עיריית הרצליה נערכת לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד. במהלך חופשת הקיץ ביצעה העירייה עבודות שיפוץ ושדרוג מאסיביות בהיקף חסר תקדים של כל בתי הספר וגני הילדים בעיר, ובנתה, באמצעות החברה לפיתוח הרצליה, מוסדות חינוך חדשים. עלות שיפוצי הקיץ במוסדות החינוך בעיר נאמד בלמעלה מ-43 מיליון שקל.
בשנת הלימודים הקרובה יצטרפו תשעה מנהלי בתי-ספר חדשים בעיר: מנהלת בית ספר נעמי שמר - מירב שטיינברגר-ארנולד, מנהלת בית ספר יצחק נבון - איריס אגר, מנהל בית ספר וולפסון - נריה זאבי, מנהל בית ספר נוף ים - יואב גרשון, מנהלת חטיבת הביניים הצומחת - למדעים ספורט ואומנויות ברוח each - ג'ני קגן, מנהלת חטיבת הביניים שמואל הנגיד - קרן שיין, מנהל תיכון דור – יהונתן אורון, מנהלת תיכון חדש - ד"ר אורית לשם זוכוביצקי, מנהלת חטיבת אחי"ה - קרן אדלר.
בשנת הלימודים הקרובה ילמדו בהרצליה 20,094 ילדים וילדות. 1,450 ילדים יעלו לכיתה א'. השמות הנפוצים ביותר בקרב הבנים שעולים לכיתה א', הם: איתי, אורי ובן. השמות הנפוצים ביותר בקרב הבנות שעולות לכיתה א', הם: אריאל, יובל ורומי.
המספר הכללי של התלמידים כולל את החלוקה הבאה בין מוסדות החינוך השונים בעיר: 4,337 ילדים בגני הילדים, כולל גני החינוך המיוחד. 8,759 בבתי הספר היסודיים, כולל חינוך מיוחד. 3,585 בחטיבות הביניים, כולל חינוך מיוחד. 3,265 בתיכונים, כולל חינוך מיוחד. 148 ילמדו בבי"ס אופק, נתיב וקרן אור.
בהרצליה ישנם 169 גני ילדים, מתוכם 3 גנים חדשים ו-23 גני חינוך מיוחד. בנוסף, ישנם 19 בתי ספר יסודיים, 8 חטיבות ביניים, 5 תיכונים ו-58 כיתות חינוך מיוחד. בנוסף פועלים בעיר ביה"ס מפתן ארז, אולפנת צביה ותיכון אחי"ה.
בשנת הלימודים הקרובה תיפתח בהרצליה חטיבת ביניים חדשה - חטיבת ביניים למדעים ספורט ואומניות ברוח each.
בחטיבה יופעלו שני מסלולים ייחודיים: מסלול מצוינות בספורט ומסלול גלוב GLOB לחקר הביולוגיה, בשיתוף אוניברסיטאות בעולם. בית הספר ימוקם בין הרחובות אלקלעי ורש"י והוא עתיד להיפתח בספטמבר 2025. עד אז ילמדו התלמידים בחטיבת הביניים שבקריית החינוך "שמעון פרס" בגליל ים.
בין תכניות הלימוד החדשות והייחודיות במערכת החינוך בעיר, ניתן למנות את:
עבר - הווה - עתיד.
התכנית הפדגוגית בבתי הספר היסודיים תתמקד השנה בעבר: 100 שנים להרצליה, בהווה: שינויי האקלים, ובעתיד: בינה מלאכותית AI. צוותי החינוך יוכלו להתמקד בנושאים אלה בתקצוב העירייה ועל פי החופש היצירתי שלהם בעזרת מכלול התכניות הפדגוגיות העומדות לרשותם.
תכנית "רצפים" עירונית.
כל בתי הספר והגנים בעיר יעמיקו את החיבורים עם התלמידות והתלמידים, מגיל 6 ועד 18, ברמה הרגשית, החברתית והלימודית. כל זאת מתוך ראייה פדגוגית ארוכת טווח שלכל איש חינוך יש אחריות על התלמיד, לא רק בשנים שהוא מלמד אותו, אלא גם לפני שהוא מגיע אליו ואחרי שהוא ממשיך לכיתות הגבוהות. המיזם שומר על רציפות התהליך שהתלמידים עוברים במערכת החינוך לאורך כל שנות לימודיהם בעיר, תוך חיזוק הקשר ויצירת מעבר קל וקליטה מיטבית של התלמידים מהמוסד הנמוך לגבוה. בהסתכלות חינוכית מערכתית מגן ועד תיכון תיווצר שורה אחת אחידה בעיר בעיקר סביב הטמעת מודל ה-each שהוא ייחודי להרצליה.
חידון הרצליה.
החידון השנתי, המיועד לתלמידי כיתות ה' בכל בתי הספר בעיר, יעסוק השנה ב-100 שנים להרצליה.
פיתוח מודל ה-each ו-100 שנה להרצליה בבתי הספר התיכוניים.
תלמידי בית הספר ימשיכו לפתח את המודל החינוכי each שיתמקד השנה בנושא הקיימות ו-100 שנה להרצליה. התלמידים יצאו לשטח, מחוץ לגבולות הכיתה המסורתית, אל המקומות האייקונים של הרצליה וילמדו עליהם לרגל חגיגות המאה. לצד הידע יקבלו מיומנויות אקדמאיות, ערכים, שיתוף הקהילה ולמידה עצמית - ברוח ה-each.
המשך פרויקט (R(each בתיכון היובל – למידה אינטרדיסציפלינרית בין הוראת מחול והמקצועות ההומניסטים הנלמדים בשכבה י, י"א.
חיבור ייחודי בין עולם המחול לעולמות התנ"ך, ההיסטוריה והספרות דרך המחול התלמידות והתלמידים יוצרים את החיבור בין ערכים הומניסטים לתנועה והבעה אישית באופן מונגש ובשפה אמנותית המתאימה לתקופתנו אנו. בפרויקט הסיום, התלמידות והתלמידים מופיעים בפני בית הספר ומעבירים את הפרשנות שלהם לערכים אלו.
הפרויקט נקרא R(each) כי הוא מבוסס על עקרונות ה-each, והאות R היא על שם מגילת רות- כך התחיל הפרויקט.
הרחבת תכנית "מתחברים לחיים".
תכנית שנתית למניעת אובדנות בקרוב בני נוער, המשלבת יועצות, מחנכים ומורים שעברו הכשרה מקצועית. התכנית כוללת מפגשים שוטפים עם התלמידים וההורים.
הרחבת תכנית "מיניות בריאה" בבתי הספר.
תכנית המחנכת לסובלנות וכבוד הדדי. התכנית כוללת הכשרה של צוותי החינוך, מפגשי הדרכה של ההורים, שיעורים עם הילדים ובני הנוער. התכנית מלווה על ידי תכנית "מגע בתיאום".
השנה יושם דגש על נוער להט"ב ושוויוניות.
הרחבת תכנית "ממריאות".
התכנית מכשירה תלמידות תיכון למסלולי סייבר וטכנולוגיה משמעותיים בצה"ל ומצמצמת את הפער הגדול בשילוב נשים בעולמות הטכנולוגיה וההייטק. התכנית היא פרי שיתוף פעולה של עיריית הרצליה עם ועד ההורים העירונית.
2 גני ילדים ייחודיים חדשים.
גן ניוטון - גן "EACH במדע" לגילי 4-3, ברחוב רש"י. הגן יאפשר לילדים לחקור ולהתנסות בעולמות המדע, על פי עקרונות ה-EACH. בגן יהיו: חדר מייקר שיספק סביבת למידה חדשנית רב תחומית המעודדת חשיבה יצירתית ויזמות בקרב הילדים, מקרן אינטראקטיבי, מתקני חקר ותכנית ייעודית במרכז המדעים, ברגע שהמרכז ייפתח.
גן יובל - גן מונטסורי על אזורי, בהרצליה הצעירה. בגישה המונטסורית שמים במרכז את הילד, צרכיו, נטיות ליבו ויכולתו, ומנסים להביא לידי מימוש מרבי את הפוטנציאל הגלום בו כישות הוליסטית. השיטה דוגלת בלמידה של הילד תוך עשיית דברים בעצמו, מתוך הנחה שהילד הוא אוטודידקט.
מגדר.
כל צוותי החינוך בגני הילדים יעברו ימי עיון שבהם יעמיקו בנושאי מגדר, ילמדו להגדיל את המודעות להבדלים מגדריים ושימת דגש על שוויון מגדרי. בנוסף שני גני ילדים נבחרו להשתתף בתכנית פיילוט שעוסקת במגדר בגני ילדים מתוך אמונה ששוויון מתחיל מגיל צעיר.
גני "קשר סמכותי מיטבי".
גן לוונדר וגן צוקית יהפכו לגני "קשר סמכותי מיטבי (קס"ם) שיתנו מענה אופטימאלי לצרכים הרגשיים של הילדים. אל הגנים יצטרפו לאורך השנה מנתחות התנהגות, שירות פסיכולוגי והדרכות הורים שיעבדו יחד עם הגננות והסייעות על מתן מענים רגשיים התנהגותיים לילדים והענקת אקלים חברתי מיטבי.
הרחבת תל"ן (תכנית לימודים נוספת) בגני הילדים.
העירייה הרחיבה את חוגי תל"ן בגני הילדים - חינוך גופני, אנגלית, קפוארה, מדעים, שחמט, אמנות חווייתית, חשיבה, מוסיקה וריקודי עם.
"עמית בגן".
ב-10 גני ילדים תתווסף תוכנה חדשה ופורצת דרך של מטח - "עמית בגן". עמית היא דמות וירטואלית הפועלת על מחשב הגן. היא מזהה את הילדים באמצעות מצלמה שמותקנת על המסך, פונה אליהם באופן אישי וכקבוצה הפועלת בשיתוף פעולה. קבוצת הילדים משחקת ולומדת חשבון, שפה ואנגלית באופן עצמאי יחד עם עמית, בעזרת מחוות, תנועות גוף ופעילות יצירה שונות.
הורות בנעלי בית.
העירייה, בשיתוף מרכז נגה, תקיים הדרכות הורים במחיר מסובסד, בגנים שבהם יעלה צורך על ידי ועד הגן והגננות. לדוגמא: מוכנות לכיתה א', סמכות וגבולות, יחסי אחים, חינוך הילדים ועוד.
תכנית מסע.
תכנית במימון מלא של העירייה שתועבר על ידי מנתחות התנהגות, רכזות ותומכות התכנית ומערך הדרכות הורים פרטני של השפ"ח (שירות פסיכולוגי חינוכי).
זוהי תכנית התנהגותית שמיועדת להורים ומטרתה לצמצם ולמנוע אלימות בגני הילדים, בהם מתגלה הצורך לכך.
ה-each הזה הוא אני.
גננות שירצו ליזום תכנית או פעילות שתקדם פדגוגיה חדשנית, תוכל להגיש לעירייה קול קורא ובמידה והיוזמה תתקבל, היא תתוקצב על ידי העירייה.
הגננות גם יעברו השתלמות מנטורית ברוח האיץ' על ידי המכון לדמוקרטיה, שינחה וילווה אותן ביישום היוזמה שלהן.
מענים רגשיים-חברתיים לילדי הגנים.
העירייה תמשיך את תכניות חוסן ומעגל הקסם בגני הילדים אשר נועדו בין השאר לחזק את הילדים, ללמד אותם להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם קשיים. התכניות מובלות בשיתוף של משרד החינוך והשירות פסיכולוגי חינוכי, תוך הכשרת צוותי הגנים, על מנת להעניק את הכלים המקצועיים לתמיכה הנדרשת בילדים. במסגרת התוכניות, הצוותים משתמשים בערכות משחקים מיוחדות אשר באמצעותם לומדים הילדים לשתף ברגשות ובתחושות שלהם, לשוחח על קשיים, לבטא את עצמם ולקבל תמיכה רגשית חברתית.
תכנית each בייבי.
העירייה בונה מערך הדרכה פדגוגי מבוסס each מגיל לידה עד שלוש, ותקיים הדרכות לכל הגנים הפרטיים והמעונות בעיר, על מנת להתאימם לרוח התקופה, לשינויים ולחידושים.
המשך תכנית "מיניות בריאה".
התכנית מחנכת לסובלנות וכבוד הדדי, וכוללת הכשרה של צוותי החינוך, מפגשי הדרכה של ההורים ושיעורים עם הילדים. התכנית מלווה על ידי תכנית "מגע בתיאום".
קראו גם:
ראש מנהל וסמנכ"ל חינוך וערכים, ד"ר יעקב נחום, אמר: "המאבק על ערך החינוך אינו פילוסופי, תיאורטי ובטח לא דמיוני. המאבק הוא על ערכי שוויון ההזדמנויות, התקווה, הסובלנות, היצירתיות, האינדיבידואליות, האוטונומיה המחשבתית, החברות, השונות, הסולידריות, הערבות ההדדית, ההכלה, הדמוקרטיה, ביטחון ישראל ואהבת הארץ. אנחנו מבטיחים להעניק לתלמידים את הכלים, הערכים והלמידה החדשנית והמשמעותית תמיד".