מוקדם מהרגיל: נחילי המדוזות שפקדו את חופי הרצליה בשבועות האחרונים נטשו באופן מפתיע את החופים מוקדם מהרגיל. האקולוג הימי ד"ר דוד אדליסט: "תקופת המדוזות בחופי ישראל אורכת בדרך כלל בכל חודש יולי עד שלהי אוגוסט. השנה הם עזבו מוקדם מהרגיל, ולמעשה ניתן לומר שהסתיימה תקופת המדוזות אוגוסט נפלא צפוי למבלים בים".
1 צפייה בגלריה
המדוזות כבר כאן
המדוזות כבר כאן
המדוזות עזבו
(צילום המחשה: אבי מועלם)
קראו גם >>>
ד"ר אדליסט, מהחוג לביולוגיה ימית ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה, משער כי מידות החום הגבוהות בקיץ הנוכחי גרמו להתחממות מהירה של מי הים, "שמהר מאוד הגיעו לטמפרטורה גבוהה שהמדוזות לא יכולות לסבול".
גם מומחים נוספים אישרו את הדברים ומתקשים להסבירם: "אנחנו עדיין לומדים את זה. מחקרית אין לנו תשובה משמעית לתנודתיות הזו", אומרים המומחים לחקר ימי באוניברסיטת חיפה, "בשנה שעברה היה חורף עתיר גשמים, היה הרבה פלנקטון במים, שממנו הן ניזונות בכמויות משמעותיות. יכול להיות שזה אחד מהגורמים שמשכו אותן לחופים שלנו והן היו אמורות להשאר לפחות כמו בשנים עברו, אך משהו שאיננו יודעים להסביר בוודאות גרם לעזיבתן".
בחודש שעבר דווח על כמויות גדולות של מדוזות בחופים, כאלה שהעיקו על המתרחצים והקשו אפילו על המבלים שביקשו לעשות הליכות בקו החוף.
כזכור, לפני כחודש צפו המומחים רגע לפני הופעת הנחילים הראשונים, כי המדוזות לא ייעלמו מהחופים בעתיד הנראה לעין. פרופ' תמר לוטן, ראש החוג לביולוגיה ימית ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה, טענה כי לא ניתן לצפות את התנהגותן: "ב-2015 הן הגיעו בחודש מאי ונשארו שלושה חודשים שלמים. ב-2016 עברנו שנה שלמה ללא נחילי מדוזות, ב-2017 היה נחיל רגיל של חודש וחצי וב-2018 נכנס נחיל קטנטן רק בסוף אוגוסט: "אין שום בסיס מדעי לתחזיות לגבי נחילי המדוזות הצפויות - לא מתי יגיעו, לא מתי צפוי שיא העונה ולא מה תהיה הכמות שלהן", הדגישה.