"אם יש דבר אחד שמחמם את הלב בכל הסיפור הזה זה האנשים שהגיעו לסייע ולעזור, זה מדהים". כך אומר השבוע התושב שמוליק סוכרי שביתו נפגע במתקפת הטילים האיראנית שאירעה בשבוע שעבר ושתוצאותיה ממשיכות להשפיע על העיר המנומנמת ביותר באזור.
5 צפייה בגלריה
מקום הנפילה והנזקים
מקום הנפילה והנזקים
מקום הנפילה והנזקים
(צילום: עיריית הוד השרון)
טיל בליסטי שנפל ישירות על בית שפיר (מתחם המיועד לשימור) ב'בית הנערה' גרם לנזק חסר תקדים במתקפה הזו וייתכן לנזק הרכוש המשמעותי ביותר שאירע בעקבות נפילת טילים מאז פרוץ המלחמה. בהערכת מצב שנערכה עוד באותו לילה, ערב חג ראש השנה עם מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, התגלה כי כ-100 בתים נפגעו במעגלי ההדף הקרוב, כאשר חלק מהפגיעות צפויות לדרוש זמן ממושך לתיקון. בנוסף, עשרות בתים נוספים הושפעו במעגלים משניים. גם חלק מגנים פרטיים ובית הספר הדומקרטי נפגעו בצורה קשה ביותר.

5 צפייה בגלריה
גג הרעפים שניזוק
גג הרעפים שניזוק
גג הרעפים שניזוק
(צילום: עיריית הוד השרון)

קראו גם:

במוסדות החינוך שניזוקו הועברו התלמידים ללמוד במתחם חלופי שהוכן עבורם ובמקביל עובדים צוותי הבינוי לתיקון הנזקים כדי שהלימודים יוכלו להתחדש.
"המזל הגדול שהטיל נפל באזור שרובו המכריע מאופיין בבתים פרטיים, ולא באזור של מגדלי מגורים שהוד השרון מלאה בהם", אמר אחד התושבים שביתו נפגע במעגל המשני, "המחשבה שטיל כזה היה נופל במתחם 1200 מדירה שינה מכל תושבי העיר, שלדעתי כולם עדיין בטראומה".

ההרס והמזל

ואכן, קשה לאמוד את גודל הנזק שהטיל גרם ועוד יותר קשה להבין כיצד לא היו נפגעים בנפש: "זה נס גדול משמים", אומרת בעלת גן פרטי הסמוך לבית הנערה שספג פגיעה קשה: "רק לראות את הנזק ובמקביל לחשוב אם היו כאן ילדים בזמן הנפילה, גם אם הם היו במרחב המוגן, אני אחוזת פלצות רק מלחשוב מה היה יכול לקרות".

5 צפייה בגלריה
מקום הנפילה והנזקים
מקום הנפילה והנזקים
מקום הנפילה והנזקים
(צילום: עיריית הוד השרון)

איפה היית בזמן הנפילה?
"אני לא מתגוררת בהוד השרון, רק הגן רק נמצא בו. שמעתי פיצוצים והרגשתי שזה בהוד השרון".
ואז?
"בווטסאפ התחלתי לקבל הודעות שהנפילה הייתה בסביבות הגן. נסענו אני וחלק מילדיי למקום. כבדר בדרך לגן היו הרבה ניידות, גורמי צבא, משטרה וכוחות נוספים. לא העליתי על דעתי שהנזק יהיה כל כך גדול. הגן היה נראה כבר מבחוץ כאילו הוא עבר סחיטה במכונה, הכול שבור, חלונות ודלתות מנופצות, דברים שלא יעלו על הדעת, שאתה מנסה להבין איך יש כח להדף לעקם ממש ברזלים. הנזק גדול, נכנסנו והתחלנו לנקות את המקום, הצטרפו אלינו הרבה מאוד תושבים שבאו לסייע, ממש בלי התראה מראש. אנשים שאנחנו לא מכירים. אני חייבת לציין שהיו כל הגורמים במתחם, הגיעו אלינו, היו שמאים, פקידים ממס רכוש, אנשי פיקוד העורף. הייתה גם התעניינות גדולה מאוד במצבנו גם הנפשי וגם הפיזי. זה נתן הרגשה טובה".
מה המצב היום?
"המצב הוא שהגן עוד לא שמיש במאה אחוז, צריך לשפץ אותו וזה עולה כסף, וצריך להוציא מהכיס עד שהכספים מהביטוח וממס רכוש ייכנסו וזהבנתי לוקח זמן, אני יודעת שרבים מאוד סובלים מול הביורקרטיה הזו, וזה קצת מעורר אי נוחות. הפער בין הטיפול הראשוני המקומי שקיבלנו לבין הטיפול דרך המוסדות הרשמיים במדינה בימים שלאחר מכן, הוא בלתי נתפס".

"דלתות פלדה התעקמו"

דבריה של בעלת הגן מצטרפים לדברי תושבים רבים שבתיהם ספגו פגיעה קשה. שמוליק סוכרי (83), אומן מוערך המתגורר ברחוב הבנים 68, בבית פרטי הנמצא בקו ישר מול פגיעת הטיל, שספג את אחד הנזקים המשמעותיים ביותר: "זה משהו שלא נשכח לעולם. הבית כולו נחרב כמעט. מלבד הקירות אין דבר שלא ניזוק בו. דלתות פלדה התעקמו מההדף כאילו מדובר בנייר, הגג של המכונית בחניה עף כולו, החלונות, הרהיטים, נורא ואיום".

5 צפייה בגלריה
שמוליק סוכרי
שמוליק סוכרי
שמוליק סוכרי
(צילום: פרטי)

איפה היית שזה קרה?
"כשהחלו האעקות ירדנו אני ואשתי נחמה לממ"ד שנמצא בקומת המרתף, הכנו את הממ"ד עוד קודם, אבל השארנו את דלת הפלדה שסוגרת אותו קצת פתוחה, שיהיה אוויר. כשהחלו להישמע פיצוצים רציניים, למזלנו הגדול החלטתי לסגור את הדלת הרמטית, זה אולי מה שהציל אותנו. שמענו פיצוץ גדול, הבנתי שזה היה קרוב מאוד. אחרי ששהינו כרבע שעה בממ"ד אחרי הפיצוץ, באנו לפתוח את הדלת ובגלל כל הריהוט שנפל לכיוונה, התקשינו לפתוח, אז הבנו שהבית כנראה נפגע מאוד.

5 צפייה בגלריה
תושבים מסייעים
תושבים מסייעים
תושבים מסייעים
(צילום: עיריית הוד השרון)

"עלינו לבית וחשכו עינינו. הכול היה הפוך, גג הרעפים נופץ לרסיסים, הדלתות נעקרו ממקומם, הפרקט כולו היה שרוט, הרהיטיהם היו הפוכים, חלקם נשברו, כל החלונות נופצו והרסיסים שלהם היו בכל עבר. התקשרנו לבת שלי שגרה בהוד השרון והיא מיהרה להגיע, במקביל החלו להגיע אנשים מפיקוד העורף, בדקו אותנו, הגיעו אנשים ממס רכוש שמאים, הגיע גם ראש העירייה אמיר כוכבי וגורמי רווחה מהעירייה. ראש העיר אפילו ישב איתנו קצת ושוחח איתנו, הוא הרגיע קצת.
"הנקודה הואפטימית פה הייתה ההירתמות וההתנדבות של אנשים שאנחנו בכלל לא מכירים. הם באו עם מטאטים ועם דליים והתחילו לנקות, מישהו אפילו הביא לנו עוגת דבש, הסולידריות הזו של תושבי הוד השרון פשוט הייתה מדהימה".
מה המצב היום?
"לצערי הרב, הטיפול הראשוני של העירייה היה מדהים, אבל הביורקרטיה עכשיו של הפקידים במס רכוש ועוד, קצת איטית. אנחנו לא יודעים מתי ייכנס הכסף, וזו בעיה גדולה, כי אנחנו חיים עדיין בבית שלא שמיש למגורים במאה אחוזים. כלומר, נצטרך להוציא כסף מהכיס, ולא לכולם יש כסף להוציא ואז הם ייצטרכו לקחת הלוואות, אני יודע שרבים מאיתנו קצת חשים שיש כאוס בכלל העניין והרבה מאוד חוסר ודאות. הם צריכים ללמוד מהעירייה איך מתנהגים למופת במצבים כאלו".

מלכוד הבירוקרטיה

כאמור, צוותים של עיריית הוד השרון פעלו מרגע נפילת הטיל ובמהלך ימי החג ובשבוע האחרון במתן מענה לתושבים שנפגעו. העירייה פעלה למיפוי הנזקים וסייעה בפינוי זכוכיות ושברים, ובאיטום הבתים שנפגעו בצורה קשה. מהעירייה, המודעת להתנהלות הביורקרטית נמסר כי "אנו ממשיכים לרכז מאמץ מול צוותי מס רכוש כדי שיגיעו לכל הבתים שנפגעו. ניתן דגש בסיוע לתושבים ותיקים ואוכלוסיות הזקוקות לסיוע. עובדות אגף הרווחה יוצרות קשר מידי יום לשאול לשלומם ולבדוק האם נדרש סיוע נוסף".
כאמור, לצד המחמאות שמקבלת עיריית הוד השרון על התפקוד המיידי, הועלתה ביקורת על תפקוד המדינה באשר להתנהלות על הפיצוי מטעם קרן הפיצויים של המדינה בהתאם לחוק מס רכוש.
אמיר דהן, מנהל קרן הפיצויים ברשות המיסים מסביר: "קרן הפיצויים היא למעשה חברת הביטוח של המדינה. חברות הביטוח הפרטיות לא מבטחות מפני מלחמה או פעולה איבה ולכאן אנחנו נכנסים. על פגיעה במבנה, תכולה בסיסית ורכב משלמים את ערכם המלא. יש טבלה של מוצרים, הכוללת ביגוד, חפצים ביתיים וחפצים אחרים, שמכוסה על ידי המדינה עד לגובה של 85 אלף שקל, כשיש תוספת של כ-9,000 שקלים לילד וכ-10,000 שקל לקרוב משפחה מבוגר שגר בבית".
עו"ד אלי דורון מומחה למיסוי ושותף במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' מפרט: "הניסיון מלמד כי ברוב המכריע של המקרים - המדינה והשמאים מטעמה פועלים במהירות ובהוגנות. רשות המס מפעילה מטה של שמאים ואף קבלני שיפוצים ומקדמת את המתחייב על מנת לסייע לנפגעים לתקן במיידי את נזקם בנכסים הפרטיים או העסקיים. השמאים בדרך כלל מגיעים להערכת נזק המתיישבת עם עמדת האזרח ובהישען על האמור מקדמים במהירות את כל נושא השיפוץ".
עם זאת, מציין עו"ד דורון כי "מומלץ, במיוחד בשעה שיש נזק משמעותי, לפנות במקביל לשמאי עצמאי כדי שגם הוא יתעד את הנזק, יעריך אותו ואף יתנהל מול השמאי מטעם מס רכוש במטרה להגיע להבנה באשר לנזק בפועל. אם לא תתגבש הבנה – חוות הדעת השמאית של השמאי הפרטי תשמש את הניזוק לטובת הגשת תביעתו ו/או ערר על החלטת מנהל מס רכוש. על רשות המס לפצות את הניזוק בכסף או לתקן בפועל את הנזקים שנגרמו".
ראש העירייה כוכבי: "מאמץ מרוכז של צוותי העירייה אפשר מתן מענים מיידיים - בפינוי השברים, באיטום וניקוי הבתים, באבטחת הבתים שנפגעו ועוד. למרות הנזקים שנגרמו למבנה בית הספר בעיר, הצלחנו לשמור על שגרת הלימודים בבית הספר על ידי פינוי מהיר ותחילת תיקון ושיפוץ מיידיים".