"לא שמעו אותנו": המאבק נגד פתיחת הפקולטה לרפואה מצד ועד ראשי האוניברסיטאות מחריף, לדבריהם השר קיש שמתכוון לכנס את המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לבחינת תנאי הסף לבתי ספר לרפואה מתנהל בניגוד למנהל תקין ולנוהלי המל"ג. לעומתם, שרות בכירי מערכת הבריאות וחוקרים באקדמיה שלחו לקיש מכתב בו טענו שהתנהגות ועדות המל"ג "מנוגדת לכל יושרה רפואית ואקדמית".
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת רייכמן
אוניברסיטת רייכמן
אוניברסיטת רייכמן
(צילום: עמית גירון)
במכתב אותו שיגרו (אתמול) לשר קיש המכהן גם כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה, הם כתבו: "אנחנו, בכירי מערכת הבריאות וחוקרים באקדמיה, מתוך הבנת המשבר העמוק והמחסור ברופאים המאיים על מדינת ישראל, חברנו במטרה להקים בית ספר חדש, המתקדם מסוגו בעולם לחינוך רופאות ורופאי העתיד.
"אנו ותיקי המערכת, בעלי ניסיון רב שנים בעשיה הרפואית, בהוראת הרפואה ובמחקר רפואי, מאמינים שההתגייסות למשימה הלאומית להכשרת דור העתיד של הרופאים חיונית למדינת ישראל בעת הזו אף יותר. כולנו התגייסנו למשימה: רופאים וחוקרים בכירים מבתי החולים, מהקהילה, מאוניברסיטת רייכמן, בשיתוף פעולה יוצא דופן בין המוסדות הרפואיים המובילים בישראל: רבין, שניידר, שיבא, כללית קהילה ומכבי. חברנו יחד לבניית תוכנית אקדמית חדשנית, על בסיס הסטנדרטים שקבע המל"ג להוראת הרפואה.
"ברייכמן מושלמת בימים אלו הקמת התשתית המתקדמת מסוגה, מבנה הוראה ומחקר הכולל: אולמות, מרכז סימולציה וכיתות קטנות, לצד השלמת מעבדות הוראה ומחקר מתקדמות. בשבוע שעבר הצגנו את התוכנית בוועדה התחומית במל"ג. האמנו, בלב שלם, בהוגנות של עמיתנו האקדמאים, שיהיו נכונים לשמוע אותנו ולאפשר לנו להציג באופן מלא ומפורט את התייחסויותינו. האמנו כי הוועדה התחומית תפעל ללא משוא פנים ותקים ועדה מקצועית לבחינת התוכנית שהכנו והנושאת למעלה מ100- עמודים.
"הופתענו לשמוע על הזלזול בו התקבל פרופ' אפק בבקשו להציג את התוכנית עליה אנו עובדים מעל שנתיים, כל זאת בהסתמך על דו"ח של ועדה שפעלה בסתר, שלא פנתה אלינו וממילא לא ביקרה באוניברסיטה או במוסדות השותפים, ולא אפשרה לנו להוכיח שאנו עומדים בכל הדרישות.

2 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"התנהלות ועדת החינוך והוועדה התחומית עומדת בניגוד גמור לכל יושרה רפואית ואקדמית. כיצד ניתן לקבוע קטגורית שאיננו עומדים ביכולות ההוראה, במחקר המתקדם, בסגל, בתשתיות הנדרשות להוראה בתוכנית לתואר שני מבלי לבדוק אותנו?
"דוח ועדת החינוך שהועבר לאוניברסיטה ימים ספורים לפני הדיון נסמך על נימוקים מיושנים שעה שהוא מתעלם מחוות הדעת של בכירי מערכת הבריאות וביניהם: חתן פרס ישראל, נשיא אוניברסיטה, יו"ר האיגוד האירופאי של רופאי משפחה ויו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש.
"אדוני השר, כמי שמכיר היטב את המערכת עוד מתפקידך כסגן שר הבריאות, ברצוננו להודות לך על הסיוע למערכת הבריאות בהתמודדות עם המשבר הצפוי לנו ב.2026- אנו מבקשים לאפשר לנו את זכות היסוד להוכיח שיש לנו תוכנית מצוינת לרבות התשתיות הנדרשות: אקדמית, מחקרית פיזיות וסגל הוראה. סגל זה של בית הספר אינו נופל מכל בית ספר אחר לרפואה במדינת ישראל.
"כפי שציין מבקר המדינה, על ישראל להכשיר את כלל הרופאים להם היא זקוקה. מכאן, מצב בו התשתיות המתקדמות מסוגן אותם הקמנו תעמודנה ללא שימוש, בעוד 80 סטודנטים ישראלים יסעו שלא לצורך ללמוד בחו"ל, חשופים לשנאה ולאנטישמיות – איננה ערכית".

קראו גם:

מלשכת קיש נמסר בתגובה: "ועד ראשי האוניברסיטאות פועל בניגוד עניינים מובהק בעניין פתיחת בתי ספר לרפואה כדי לשמור על כוחו ושליטתו בתחום. המחסור העצום ברופאים במדינת ישראל הוא אתגר לאומי שצריך להטריד את כולנו. בישיבת המל"ג האחרונה, חברי המל"ג עצמם העלו את חוסר הבהירות בעניין הקריטריונים להקמת בית ספר לרפואה. לשם כך הצביעה מליאת המל"ג וקבעה שתוקם ועדה שתבחן את נושא זה".