עם התחלתה של ההתיישבות החלוצית בארץ ישראל אימצו להם קיבוצים ומושבים רבים את שבועות כחג מרכזי, וכך, מתוך הצורך וההזדהות המחלטת שלהם עם תקופת המקרא, החזירו את המשמעות הראשונית של שבועות כחג הביכורים. מי לא זוכר את חגיגות הביכורים המרשימות שנחוגו בקיבוצים, ובהם מוצגת כל הראשוניות וההתחדשות של ההתיישבות? ביכורי הארץ, ביכורי הבקר והצאן וביכורי האדם, תינוקות ועוללים המונפים בשמחה כאות להתחדשות וראשוניות.
4 צפייה בגלריה
התינוקות החדשים (וגם אלו שלא) בפארק ארץ הצבי, מושב אלישמע
התינוקות החדשים (וגם אלו שלא) בפארק ארץ הצבי, מושב אלישמע
התינוקות החדשים (וגם אלו שלא) בפארק ארץ הצבי, מושב אלישמע
(צילום: שאול גולן)
קראו גם >>>>
בחלק מישובי דרום השרון הגובלים ברוב ערי השרון ממשיכים במסורת ארוכת השנים הזו גם בשבועות 2022. כ-31 מושבים, קיבוצים וישובים ישנם במועצה, חלקם בתודעת רבים הפכו לחלק אינטגרלי מהערים השכנות להן: נווה ימין, צופית, שדי חמד ושדה ורבורג בכפר סבא, אלישמע, נווה ירק ורמות השבים בהוד השרון, גבעת ח"ן ברעננה ועוד. לא בכולם מקיימים טקסי ביכורים, וגם באלו שכן, לא רבים מעוניים לפרסם זאת (ראו מסגרת) אבל ישנם יישובים שגאים כל כך בחג הלבן שלהם, ובעיקר בתינוקות החדשים שהגיחו לישובם והביאו הרבה שמחה.

מושב אלישמע

מתי: יום שלישי (שבועות: 31.5)
מה היה שם? הפנינג משפחתי בדשא הגדול בכניסה למושב, עם עגלות מקושטות, דוכני אוכל וגבינות, מופע מחול של תושבי המושב, סדנת לחם וגבינה לילדים וכמובן טקס ביכורים שכלל גם את התינוקות החדשים של השנה. ביום רביעי נערך גם מופע מוזיקלי עם יין וגבינות והופעה של הזמרת הייחודית אורלי סולומון.
4 צפייה בגלריה
התינוקות החדשים (וגם אלו שלא) בפארק ארץ הצבי, מושב אלישמע
התינוקות החדשים (וגם אלו שלא) בפארק ארץ הצבי, מושב אלישמע
התינוקות החדשים (וגם אלו שלא) בפארק ארץ הצבי, מושב אלישמע
(צילום: שאול גולן)
כמה נולדו? 6 תינוקות מחג שבועות שעבר (מאי 2021).
משפחותיהן של חלק מהתינוקות שנולדו השנה שמחות לשתף:
ספיר ונאור אדיב-אוריאל (בשנות ה-30 לחייהם) הביאו לעולם בדצמבר השנה את משי "הנסיכה", (כדבריהם). משי היא דור רביעי במושב, והגיעה אחרי שני בנים. היא נולדה במשקל 3,250 ק"ג בבית חולים בילינסון בניתוח קיסרי. "משי היא ילדה מהממת ויפהפיה", אומרת אמה ספיר, "היא כל כך עירנית וחייכנית שכבר משחקת עם האחים שלה ומקשקשת איתם, היא ממש ילדה אהובה".
גם עדי (38) ושי (45) דבוש הביאו בפברואר השנה את בנם, עידן ("הכוכב") אחרי שני ילדים, יותר נכון ילדות (זוהר בת ה-8 ורותם בת ה-4). עידן נולד במשקל 3,450 ק"ג בבית חולים בילינסון "בלידה מהירה וטבעית" ועושה רושם שמאז לידתו הוריו נהנים מכל רגע: "עידן הוא ילד מתוק וחייכן, צוחק בקול גדול, ובעיקר רגוע ונינוח מאוד, הוא ילד מושב שאוהב מאוד להיות בחוץ וזה מרגיע אותו", אומרים ההורים שבעי נחת.
לעומתם, לירז ועומר אדיב בני ה- 28, הביאו בחודש מרץ השנה את בתם הבכורה ("ממש ביכורים, לא?"), מיאל ("כן, שם ייחודי"). מיאל נולדה "בלידה קלה שכללה גם שיאצו במהלכה" במשקל 2.600 ק"ג בבית חולים מאיר. "מיאל היא ילדה חייכנית שהכניסה לי ולבעלי עומר הרבה אור לחיים. כבר עכשיו רואים שהיא מאוד סקרנית, חכמה, וכמובן יפהפייה. היא כוכבת על".

קיבוץ חורשים

מתי: יום ראשון (שבועות: 5.6)
מה הולך להיות שם? דוכני אוכל (גבינות, פיצות, פוקצ'ות, פשטידות ועוד) שזירת פרחים וקליעת צמות, בוועת סבון, מופע מוזיקלי עם גני הילדים, ריקודי מיכלזון (באמצעות מנוף לקטיף אבוקדו) המסורתיים, ריקודי גני הילדים, וכמובן טקס ביכורים מרגש הכולל גם את התינוקות החדשים של השנה.
4 צפייה בגלריה
החברים שהתחדשו השנה בתינוקות בקיבוץ חורשים
החברים שהתחדשו השנה בתינוקות בקיבוץ חורשים
החברים שהתחדשו השנה בתינוקות בקיבוץ חורשים
(צילום: שאול גולן)
כמה נולדו? 10 תינוקות מחג שבועות שעבר (מאי 2021).
שני אחים, אח ואחות, לבית משפחת מלמדובסקי התחדשו השנה בתינוקות חדשים בקיבוץ חורשים. הראשונים הם בני הזוג מיכל (28) ונוי (31) ריסמני שהביאו לעולם את בתם הבכורה הילי "ביג סטארית", שנולדה כמעט לפני שנה, ביולי 2021 ("ברוך ה' בלידה טבעית וקלה"). הילי נולדה במשקל 2.5 ק"ג בבית חולים מאיר. "הילי כבר נמצאת ומככבת יותר נכון בגן ניצן בקיבוץ", אומרת האמא מיכל, "אני מכירה הרבה תינוקות חייכנים, אבל הילי חייכנית אקסטרה, היא מאוד חברותית, ולכן היא כובשת את כל מי שבא איתה במגע. לכל מקום שהיא מגיעה היא משאירה חותם".
השניים הם בני הזוג בוני וטל מלמדובסקי, אחיה של מיכל, בני ה-34 שילדו את בתם אלינור באוקטובר השנה, אחות לאור-דוד בן ה-3. אלינור נולדה במשקל 3,800 ק"ג בבית חולים מאיר בניתוח קיסרי מתוכנן ("היא הייתה גדולה בלי עין הרע, עכשיו אתה מבין למה קיסרי?", צוחקת) ולדברי אמה, בוני, אלינור היא חלומה של כל אימא. היא שלווה, חייכנית, רגועה, שקטה מאוד, עדינה, מתיקות ונופת צופים זולגים ממנה. היא גם מאוד חברותית וקלילה, למרות עדינותה, היא הביאה לנו הרבה אור הביתה".
גם אורטל ורביב סיידון חוגגים ילד חדש במשפחה: מאור, אח לאמה ולדור.

היישוב מתן

זמן: יום רביעי (1.6 בבריכת מתן)
מה היה שם? מתנפחים, סדנת תופים, שזירת זרים, בועות סבון מופע מוזיקלי לילדים, וכמובן טקס ביכורים מרגש שכלל גם את התינוקות החדשים של השנה.
4 צפייה בגלריה
מתן. אריאל התינוק עם הוריו הגר ועודד
מתן. אריאל התינוק עם הוריו הגר ועודד
מתן. אריאל התינוק עם הוריו הגר ועודד
(צילום: שאול גולן)
כמה נולדו? 15 תינוקות משבועות שעבר (מאי 2021).
אחד מהילדים שנולדו הוא בנם בכורם של הגר (33) ועודד (31) ־ אריאל, שנולד באוקטובר האחרון: "הוא נולד במשקל של 3,100 ק"ג ובלידה יחסית קלה ב'איכילוב', תוך שעתיים הייתי כבר בחוץ", אומרת הגר, "אריאל כבר מתגלה כנסיך אמיתי, סופר חייכן וחברותי. חוצמזה שהוא לא ישן בלילה, וגם אנחנו לא, הוא מושלם".
_________

כמה תינוקות נולדו השנה?

מיוני 2021: למעלה מ־7,100 ועד היום נולדו ב"מאיר" בנים: 3,660. בנות: 3,430. תאומים: 126. שלישייה: 1
________

אפשר לבוא?

האם גם תושבי ערי השרון ("חוצניקים") שאינם מתגוררים ביישובים יכולים ליהנות מטקסי הביכורים? השאלה מורכבת. ברוב המושבים ההעדפה הברורה היא חגיגה קהילתית מקומית, יש כאלו שמעדיפים אפילו לא לפרסם כדי למנוע נהירה, ויש כאלו שעושים מזה ביזנס: "בכל מקרה גם אם מישהו יגיע ללא הזמנה, לא יסלקו אותו".
"השינוי התרבותי שעובר על המושבים, ועוד יותר מהם - הקיבוצים, לא פוסחים גם על תחום זה, וגם כאן יש בעיקר ניסיונות למצוא את דרך חדשה ומעודכנת", אומר ד"ר פסח רוזנצוויג, תושב אחד המושבים בלב השרון, "יש מי שהחליט לעשות מזה ביזנס, ויש מי שלא. חגיגות, פסטיבלים, והפעלות לילדים בניחוח חציר יש מכאן ועד להודעה חדשה, אך מעטים הם המקומות שמציעים ביקור בטקס הבאת ביכורים מקורי ופשוט. בחלק מהיישובים כבר לא חוגגים, אחרים לא מעונינים למסחר את הפעילות הפנים יישובית, ויש גם כאלה שפשוט עוד לא העלו בדעתם, שהעירונים עשויים גם לשלם בשביל לחזות בפלא".
מזכיר משק של אחד הישובים בדרום השרון (שבחר להישאר בעילום שם) מסביר: "ברוב המקרים אפשר פשוט להגיע ולהשתתף. הבעיה שהיישובים לא ממש מודיעים ברבים מתי נערכת החגיגה, העלון ולוח המודעות המקומיים מספיקים, וגם אם רבים מהם ישמחו לביקורים מבחוץ – הם לא יעלו בדעתם לפרסם את האירוע. הדרך הבטוחה ביותר היא למצוא איזה מכר ולהרים אליו טלפון. על כל פנים, כמה מקומות כבר מיסדו את העניין. רובם במסגרת פסטיבלים, חלקם בתשלום, כך שאין להתפלא אם יהיה צפוף. כמובן שמי ששוכר חדר אירוח לחג ביישוב חקלאי שעורך טקס - מרוויח".