ניתוח נתונים של אתר "יד 2" עבור "מיינט" חושף באיזו עיר עלו המחירים תוך שנה ביותר מ־20 אחוז. מתי תיבלם הנסיקה של המחירים אם בכלל, מה אומרים המומחים, איך זה קשור לבחירות, ואיך שורדים התושבים.
9 צפייה בגלריה
הוד השרון. עליה של 27%
הוד השרון. עליה של 27%
הוד השרון. עליה של 27%
(צילום: יאיר שגיא)
"העיר היקרה ביותר בשרון בתחום השכירויות היא הרצליה ואחריה רמת השרון, רעננה, כפר סבא והוד השרון", כך אומר השבוע רועי זלצמן, יו"ר משותף מחוז השרון לשכת המתווכים ושותף ב'טרקלין נדל"ן קלר וויליאמס רעננה והרצליה'.
"תושבי השרון מעדיפים לא לוותר על רמת החיים באזורם, הנחשב מהמובילים בארץ. אך מבחינה פיננסית, בשנים האחרונות ובמיוחד בשנתיים האחרונות, גוברת המגמה של עליית המחירים וקשה יותר לרכוש נכסים", הוא מסביר.
"מחירי השכירויות, כמו כל מוצר או שירות, נקבעים על פי כוחות השוק, על פי היצע וביקוש", מסביר רועי זלצמן . "בארץ בכלל, ובערי השרון בפרט, ניתן לראות התאמה מלאה בין עליית מחירי הדירות לעליית מחיר השכירויות.

9 צפייה בגלריה
הירוקה בכפר סבא. עליה של 20%
הירוקה בכפר סבא. עליה של 20%
הירוקה בכפר סבא. עליה של 20%
(צילום: יאיר שגיא)

לא מעט מתושבי השרון עוברים לאופציה של השכרת נכס 'עד שיירגעו הרוחות' לא זאת בלבד, אלא שגם שבעקבות הגדלת שוק השוכרים ללא גדילה משמעותית בשוק המשכירים, המחירים עלו. ובכל זאת, תושבי השרון מעדיפים להישאר במרחב המוכר ולא לזלוג לפריפרייה, ולכן המחירים עולים אף יותר, כאמור - היצע וביקוש.
עם זאת, זלצמן מדבר גם על שינוי וסוג של תקווה: "ניתן להבחין בחודשיים האחרונים במגמת האטה בשוק הקונים, דבר המשפיע ישירות על שוק השכירויות. אם עד לאחרונה כל נכס שיצא לשוק מייד קפצו עליו הרבה קונים, ואפילו קבלנים הפסיקו לשתף פעולה ולשלם למתווכים, כעת זרם הקונים נעצר, עושים חושבים מחדש, ולכן בעלי נכסים כבר לא מעלים מחירים. המחירים עדיין לא יורדים משמעותית, אבל הקבלנים שבים לחזר אחרי המתווכים".

9 צפייה בגלריה
הרצליה הצעירה. עלייה של 20% בעיר
הרצליה הצעירה. עלייה של 20% בעיר
הרצליה הצעירה. עלייה של 20% בעיר
(צילום: יאיר שגיא)

ומה קורה בשוק השכירויות?
"גם בשוק השכירויות המחירים נעצרו בהתאם, אך השינויים מהירים יותר. כבר מתחילים לראות מגמה של הורדת מחירים, בקצב איטי אך יציב, וזאת מכיוון שבכל חודש שהנכס ריק משוכרים, הבעלים מפסיד כסף ואפילו מתקשה לעמוד בהחזרי משכנתא והלוואות ולהסתגל לשינוי ברמת חיים שאליה הורגל.
עמית ברהום, עורך דין ויועץ נדל"ן, 'רימקס בעיר', רואה במתחם רובינא בהרצליה, העיר שהוכתרה כשיאנית העלייה בשכירויות בשרון, אבן בוחן לעליית המחירים בשנים האחרונות: "במתחם חנה רובינא שמול שכונת גליל ים מרכז, קיימים כמה פרויקטים שנבנו בשנים האחרונות עם דירות של ארבעה וחמישה חדרים. בתחילת דרכו של המתחם, בשנת 2018, דירת ארבעה חדרים הושכרה בטווח מחירים של 5,000 שקל, וההיצע היה גבוה. עם השנים, ובפרט בשנה האחרונה ההיצע בשכונה קטן משמעותית והביקוש היה בעיקר לדירות ארבעה וחמישה חדרים.

9 צפייה בגלריה
נוה זמר רעננה, עלייה של 24% בעיר
נוה זמר רעננה, עלייה של 24% בעיר
נוה זמר רעננה, עלייה של 24% בעיר
(צילום: יאיר שגיא)

"בתחילת השנה דירות ארבעה חדרים הושכרו בכ-7,000 שקל. כיום הן מושכרות בכ-8,500 שקל, ובאחרונה נסגרה דירה בקומה השישית ב-9,000 שקלים. דירות חמישה חדרים שהושכרו בתחילת השנה בכ-8,500 שקל, מושכרות כיום בכ-10,000 כשבמתחם מוצעות כיום להשכרה דירות ארבעה וחמישה חדרים בטווח מחירים בין 9,000 ל-12,000 שקלים".

9 צפייה בגלריה
עמית ברהום
עמית ברהום
עמית ברהום
(צילום: יוהנס פלטן)

המתווכת איריס גבריאל מהוד השרון טוענת כי שוק השכירות נרגע, גם בגלל שרוב התנודות נרשמות בין פסח לסוף הקיץ. "רוב השוכרים מצאו את מקומם ודווקא דירות שנמצאות בשוק במחירים שהורגלנו אליהם בקיץ, לא מושכרות בהיסטריה".
המתווכת שיר אפרתי מהרצליה מוסיפה: " הדירההאחרונה שתיווכתי בהשכרתה הייתה דירת חמישה חדרים ברחוב סוקולוב ב־10,000 שקל. עכשיו יש לי דירת חמישה חדרים ברחוב נתן אלתרמן ב-12,000.

9 צפייה בגלריה
רועי זלצמן
רועי זלצמן
רועי זלצמן
(צילום: רמי זרנגר)

לדבריה מי שמעלה את השכירות באזור אוניברסיטת רייכמן אלה הסטודנטים ששוכרים את הדירות, ומתחלקים ביניהם, מה שמאפשר להם לשכור דירות סמוך לקמפוס".

"זו חזירות"

משפחת מ', משפחה דתית המתגורת כעת בדירת 3 חדרים במזרח כפר סבא עם חמש נפשות (הורים ושלושה ילדים הגדול בן 6 ותאומים בני שנתיים) נאלצה לפני כשלושה חודשים לפנות את דירתם המרווחת במרכז כפר סבא כי בעל הדירה החליט להעלת את השכר ב-800 שקלים: "חיינו בדירה בת 4 חדרים, הדירות במרכז כפר סבא כידוע הן מאוד גדולות", מתארת אם המשפחה, "גרנו שם כשנה אחרי שהתחתנו ומחיר השכירות עלה אז 3,700. לקחנו שנתיים אופציה, וחיינו בסדר גמור. אומנם שנינו עובדים, אני בחצי משרה ובעלי במשרה מלאה, אבל זה היה נורמלי. הסתדרנו ברוך ה', בצמצום, אבל הסתדרנו.


אלא שאז, לדבריה, הסתיימו השנתיים של האופציה ואז התרחש השינוי: "בעל הדירה החליט להקפיץ את מחיר השכירות בבת אחת ל-4,200. התחלנו להצטצמם בבית, אבל עדיין היה סביר. כשנגמרה השנה ההיא, זה היה במאי לפני שנתיים, הוא החליט להעלות את השכירות ל-4,700, אומנם זו הייתה קפיצה מתונה יותר, אבל עדיין. הוא שוב הוא לא היה מוכן להתחייב לאופציה נוספת.
"אמרתי לבעלי שבעל הבית מתנהג בחזירות וכדאי לנו להתחיל לחשוב על חלופות, כי בשנה הבאה הוא מסוגל להעלות עוד ועוד. חודש לפני מאי השנה, אחרי פסח בדיוק, הודיע לנו הבעלים שהמחירים בכפר סבא קפצו, והוא 'מפסיד עלינו' והקפיץ את השכירות בעוד 800 שקל".
מה עשיתם?
"התחלנו לחפש דירות, היינו בימים נוראים ממש, היו גם ימים שישנו אצל מכרים, או שהתפצלנו אצל ההורים. זה היה קשה ביותר. כל דירה שחיפשנו בכפר סבא הייתה במחיר מופקע, סדרי גודל של 6,000־7,000 שקל ואפילו דירת ארבעה חדרים בבנייין שעבר תמ"א בכמעט 8,000 שקל. אנשים איבדו את האנושיות לגמרי".
בסופו של דבר איך נפתרה הבעיה?
"שכרנו דירת 3 חדרים ב-4,800 בבניין ישן בשכונת יוספטל. הילדים בחדר אחד, ואני ובעלי בחדר אחר, זה עדיף מלישון ברחוב".

"עליית המחירים תימשך"

יו"ר איגוד הקבלנים בשרון מדגיש כי אם לא יינתנו תמריצים לפרויקטים של התחדשות עירונית, המצב לא ישתנה

9 צפייה בגלריה
רוני בריק. לשחרר קרקעות
רוני בריק. לשחרר קרקעות
רוני בריק. לשחרר קרקעות
(צילום: יח"צ)

לרוני בריק, יו"ר איגוד הקבלנים בשרון אין בשורות טובות: "המחסור בדירות בערי השרון ומחירי הדירות שעלו השנה ביותר מ-20% הרחיקו את הזוגות הצעירים מרכישת דירה. אנחנו לא מזהים ברעננה, כפר סבא והוד השרון פרויקטים של דיור להשכרה, וכך המחסור בדירות להשכרה הביא לעלייה דרמטית בדמי השכירות. לדעתי, זו עדיין לא המילה האחרונה. מחירי הדירות והשכירות בשרון ימשיכו לעלות עקב ההיצע הנמוך לעומת הביקוש. לדעתי, עליית הריבית תפגע בקבלנים שלא ירכשו קרקעות וישקלו ליווי בנקאי. לא נראה לי שעליית הריבית תרבה להשפיע על רוכשי הדירות באזור השרון.
"אנחנו למודי ניסיון משנים עברו: הציבור יושב היום על הגדר וממתין; הקבלנים זהירים יותר בשוק של אי וודאות ושוקלים כל עסקה וכל רכישת קרקע. והתוצאה תהיה - המשך המחסור בדירות".
איך המצב יכול להשתנות?
"לצערי, כל עוד לא תהיה ממשלה יציבה ולא יינתנו תמריצים לראשי הערים לפרויקטים של התחדשות עירונית, לא יקרה כלום למעט המשך עליית מחירי הדירות ודמי השכירות".
קראו גם >>>>

"המחאה נפסקה"

שחר זכאי בן ה-31 הוא עוד אחד מהזוגות הצעירים בכפר סבא המתגוררים בשכירות ונאנקים תחת עול הפרנסה. בחודש יוני השנה הוביל זכאי מחאת אוהלים בקריית ספיר של משפחות ביעיר הסובלים גם הן ממחירי השכירות: "מהמחאה הזו לצערי לא יצא הרבה", אומר השבוע זכאי, "הבחירות די טשטשו אותה, ואנשים רוצים לדעת מה יהיה ואיזו ממשלה תקום. אבל בעוד שהמפלגות זורקות מיליוני שקלים על קמפיינים, מצבנו ומצבם של יתר המשפחות נותר בעינו ואף החמיר".

9 צפייה בגלריה
מוביל המחאה שחר זכאי. "בגלל הבחירות"
מוביל המחאה שחר זכאי. "בגלל הבחירות"
מוביל המחאה שחר זכאי. "בגלל הבחירות"
(צילום: פרטי)

בשש השנים האחרונות זכאי מתגורר בכפר סבא (במקור מהוד השרון) יחד עם רעייתו בשכירות ומשתדל לכלכל את צעדיו ואת משפחתו הצעירה במשורה: "הגענו למצב של ייאוש, שפשוט אין לאן לברוח. ניסינו לבדוק בערים שכנות, אבל המצב אותו דבר. למזלי, בעל הדירה השכורה שלנו הוא מאותם אנשים טובים שהחליטו לא להעלת את השכירות, אבל להורים שלי שגרים בהוד השרון בשכירות שנים ארוכות, הקפיצו את המחיר ב־40 אחוז. זה הזוי. אחותי, שגם מתגוררת בשכירות, נאלצה לפנות את הדירה לאחר שהעלו את השכירות לסכומים לא הגיוניים".
חשבתם לרכוש דירה?
"הייתה מחשבה כזו, עוד בזמן שהצטרפתי למחאה והקמתי את מתחם האוהלים בעיר, אבל אני ואשתי הבנו מהר מאוד שעל אזור השרון אין הרבה מה לדבר, והתחלנו להתעניין בפריפריה אלא שאפילו במקומות כמו פרדס חנה העלו תוך שנה את מחיר הקנייה בחצי מיליון שקל. איפה אנחנו? דירת ארבעה חדרים בכפר סבא, המחיר ההתחלתי שלה הוא שלושה וחצי מיליון שקל, זה טירוף מוחלט. עכשיו זנחנו את הרעיון של קניית דירה, ולמזלי לא הלכתי על זה, עם העלאת הריבית. מי יודע איפה הייתי היום, רק בשלושה חודשים האלו שעברו, עם תשלום המשכנתה שקפצה גם היא".