בצעד נדיר בית המשפט המחוזי ביטל מכרז שנטען כי הותאם למידותיו של היועץ המשפטי של החברה לפיתוח התיירות בהרצליה, עו"ד בועז נווה, המשמש בתפקידו מזה 14 שנים. עורכי דינו של התובע עו"ד עוזי נקש: "בית המשפט הוציא לתאגיד העירוני של הרצליה וליעוץ המשפטי שלו כרטיס אדום".
3 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בתל אביב
בית המשפט המחוזי בתל אביב
בית המשפט המחוזי בתל אביב
(צילום: שאטרסטוק)
קראו גם >>>
מדובר בתביעה שהוגשה באחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרתה טען נקש אשר מבקש להתמודד לתפקיד, כי הליך ה'פנייה' שנקטה החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה בקשר להחלפתו של עו"ד נווה, המשמש כיועץ המשפטי החיצוני לחברה מזה 12 שנים ברצף וללא תקופת צינון - עומד בניגוד לדין ונעשה 'למראית עין בלבד'. בסמוך להגשת התביעה, הוציא בית המשפט צו מניעה, וכעת כאמור ביטל את המכרז.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אהד שלם
עו"ד אהד שלם
עו"ד אהד שלם
(צילום: תמי בן ישי)
בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד אוהד שלם וליאור דורות ממשרד שלם-כרם, נטען כי בעוד שעל עיריית הרצליה והתאגיד העירוני חלה חובה לקיים מכרז כל שש שנים לבחירתו של יועץ משפטי חיצוני, התאגיד חדל מלפעול על פי חובה זו במשך 12 שנים בהן כיהן עו"ד נווה, ולכל הפחות בשבע השנים האחרונות, כך לפי תקנות משרד הפנים. בכך, נטען בתביעה, פגע התאגיד העירוני בעקרון השוויון. התובע טוען כי המכרז מהווה ניסיון של התאמת תנאי המכרז ליועץ המשפטי היוצא. בתביעה הציג התובע טענות שלפיהן התנאים שהוצגו ב'פניה' שפורסמה "הותאמו באופן מדויק ליועץ המשפט היוצא... במילים אחרות, מכרז תפור שנתפר באופן הדוק לפי מידותיו של עו"ד בועז נווה", נכתב בתביעה.
בדיון שנערך ביום שני השבוע בבית המשפט, טענו עו"ד שלם כי: "אומרת לנו הפסיקה כי אמון הציבור וריענון השורות הינו הכרחי, אפקטיבי למניעת סיאוב שלטוני ואפילו לחשש מראית פני הצדק. גם לכך יש חשיבות עצומה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור דורות
עו"ד ליאור דורות
עו"ד ליאור דורות
(צילום: בניה בן דוד)
מנגד טענו באי כוחה של החברה לפיתוח כי "כל הוויכוח הזה תיאורטי משום שבפועל החברה נקטה בהליך פומבי תחרותי ושוויוני. אפשר לקרוא לזה כך ואפשר לקרוא לזה אחרת, אך בפועל היא נקטה בהליך מעין מכרזי".
השופטת ארנה לוי קבעה כי "המכרז הנדון יבוטל. יפורסם מכרז חדש בתוך 90 יום. טרם פרסום המכרז, תתכנס ועדת המכרזים של המשיבה ותשקול אם אין מקום למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות, תקבע מה יהיה הרכב הוועדה המקצועית כאשר צריך להיות בוועדה חבר גם מטעם שר הפנים, תקבע מהם תנאי הסף ומהן אמות המידה ותקבע את כל תנאי המכרז. השופטת חייבה את החברה העירונית בהוצאות שכ"ט של 17,000 שקל.
עורכי דינו של נקש, אוהד שלם וליאור דורות ממשרד שלם-כרם מסרו: "פסק הדין מקבל את כל הסעדים שביקשנו ומחייב את התאגיד לפעול לפי הדין. במשך שבע השנים האחרונות התאגיד הפר את החוק הפרה מתמשכת - כך ממש נזפה השופטת בתאגיד. בית המשפט עשה צדק בכך שמנע את הסיאוב הציבורי שעלול היה להימשך אילו היה מתקיים המכרז ה"תפור". אנחנו מקווים שהמכרז הבא שיפורסם, יעמוד בכל הכללים".
מעיריית הרצליה נמסר: "החברה לפיתוח התיירות לומדת את ההחלטה".