגילי ברנדס (30, הרצליה) גילתה שהיא בהיריון ראשון היא חשה שמחה מהולה בחרדה גדולה, "ידעתי שתקופת ההיריון מלווה בבדיקות דם רבות ואצלי זה נושא מאוד רגיש". גילי סובלת מחרדות, מחטים ודם. עבורה, כל הגעה למעבדה מלווה בכאבי בטן וחששות רבים "אני לא מצליחה לווסת את זה. כל בדיקת דם הכי פשוטה מלווה בהיסטריה. בתגובות שלא תואמות את הגיל שלי", מספרת גילי.
1 צפייה בגלריה
עובדת המעבדה אלה בנדץ אריאס, הפיגוע במסעדת מקסים
עובדת המעבדה אלה בנדץ אריאס, הפיגוע במסעדת מקסים
עובדת המעבדה אלה בנדץ אריאס, הפיגוע במסעדת מקסים
(צילומים: מכבי שירותי בריאות, צביקה טישלר)
קראו גם >>>
בפעם הראשונה שהגיעה גילי למעבדת מכבי שירותי בריאות בהרצליה במסגרת ההיריון, היא פגשה את עובדת המעבדה אלה בנדץ אריאס: "כשפגשתי את גילי בפעם הראשונה ראיתי שהחששות שלה עוצמתיים וחריגים. הבנתי שיש פה משהו יוצא דופן וניגשתי אליה בעדינות רבה. הצגתי את עצמי והסברתי שהבדיקה תיעשה רק בתנאים ובזמן שמתאים לה. התמקדתי בהרגעה".
גילי סיפרה לאלה בבכי שהיא נוטה להתעלף לפני ובמהלך בדיקות דם, היא לא מצליחה להירדם בלילה שלפני הבדיקות ושהיא מאוד חוששת מהדקירה והכאב. היא שיתפה אותה בחששות מתקופת ההיריון שמלווה בבדיקות דם רבות ובפחד שלא תצליח לעמוד בזה. אלה הקשיבה בסבלנות והציעה לגילי לשכב על מיטת הטיפול בחדר המעבדה "הסברתי לה שנעשה את כל הבדיקות רק בשכיבה. לאורך כל הזמן לא הפסקתי לרגע לשוחח איתה. להקשיב לה ולתת לה תחושה שאני איתה. יד ביד".
תוך כדי ביצוע הבדיקות, סיפרה גילי בדמעות את הסיבה הכואבת שבגללה היא כל כך סובלת מפחדים ממחטים ודם; "לפני 18 שנים הלכתי עם הוריי למסעדת מקסים בחיפה. באותו יום אירע הפיגוע המזעזע בו מחבלת מתאבדת התפוצצה בתוך המסעדה, רצחה ופצעה עשרות ישראלים. האירוע הזה שינה לי את החיים. מאז אני סוחבת את הטראומה. זה בא לידי ביטוי בכל מיני דרכים, כשאחת מהן היא הפחד ההיסטרי מדם, מחטים וכל מה שקשור בזה. כל ביקור במעבדה מלווה בימים של חרדה והיסטריה. לפעמים אני גם מתעלפת תוך כדי בדיקה. כשהבנתי שאני עומדת לפני תקופה שכוללת הרבה בדיקות דם, ההיסטריה התגברה".
אלה הקשיבה לדבריה של גילי והבטיחה לה שיחד הם יעברו את תקופת ההיריון. הקשר המיוחד שנוצר ביניהן נסך בגילי הרבה ביטחון ומבדיקה לבדיקה היא הגיעה רגועה יותר, אפילו ללא ליווי של בעלה. "אין ספק שרק בזכות אלה הצלחתי לעבור את תשעת חודשי ההיריון וכל הבדיקות הנלוות. היא הייתה עדינה, הבדיקות נעשו במהירות וללא כאב, לא הרגשתי אותן. אפילו החלטתי מיוזמתי לבצע בדיקת מי שפיר בזכותה. התגברתי על הפחדים, אני מצליחה לנהל את החששות. הכול בזכותה".
לפני כחודש ילדה גילי את בנה הבכור והיום היא נמצאת בחופשת לידה. מאז, הספיקה אלה לעבור לתפקיד ניהול המעבדה של מכבי בהוד השרון וגילי מתכוונת להמשיך לשמור על הקשר שנוצר ביניהן "אני אסע להוד השרון בכל פעם שאצטרך לעשות בדיקות דם. אחרי שעברתי תהליך כל כך משמעותי עם אלה והצלחתי להתגבר על פחד שמעולם לא חשבתי שאצליח להתגבר עליו, אין ספק שאלך לכל מקום אליו תלך אלה".