הישג לעמותת "תושבי הרצליה למען תכנון ראוי לאיכות חיים וסביבה”: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב קיבלה את עמדת העמותה לפיה תורחב תוכנית הטיילת על המצוק בהרצליה ותכלול כ־400 מ"ר מהחלק המערבי שבתחום בית השגריר האמריקאי לשעבר. “המאבק שלנו לא הסתיים. המטרה שלנו לשחרר את כל השטח שבתחום בית השגריר האמריקאי לשעבר בגודל של שני דונם", אמרה השבוע יו"ר העמותה סוזי נדב ענתבי.
3 צפייה בגלריה
בית השגריר. נוף פנורמי לים
בית השגריר. נוף פנורמי לים
בית השגריר. נוף פנורמי לים
(צילום: יאיר שגיא)
ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, דנה בשבוע שעבר בהתנגדויות לתוכנית חזית הים שהיא תוכנית המתייחסת לכל רצועת החוף של העיר הרצליה (למעט מתחם המרינה).

רצועת החוף

מטרתה של התוכנית שמקדמת עיריית הרצליה היא חלוקת רצועת החוף בהרצליה למגוון חופים והבחנה בין היתר בין חופים טבעיים לשימור, חופים לפיתוח מתון וחופים לפיתוח אינטנסיבי, פיתוח ושיקום חופי הרצליה, הרחבת החוף והגנה על מצוק החוף, כל זאת על ידי הגדרת מגוון חופים בעלי אופי שונה.

3 צפייה בגלריה
בית השגריר. נוף פנורמי לים
בית השגריר. נוף פנורמי לים
בית השגריר. נוף פנורמי לים
(צילום: יאיר שגיא)

שטח התוכנית הוא כ-3,600 דונם ואורכה כשישה קילומטרים, אורך רצועת החוף בתחום העיר הרצליה. ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית החליטה לתת תוקף לתוכנית שפורסמה להפקדה ב־25 ליולי 2022. בתקופת הפקדת התוכנית הוגשו בעניינה 17 התנגדויות.
כאמור, בין המתנגדים לתוכנית היתה עמותת "תושבי הרצליה למען תכנון ראוי לאיכות חיים וסביבה". העמותה ביקשה לכלול בתוכנית את כל רצועת המצוק שנמצאת בצד המערבי של מתחם בית השגריר האמריקאי לשעבר. מדובר בשטח ציבורי בגודל של שני דונמים בבעלות עיריית הרצליה.

הרחוב היקר בארץ

בית השגריר האמריקאי לשעבר, הממוקם ברחוב גלי תכלת 40 בהרצליה פיתוח, הוא מבנה ששטחו הבנוי כ־1,000 מ"ר, שנמצא על מגרש בשטח חמישה דונם, ממנו נשקף נוף פנורמי לים.

3 צפייה בגלריה
סוזי נדב ענתבי
סוזי נדב ענתבי
סוזי נדב ענתבי
( צילום: פרטי)

מדובר באחת הוילות הבודדות ברחוב גלי תכלת אשר כוללות שטח בן חמישה דונם, כאשר שטח ממוצע של מגרש ברחוב הוא דונם אחד. הבית הוקם בשנת 1964 כשהמגרש היה בבעלות ממשלת ארה"ב מאז 1962. הווילה היא בת שתי קומות, יש בה שישה חדרים, שישה חדרי אמבטיה, ובריכת שחייה.
הבית משתרע על פני שלושה דונמים בחלקו המזרחי של המגרש כאשר שאר השטח מהווה חלק מהמדרון שפונה לכיוון חוף הים. הבית נמכר בסוף 2020 למליארדר שלדון אדלסון ז”ל בכרבע מיליארד דולר.
רחוב גלי תכלת נחשב לרחוב היקר בישראל והוא מאכלס כמה מעשירי הארץ, כמו טדי שגיא, אייל עופר, ועוד.
לדברי יו"ר העמותה, נדב ענתבי, במשך עשרות שנים החזיק הבית בשני דונמים על המצוק מטעמי ביטחון לבית השגריר האמריקאי לשעבר. “עם פינוי בית השגריר האמריקאי בשנת 2020, עיריית הרצליה היתה צריכה להפקיע חזרה את השטח שהקצתה באופן זמני לצורך אבטחה לבית השגריר האמריקאי. עם מכירת הבית לשלדון אדלסון ז"ל, השטח המיועד לשטח ציבורי פתוח לצורך הקמת טיילת על המצוק, עדיין נמצא בשימוש מי שרכש את הבית, למרות שאין שום צורך בטחוני. עיריית הרצליה התעלמה ולא הפקיעה את השטח חזרה לרשותה. הגיע הזמן שהשטח הציבורי הזה יוחזר וייכלל בתוכנית שמקדמת העירייה".
לטענת העמותה, עם פינוי שגרירות ארצות הברית, מחויב לשנות את ייעוד השטח מ"שטח ציבורי פתוח לצרכי אבטחה לשגרירות ארצות הברית", ל"שטח ציבורי פתוח" בלבד. כמו כן בהתאם להחלטת בג"צ שקבע כי יש להפקיע חלקה זו.

קראו גם:

ממתינים לאישור

הוועדה המחוזית תל אביב קיבלה את התנגדות העמותה והחליטה להרחיב את גבול התוכנית, כך שתכלול את השטח בחלקה 561 בגוש 6669, שבתחום בית השגריר, בהתייחס לרצועה ברוחב של שישה מטרים, להולכי רגל.
יש לציין כי עיריית הרצליה בשלבי שמיעת ההתגדויות לתוכנית הביעה את התנגדותה להפקיע את השטח, אך העמותה נלחמה ששטח זה ייכלל בתוכנית ויוחזר לטובת הציבור לצורך הקמת טיילת על המצוק ־ והצליחה במאבקה. “המאבק שלנו הוא להחזרת כל השטח לצרכי הציבור להקמת המשך רצועת הטיילת על המצוק. העמותה פועלת למען השטח שנמצא במצוק על קו ראשון לים והוא שטח המיועד לכל תושבי הרצליה ולכלל אזרחי מדינת ישראל".
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "רק עם אישור תוכנית חזית חוף הים, הכוללת את הטיילת ואת נושא הגנת המצוק - ניתן יהיה, מתוקף התוכנית, להפקיע את השטח. ההליכים מצויים כעת בשלבי המלצה להפקדה, בוועדה המחוזית".