"רק שלא נהפוך לבלפור", אומר אחד השכנים המתגוררים ברחוב ציפמן בסמוך לבית משפחת בנט ברעננה. בחודשים האחרונים הפך מרובע הרחובות ציפמן-אחד העם-בן יהודה-נורדאו מתחם הפגנות צעקניות של הימין ושל השמאל.
2 צפייה בגלריה
מפגינים מול ביתו של בנט ביום ראשון השבוע
מפגינים מול ביתו של בנט ביום ראשון השבוע
מפגינים מול ביתו של בנט ביום ראשון השבוע
(צילום: שאול גולן)
קראו גם >>>
"אתה בושה למדינה. תעצור את זה. תעצור את זה כבר", צועק במגפון מפגין שניצב על גג מכוניתו מול הבית, ולא ממש ברור לאיזה צד הוא שייך, "תעצור את ההרוגים הבאים. תעצור את התינוקות שיירצחו".
2 צפייה בגלריה
הפגנת מחנה השינוי במוצאי שבת ברחוב
הפגנת מחנה השינוי במוצאי שבת ברחוב
הפגנת מחנה השינוי במוצאי שבת ברחוב
(צילום: יאיר שגיא)
יום ראשון. 11 בבוקר, שעה לא אופיינית להפגנות. איתן אמסלם (22) המתגורר שני בתים מביתו של נפתלי בנט, מנסה להתרכז בעיצומה של בחינה באנגלית באמצעות הזום. הוא תלמיד לבנקאות ושוק ההון במכללת נתניה, נותרו לו עוד חמש בחינות, והוא מקווה שבמהלכן לא ייערכו עוד הפגנות מחאה. אמסלם, כיפה שחורה לראשו, שעלה עם משפחתו לפני שש שנים ממרסיי, צרפת, מעיד על עצמו שהוא תומך בנתניהו אבל סומך על בנט. "הפגנות נגד בנט יש כאן מהיום הראשון שאנו גרים כאן, במיוחד מאז שכיהן שר ביטחון. בדרך כלל בערב, משמונה עד 11. צועקים במגפונים, מכוניות צופרות, צועקים. ים יצאו לרחוב. לא רק אנשי ימין מפגינים. אנשי שמאל גם עושים רעש. במיוחד כשרצו שבנט לא יסגור הסכם עם ביבי. לפני כחודש, אנשי שמאל צעקו כאן 'אללה הוא אכבר'. אלה היו יהודים. לא ערבים. המשטרה לא עשתה להם כלום. רק חסמה את הרחובות ואנחנו, השכנים, לא יכולים לצאת עם המכוניות שלנו מהבית או להגיע הביתה מבחוץ".

מוקפים חומה

ביתו ענק המימדים של בנט מוקף מאז מונה לשר ביטחון בחומה גבוהה ושערים ולידו מוצב ביתן עבור המאבטח (עובד חברת אבטחה אזרחית), וצמוד לו ביתן שירותים קטן. בתוך הביתן מסכים המחוברים למערכת מצלמות האבטחה. השם בנט מתנוסס על החומה בגלוי. גם שכניו של בנט – מימינו, משמאלו ומולו, הקיפו את בתיהם בחומה ובמערכת תקשורת פנים. רובם לא מוכנים לדבר. "הם שכנים נחמדים מאוד ואני לא מעוניינת לדבר עליהם", אומר אחת השכנות ממול. השכן הצמוד שלה, גבר דתי-לאומי, כיפה סרוגה גדולה וציציות, הזעיף פניו כשביקשנו לשמוע את דעתו על שכניו ועל ההפגנות שמול ביתם. הוא סירב להתייחס אך מארשת פניו ניתן היה להבין שאיננו מאוהדיו של בנט ואינו מרוצה מהחלטתו.
ביום שני בערב, יממה לאחר שבנט הודיע על כוונתו להצטרף לממשלת האחדות, כדבריו, הרחוב היה שקט ושומם ממפגינים. בין השעות תשע לעשר לא סיירה במקום ניידת משטרה או ניידת שיטור עירוני. מדי פעם חלפה מכונית ליד הבית וצפרה. ג'יפ טויוטה ענק עצר ממש מול השער, ונהגו צפר וצעק: "בנט בנט". אשה שישבה ליד הנהג נשמעה צורחת עליו: "די, זה בכלל לא מצחיק". עוד ועוד צפירות הפרו את השלווה באותו ערב.

"מפריע מאוד"

"זה בית ילדותי", אומר בנם של בעלי הבית הצמוד, משמאל לבית בנט. הוא בן 43, מכיר היטב את השכנים מאז הגיעו להתגורר בשכונה לפני למעלה מ-10 שנים. משרדו עדיין פועל בבית. "הם משפחה סבבה, נחמדה, צנועה, שקטה, בית גדול אבל לא ראוותני", הוא אומר, "אני זוכר את נפתלי אחרי שסיים את תפקידו כמנכ"ל מועצת יש"ע, היה לוקח את הילדים לגנים בכל בוקר, בסנדלים וחולצת סוף קורס. היינו שכנים של שלום-שלום בבוקר. ברחוב הזה, שרובו בתי מידות פרטיים, חלקם יוקרתיים, לא לוקחים קרטון חלב מהשכנים. את החומה בנו סביב הבית לפני כשמונה שנים אחרי שמונה לראשונה לשר, וביתן המאבטחים הוחלף על פי רמת התפקיד. כשמונה לפני שנה וחצי לשר הביטחון הביתן הוגדל ולפני שנה הוקטן שוב. מזה שנים מפגינים על המדשאה הקטנה שמול הבית והרחובות מסביב נחסמים".
"כשיש כאן הפגנה, זה מפריע לנו מאוד", אמרה נערה צעירה המתגוררת מעברו השני של צומת ציפמן-אחד העם, וניצלה את הערב השקט להוציא את כלבה הענק לטיול. "בדרך כלל ההפגנות כאן לא מפריעות אלא אם מדובר במפגינים מהתחתית של החבית", אומר שכן אחר המתגורר בסביבה.
עוד שכן שטייל עם כלבו, חובש כיפה סרוגה ובעל אזרחות אמריקאית, אומר: "ביבי עשה עבודה טובה אבל צריך לעשות כמו באמריקה - שתי קדנציות וזהו. רוטציה? זה לא רציני. עד שהחדשים יספיקו ללמוד את התפקיד ייאלצו להתחלף".
באשר להיערכות לתגבור אבטחת ביתו של בנט, נמסר מעיריית רעננה: "הנושא בטיפול המשטרה והיחידה לאבטחת אישים בשב"כ"
במשטרה מסרו: "נושא אבטחתם של אישי ציבור ובכלל זה חברי כנסת, נקבע בהתאם להערכת מצב שנעשית כלפי כל אח"מ או מאוים. מטעמים מובנים אין כוונה לפרט באמצעי התקשורת את סל האבטחה, אופיו וסוגו.