"כיום, כל מי שגר בחו"ל, ישראלי או יהודי, ירצה להחזיק פה נכס". כך אומר השבוע האדריכל איתי ליננברג מ"רוזן ליננברג אדריכלים" שבשרון, ומדגיש כי רכישת דירות על ידי תושבי חוץ, במיוחד באזור השרון, מהווה עבור ענף הנדל"ן את האינפוציזה שלו, בשל הקיפאון שנוצר עם פרוץ המלחמה, היעדר פועלים מהשטחים ונטישת עובדים זרים את הארץ.
3 צפייה בגלריה
יריד אומנים ברחבי הרצליה
יריד אומנים ברחבי הרצליה
מעדיפים לגור בשרון
(צילום: שאטרסטוק)

רוחות מלחמה

"לדאבוננו אנו נתקלים בתופעות אנטישמיות שלא חווינו מזה עשרות שנים", אומר ליננברג, "התקופה שהעם היהודי שכן בצורה בטוחה ברחבי תבל במשך עשרות שנים תמה. זה ברור שהאנטישמיות גואה. אין חלקה אחת בטוחה בעולם, אם זה באוניברסיטאות היוקרה, בשכונות, בפרברים ובערים. כל מי שיש לו קרובים בחו"ל שומע ומבין לעומק את הסממנים. להערכתי, אם יש קרן אור באפלה היא שתושבי החוץ רוכשים פה דירות".
למה דווקא בשרון?
"השרון, בשל היותו מקום שנחשב בטוח (יחסית), לצד הקרבה לים, ועם קהילות ותיקות מחו"ל, כמו אנגלוסקסיים, ודרום אמריקאיים וצרפתיים, אני משוכנע במאה אחוז שתהיה פה רכישה נרחבת בקרב יהודים שלא גרו כאן, לצד שיבה הביתה של ישראלים, ולא מטעמי ציונות, הם פשוט מבינים שהמקום הכי פחות גרוע הוא ישראל".

3 צפייה בגלריה
אדריכל ליננברג
אדריכל ליננברג
אדריכל ליננברג
( צילום: איתי בירן)

נרשמו תנועות בענף?
"כיום יש ניצנים של עסקאות באזור רמת השרון, רעננה והרצליה, וסביר להניח שיקרו יותר ויותר בחודש-חודשיים הקרובים. העסקאות הללו שומרות על מחירי הדיור, למעט פיחות של אחוזים בודדים. אלו שגרים בעולם לא רוצים להחביא את היהדות שלהם, להסיר כיפה, מזוזה, סמלי בית ספר ועוד, והאנטישמיות לא תיעלם".

דירה וביטחון

מעצבת הפנים צביה קזיוף מעידה כי "עיצבתי בתים רבים עבור תושבי חוץ וישראלים שרכשו נכסים בארץ, לרוב הם נמצאים על הקו, והנכס משרת אותם בחופשות או לצורכי השקעה. כיום השיח השתנה, והבקשות הן למציאת נכסים לצורכי מגורים. בימים אלה אני מחפשת אחר נכס ברמת השרון ללקוח שכבר רכש נכס וכעת מחפש נכסים גם למשפחתו המורחבת. אלו אנשי עסקים אמידים ביותר, שלא 'מחסלים' את עסקיהם בחו"ל, אבל הנכס הוא סוג של ביטחון לכל צרה שלא תגיע, ובתקופה הקרובה נראה אותם יותר ויותר שוהים בארץ. זה יקרה בהדרגה, לא בבום. אבל בפירוש זו אינפוזיה לשוק הנדל"ן".

3 צפייה בגלריה
בן שוהם
בן שוהם
בן שוהם
( צילום: אלעד גונן)

האדריכלית ליליאן בן שוהם מרמת השרון נמצאת בקשר רציף עם קהילות יהודיות בחו"ל: "כשאני שומעת שתלמידי בתי הספר היהודים נדרשים להסיר את סמל בית הספר של התלבושת האחידה שלהם, אני מבינה שזה רק עניין של זמן. עוד חודש, עוד חצי שנה, אבל זה יקרה והם ינהרו לארץ. כבר עכשיו חברות נדל"ן מקבלות פניות מחו"ל, והמתווכים מכינים את השטח. זה פשוט קורה, רק שהפעם זה לא יהיה בטפטוף, אלא ממש מגמה. משפחות גדולות יגיעו ארצה ויתמקמו סמוך לקהילות שלהן, למשפחות ולחברים. בתוך כך ובגדול כמובן, לרעננה יגיעו הדרום אמריקאים ואנגלו סקסיים, וצרפתיים שרבים מהם כבר מתגוררים בעיר".