עמית מרלה, תושב הרצליה ופעיל בולט, הפך לכאב הראש של ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, בחודשים האחרונים. רק השבוע נשלח אליו מכתב מטעם עורך דין שמייצג את העירייה ובו הואשם בלשון הרע ונדרש להתנצל טרם נקיטת הליכים משפטיים נגדו. מרלה אינו מתרגש. "אחשוף את כל המידע לציבור, והוא יחליט מה לעשות", אמר השבוע והצהיר כי בכוונתו להתמודד למועצת העיר בבחירות המוניציפליות הקרובות.
מרלה הפך להיות יוזם המאבקים בהרצליה בזמן האחרון. הוא נאבק בתוכנית המתאר העירונית, למען הוצאת עמותות דתיות מבתי הספר, לשקיפות במועצת העיר ולחלוקת תקציבים בדרך הוגנת ונכונה יותר לדעתו. כעת הוא מצהיר שבכוונתו לעשות זאת מתוך מועצת העיר בקדנציה הבאה. "אני גר בהרצליה כמעט כל חיי", מספר מרלה.
"כל הנקודות המשמעותיות בחיים שלי קשורות לעיר. בזמן שירותי הצבאי נפגעתי בתאונת אופנוע ים באחד מחופי העיר. למדתי תואר במחשבים במרכז הבינתחומי בעיר, התחתנתי כאן, ופה נולדו שתי בנותיי. המאבק הציבורי הראשון שהשתתפתי בו היה נגד מלון דן אכדיה בהרצליה. ההתעניינות שלי בפוליטיקה המקומית החלה כאשר חברת המועצה טובה רפאל, אמא של חבר טוב שלי, ביקשה ממני לעזור במטה הבחירות שלה לקראת הבחירות הקודמות בשנת 2013.
3 צפייה בגלריה
עמית מרלה | צילום: אסף פרידמן
עמית מרלה | צילום: אסף פרידמן
עמית מרלה | צילום: אסף פרידמן
היום נחשבת קבוצת הרצליה חופשית לקבוצה פוליטית‑חברתית יציבה בעיר. "כ-20 איש ממגוון הקשת הפוליטית לוקחים חלק בהנהגת הקבוצה ועמוד הפייסבוק שלנו הוא העמוד הפוליטי החזק ביותר בהרצליה", אומר מרלה. "אני מוצף בפניות, אם ברחוב ואם ברשת החברתית. חברתי לקבוצת הרצליה איכות חיים, שנלחמת בתוכנית המתאר ובעצם אני משתתף בכל מאבק ציבורי נכון. אני עובד על זה קשה מאוד וישן בערך ארבע שעות בלילה. מה שנותן לי כוח אלה התגובות החיוביות מהציבור. אנחנו רוצים לשנות את העיר ואנחנו מאמינים שהשינוי האמיתי מתחיל מהקהילה".
יצא לך שם של מי שפועל בעיקר נגד הדתיים.
"אני לא אנטי דת. השם שלי הפך למוכר כמי שנאבק על מינהל תקין, ועובדי עירייה וחברי מועצה מעדיפים להעביר אליי את הכביסה המלוכלכת, מפני שלי אין מה להפסיד. חשוב לי לציין שאני פועל ואפעל גם נגד סיעת מרצ. כבר יצא לי לחשוף שחברי מרצ לא עומדים במצע שלהם, אז בדרכים שלי אני מטפל בכל בעיה שקיימת".
טוענים שאתה מקבל כסף על זה.
"מעולם לא קיבלתי כסף משום עמותה ומשום גורם פוליטי בעיר. הכסף היחיד שנכנס אליי הוא המשכורת שאני מרוויח בעבודה שלי. גם הרצליה חופשית לא קיבלה כסף, הכל עשינו מכספנו הפרטי. לא קיבלנו שקל משום גורם פוליטי או עמותה ולא הציעו לנו כסף".
3 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
המרוץ למועצה
לקראת הבחירות המוניציפליות הקרובות הצהיר מרלה כי יתמודד בפריימריז של סיעת מרצ המקומית בחודש מאי הקרוב. "אני רוצה להיכנס למועצת העיר הבאה ולהשפיע מבפנים", הוא אומר.
בעת האחרונה הצליחה התערבותו של מרלה בנעשה במועצת העיר לעצבן את פדלון. כזכור, השבוע קיבל מרלה מכתב מהעירייה טרם נקיטת הליכים משפטיים לאחר שחשפו מרלה והרצליה חופשית שחבר המועצה אבי ברדה מסיעת ש"ס הצביע למען תקציב תמיכות לכולל של עמותת אור זורע, שהוא מקבל ממנה מלגה. מרלה אף פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק האישי שלו ואף שלח מייל לגורמים בעירייה, ביקש להודות להם על שעזרו לחשוף מידע והוסיף: "בזכות המידע שהעברתם, תנוקה השחיתות מעיריית הרצליה".
בתגובה הוא קיבל מכתב מעו"ד גיא ממן בשם עיריית הרצליה. נכתב בו כך: "הדברים המובאים לעיל והצגת העירייה כנגועה בשחיתות, יש בהם כדי לפגוע פגיעה חמורה וקשה בעיריית הרצליה, לבזותה, להשחיר פניה, לפגוע בה, להכתים אותה ואת נבחריה ועובדיה שלא כדין. מדובר בהאשמות סרק, המייחסות לעירייה התנהלות פלילית, ולאור חומרתן היה מקום להיזהר זהירות יתרה טרם הפרחתן ללא כל בסיס, מה גם שעיריית הרצליה מקפידה לנהוג בשקיפות מלאה".
עוד צוין במכתב כי העירייה שוקלת לנקוט צעדים נגד מרלה אם לא יתנצל, ובכלל זה תביעת פיצויים. "עיריית הרצליה צריכה לברך על כך שאזרחים מסייעים ומזהירים כדי לשמור על החוק", טוען מרלה מנגד.
3 צפייה בגלריה
פדלון | צילום: אסף פרידמן
פדלון | צילום: אסף פרידמן
פדלון | צילום: אסף פרידמן
יצא לך לשוחח עם פדלון?
"זמן קצר לפני שפרסמתי את הממצאים פגשתי אותו במקרה, והוא שאל אותי למה אני מתמקד בתקלות קטנות ולא מתמקד בעשייה החיובית. השבתי לו שיש לו מספיק אנשים טובים שיפרסמו את הדברים הטובים שקורים בעיר, ואני פה בשביל התקלות הקטנות, כמו שהגדיר זאת. הוא הבטיח לי שיטפל בכל הדברים, במיוחד אם יש חבר מועצה שסרח לכאורה. אבל לי כבר יש ניסיון וידעתי שהישועה לא תבוא מהעירייה והחלטתי לפרסם את הדברים לאחר שחקרתי את הנושא".
אתה מתכוון להתנצל?
"אני מוכן לכל אתגר שיציב לפניי ראש העירייה. הוא יכול לקחת אותי לבית משפט, ואני אביס אותו שם, ואת הכסף מהתביעה אתרום לילדי העיר. בישיבת המליאה שהתקיימה בשבוע שעבר ראש העירייה ביקש להוציא אותי החוצה, אז יצאתי מרצוני. לאחר מכן הוא ניסה להעלות הצעה מהירה לסדר להרחיק אותי מישיבות המועצה. אך לא ניתן היה לדון בה והוא ירד ממנה".
איך מתייחסים אליך חברי המועצה?
"אני בקשר טוב עם הרבה חברי מועצה, בעיקר עם יריב פישר, יו"ר האופוזיציה. אני מייחס לשיתוף הפעולה איתו הצלחות רבות, כמו צילום ישיבות המועצה ותיקון חוק העזר לפתיחת עסקים בשבת. יש עוד מאבקים ציבוריים שמחכים לי. כל מה שהעירייה מציגה החוצה כוורוד ונפלא לא באמת כזה. הציבור לא באמת יודע מה קורה בפנים. בשביל זה אני פה. אני משלם מחיר לא פשוט על הדברים שאני עושה, אבל אני רוצה שהבנות שלי יגדלו בעיר הכי טובה בארץ. המטרה שלי היא להביא את המידע לציבור בדרך הכי נגישה שאפשר, והוא יחליט מה לעשות בבחירות 2018".
מעיריית הרצליה נמסר: "כמו כל תושב בעיר, גם עמית מרלה מוזמן להיכנס לכל ישיבות מועצת העיר, ובתנאי שיכבד את כללי הדיון הדמוקרטי, את זכותם של היושבים בקהל להקשיב ואת זכותם של חברי המועצה לקיים דיון ללא הפרעה. כל הפניות של מרלה לעיריית הרצליה נענות תמיד במסגרת עקרון השקיפות וחוק חופש המידע שהעירייה מקפידה לקיים".