מצמרר: התמונה האחרונה של סגן הדר גולדין ז"ל ותמונתו של סמ"ר איתן ברק ז"ל, ההרוג הראשון במבצע צוק איתן, שבוע לפני מותו, יוצגו לראשונה בתערוכה מרגשת של האומנית ספיר ברונזברג לוי באודיטוריום ספיר בכפר סבא.
3 צפייה בגלריה
תמונתו האחרונה של סגן הדר גולדין ז"ל
תמונתו האחרונה של סגן הדר גולדין ז"ל
תמונתו האחרונה של סגן הדר גולדין ז"ל
(צילום: ספיר ברונזברג לוי)

מקשיבים לה

מדובר בתערוכה ייחודית הנקראת "הקשב", שבה ספיר בת ה־28 משתמשת בתמונות אותן צילמה במסגרת שירותה הצבאי כצלמת העיתון 'במחנה' בשנים 2012־2014: "הייתי עם החיילים בשטח, ישנתי איתם, אכלתי איתם, ראיתי את העומק שבכל חייל. אלה לא היו תמונות של סיטואציה, אלא תמונות של החיילים, מהותם, העומק שבהם, שנמצאים בתוך הסיטואציה. החייל, ולא משנה הרקע שלו, תמיד היה מבחינתי המוקד והמרכז".

3 צפייה בגלריה
תמונתו האחרונה של סמ"ר איתן ברק ז"ל
תמונתו האחרונה של סמ"ר איתן ברק ז"ל
תמונתו האחרונה של סמ"ר איתן ברק ז"ל
(צילום: ספיר ברונזברג לוי)

במסגרת התערוכה היא תציג, בנוסף לצילומים של גולדין וברק ז"ל, את בני גנץ, בן לשורדי שואה במסעו לפולין כרמטכ"ל, ואת סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם רגע לפני יציאה למבצעים בעומק שטח האויב. בנוסף, יוצגו תמונות משלושה מסעי כומתה אליהם הצטרפה ספיר, תמונות מקורס חובלים ואפילו סדרה מאוד ייחודית של תרגילי צניחה, שבה מציגה ספיר בתמונות מרהיבות, שלב אחרי שלב, את החייל מרגע עלייתו למטוס ועד נחיתתו ארצה: "ראיתי את כל צה"ל, הצטרפתי בהרבה מקרים לשטח, חייתי את צה"ל ובעיקר את החיילים המשרתים בו".

העדשה קלטה

כאמור, ספיר גם תציג לראשונה שתי תמונות מאוד מרגשות של הדר גולדין ואיתן ברק ז"ל: "לצערי שירתתי בתקופה בה התנהלו שני אירועים משמעותיים בתולדות מדינת ישראל: מבצע שובו אחים ומבצע צוק איתן. עדשת המצלמה שלי, שהתמקדה בחיילים בשטחי הכינוס, השתדלה לא לפספס אף אחד, וכך יצא שהתמונה האחרונה של גולדין ז"ל בחייו נקלטה בה, רגע מכונן בחיי הישראליות שלצערי הרב עוד לא הסתיים עד להבאתו לקבורה בישראל. גם את ההרוג הראשון של המבצע, סמ"ר איתן ברק, הצלחתי לקלוט כשבוע לפני מותו. הם כבר לא איתנו לצערי, ובתערוכה רציתי שלפחות זכרם ימשיך לחיות איתנו, ולכן ביצעתי בתערוכה תוספת משמעותית שבה למעשה הם כביכול קמים לתחייה".

3 צפייה בגלריה
הצלמת ברוזנברג לוי
הצלמת ברוזנברג לוי
הצלמת ברוזנברג לוי
(צילום: פרטי)

כלומר?
"יצרתי מהתמונות שתי הולוגרמות דיגיטליות של גולדין וברק, שמדברות עם המבקרים ומעבירות מסר מאז גם להיום. כמובן ששוחחתי עם שתי המשפחות השכולות מהו המסר אותו הן מעדיפות, והעבודה שלי הייתה במקביל להתייעצות איתם".
קראו גם >>>
מה המסר?
"המסר של גולדין ז"ל התמקד באמירתו 'יש לך שתי אפשרויות בחיים, או להתמקד בעצמך או להתעסק עם הדברים הגדולים'. המסר של ברק היה אמירתו בשטחי הכינוס שבועיים לפני נפילתו לחיילים שהחלו שירות: 'צה"ל יכול להוציא מכם הרבה טוב, השירות יכול להעניק לכם הרבה מאוד ולהוציא את המיטב שבכם להיות טובים ואפילו להצטיין'. התערוכה מאוד מרגשת, והיא משלבת גם את עבודתי כצלמת וגם כאומנית המתמחה בתקשורת חזותית".
על מה את עובדת עכשיו?
"אני מתכוננת לתערוכה מאוד ייחודית בארץ של מציאות רבודה, שתוצג בבנייני האומה בירושלים".
התערוכה תוצג במהלך חודש דצמבר כולו, ואירוע הפתיחה בהשתתפות משפחותיהם של גולדין ז"ל וברק ז"ל יתקיים ביום חמישי הקרוב בשעה 20.00 באודיטוריום ספיר בכפר סבא.