כשערן קוליק סגר מעגל והתייצב על הקווים של מועדון נעוריו לפני כחודשיים, נדמה היה שהוא האיש הנכון במקום הנכון. במכבי הרצליה היו בטוחים שמלך השערים של המועדון בכל הזמנים יצליח לעשות את מה שהוא עשה בעונה שעברה בבני לוד.
קוליק, שעבר תאונת אימון ביזארית במהלך הקיץ כשעוד אימן את לוד, הצליח אמנם להשתקם במהירות, אבל את מלאכת השיקום של מועדון נעוריו הוא כבר לא יצליח לבצע. חיים לוי נקרא לדגל, וקוליק סיים את דרכו הקצרה בהרצליה.
לא השקיעו
מבט זריז בטבלת המחוז הדרומי של ליגה א' מגלה, כי מצבה של מכבי הרצליה קשה מאוד. היא נמצאת במקום ה-13 אחרי 14 מחזורים, שני מקומות בלבד מעל הקו האדום, עם 12 נקודות, רק שתיים יותר ממכבי יבנה שבמקום ה-15. מעולם לא הייתה הקבוצה של אריאל שיימן קרובה כל כך לירידה לליגה ב'.
לפני שבועיים, אחרי התיקו הביתי מול אדומים אשדוד, זה דווקא נראה לא רע מבחינתם של קוליק והרצליה, אבל אז הגיע ההפסד לאזור, וקוליק הרגיש שהדברים לא מתחברים לו כמו שחשב וציפה.
"נגד אשדוד שיחקנו את המשחק הכי טוב שלנו מאז שהגעתי", הוא אומר השבוע. "הרגשתי שהדברים מתקדמים, אבל אז הגיע המשחק האחרון מול אזור, וחזרנו שוב אחורה. המשחק הראשון שהגעתי לכאן היה מול בקעת הירדן, והפסדנו שם בצורה נוראית, אחרי כדורגל רע מאוד. מול אזור חזרנו לאותה היכולת הירודה כמו במשחק הראשון, ואז הרגשתי שזהו".
בסיום המשחק ניגש קוליק לראשי המועדון, והודיע להם שיחפשו מאמן אחר. אלה ביקשו שיחכה לפחות עוד שבוע. קוליק העביר את האימונים בראשון ושני, אבל אז נקרא למשרדי ההנהלה כדי לסגור את העזיבה. עזב או הועזב? תחליטו אתם.
"לא פשוט. סיימתי את הפרק הקצר שלי במועדון ובליגה א'", הוא אומר. "הליגה הזאת אולי מאתגרת למועדונים עם כסף. לאחרות אין הרבה סיכוי. בהרצליה לא השקיעו ולא הביאו שחקנים, וככה זה נראה בסופו של דבר".
היית בקבוצה חודשיים, הרגשת שאתה לא מצליח להרים את העסק?
"בהתחלה לא היה קל, אחר כך הדברים קצת השתפרו, אבל חזרו מהר מאוד לנקודת ההתחלה. ברגע שהרגשתי שאני לא מצליח להזיז דברים כמו שאני רגיל, הבנתי שיש בעיה. בכל מקום שהגעתי לקבוצה במצב לא טוב, אחרי שבועיים הדברים התחילו להסתדר. כאן לא היינו בכלל בכיוון הזה. אחרי שאיבדנו את הבלם שלנו דור הלוי בגלל פציעה, והבנתי שלא יביאו לי מישהו אחר ואשאר באותו המצב, קלטתי שלא מתכוונים להשקיע ולטפל בבעיות, והבנתי שזה לא בשבילי".
אז מי אשם במצב?
"אני קודם כל מקבל את האחריות למצב. אני עובד בשטח וצריך להביא תוצאות. ראיתי שאחרי חודשיים אנחנו חוזרים אחורה למשחק הראשון ולא התקדמנו בכלל, אלא הלכנו אחורה, אז זה לא בשבילי. יכול להיות שבהמשך הם ישתפרו, אבל איתי זה כבר לא יקרה".
בלי חשק
קוליק לא מנסה לטשטש את חומרת המצב. הוא מבין שהרצליה נמצאת בברוך גדול, והיא תצטרך לעבוד קשה כדי לא למצוא את עצמה בעונה הבאה בליגה ב'. מי היה מאמין?
"בבית נוח יותר לשחקנים הטכניים, אבל כשיוצאים לכל מיני מגרשים מחורבנים בחוץ, זה שיגע את השחקנים ולא היה להם חשק לשחק", אומר קוליק. "אני כל החיים שיחקתי במגרשים כאלה, ותמיד נתתי את הנשמה. הרצליה זה מועדון קטן ואמנם מסודר והכל בזמן, אבל כזה שלא משקיע, ובלי תקציב שצריך כדי להיות בצמרת".
יש עוד סיבוב, איך זה ייגמר?
"הקבוצה נמצאת בתחתית, והיא צריכה לעשות מאמצים גדולים כדי לצאת מזה. כרגע הם מועמדים לירידה".
הביאו אותך כסמל הגדול של המועדון, וגם זה לא עזר.
"הייתי אמור להיות המאמן לאורך זמן, אבל כנראה הדברים לא הסתדרו כמו שתוכנן. הייתי צריך להביא יותר נקודות".
מה חלקו של אריאל שיימן במצב?
"אריאל היה בסדר גמור. אין לי שום בעיה איתו. הוא אמר לי שאין לו תקציב, ושאם מביאים שחקן צריך לשחרר במקביל. אני לא מעוניין לדבר על יושבי ראש שמשלמים לי משכורת. הוא נתן לי את הבמה, ניסיתי לקחת אותה ולא הצלחתי".
רוצה לאמן
מי שייכנס לנעליו של קוליק יהיה חיים לוי, שינסה לעשות את מה ששלושה מאמנים לפניו לא הצליחו. כזכור, מי שפתח את העונה על הקווים היה מומו ניסטל. לאחר מכן הגיע שמעון הדרי לקדנציה שארכה ימים ספורים. אחריו נחת במועדון קוליק.
"חיים לוי יצליח? את זה נראה בהמשך", הוא אומר. "אני מכיר אותו שנים ומאחל לו שיצליח. הוא מכיר את ליגה א' טוב יותר ממני, ואולי הוא יצליח להביא שחקנים טובים בסכומים שהרצליה תעמוד בהם".
אם תחבוש עליך לרגע את כובע האוהד, מדכא לראות לאן המועדון הגיע, לא?
"מסכים לגמרי. 30 שנה לא הייתי במועדון, ואני לא יודע איך הוא התנהל. הייתי עכשיו חודשיים, והספיק לי. אני לא נכנס לעבר ולמה יהיה בעתיד".
ירידה לליגה ב' משמעותה היעלמות סופית מהמפה.
"אף אחד לא רוצה לראות את המועדון הזה יורד לליגה הרביעית. חובה קודם כל להישאר בליגה, ואז לנסות ולתקן את הדברים. ירידה לליגה ב' תהיה מכה אנושה שלא בטוח שניתן יהיה להתאושש ממנה".
קוליק בן ה-74 עבר עונה משוגעת שהחלה בפציעה הביזארית במחנה האימונים של בני לוד. לאחר שהחלים בצורה מהירה ומעוררת השראה, חזר לקדנציה של חודש בלוד, ואז לרכבת ההרים בהרצליה.
"עשיתי עבודה קשה, חזרתי לעצמי ואפילו חזרתי להדגים באימונים ולבעוט לשער. הכל בראש, וברגע שממש רוצים משהו, ואני רציתי מאוד להחלים כמה שיותר מהר, אז זה קורה", אומר קוליק.
מה יהיה איתך עכשיו? אתה עוד רוצה לחזור לאמן השנה או שהספיק לך?
"אני אוהב את עולם האימון. עשרות שנים אני בתחום, ונהנה מכך, גם כשיש רגעים לא קלים. חיידק הכדורגל שורץ בי, ואשמח לחזור לאמן כמה שיותר מהר. הציעו לי מחלקות נוער, אבל אני רוצה לעבוד עם בוגרים. אני מוכן לאתגר הבא שלי".
ערן גולן צילום: אסף פרידמן