"הנהלת המרינה והחברה העירונית לפיתוח התיירות בהרצליה מזלזלות בבעלי היאכטות התיירותיות במרינה ומתעלמות מההבנות שגובשו באשר לפעולות השיווק של התיירות הימית, תעריפי העגינה והסדרי בטיחות קורונה" - כך טוענים 13 בעלי יאכטות תיירותיות שנפגשו לפני כחודשיים עם הנהלת המרינה, על רקע משבר הקורונה והשלכותיו על פעילותם המסחרית.
2 צפייה בגלריה
מרינה הרצליה. 30 הזמנות להפלגות באוגוסט לעומת 400
מרינה הרצליה. 30 הזמנות להפלגות באוגוסט לעומת 400
מרינה הרצליה. 30 הזמנות להפלגות באוגוסט לעומת 400
(צילום: אסף פרידמן)
לטענתם, מאז המפגש נותק הקשר בין הצדדים. "המרינה מנצלת את כוחה על ציבור לקוחות שבוי - בעלי יאכטות ותיקים שאין להם מקום אחר להפעיל את העסקים שלהם", כך אומרת ל"ידיעות השרון" נציגתם, עו"ד שרון שפינט סיראי.
"במהלך תקופת הסגר פטרתם את בעלי היאכטות מתשלום דמי עגינה בחודשים אפריל ומאי", כתבה שפינט סיראי ליו"ר דירקטוריון החברה העירונית לפיתוח התיירות בהרצליה עופרה בל, למנכ"ל המרינה עופר מור ולמנהל המעגנה אמיר צינדר, "משום מה, בחודש מרץ חייבתם אותם באופן מלא, אף שפעילותם הושבתה לחלוטין החל מ־15 במרץ ולמרות הודעת ראש עיריית הרצליה כי העירייה פטרה את בעלי העסקים בתחומה מדמי שכירות בגין נכסים עירוניים".
לדבריה, לפני יותר מחודשיים נערכה פגישה עם הנהלת המרינה, במהלכה ביקשו בעלי היאכטות להפחית את דמי העגינה לתקופה משמעותית, לפעול לשיווק הפעילות הימית לציבור ולשמור על התנאים הנדרשים על ידי משרד הבריאות. "בפגישה סוכם כי יינקטו צעדים מניעתיים כגון סימון רציפים והוסכם כי יוקמו צוותי עבודה משותפים ויינקטו פעולות שיווקיות משותפות לצורך הגדלת מספר המבקרים במרינה. מאז אותה ישיבה מנסים בעלי היאכטות לקדם את ביצוע ההסכמות, אולם ללא כל מענה. נוסף על כך, הם חויבו בחודש יוני בדמי עגינה מלאים, אף שהעסקים לא חזרו להיות כרגיל".
2 צפייה בגלריה
חיובים מלאים על העגינה
חיובים מלאים על העגינה
חיובים מלאים על העגינה
(צילום אילוסטרציה: Pixabay)
לדברי דופי הרפז־אוייר, הבעלים של חברת "לי ים" להשכרת יאכטות להפלגות אירוח, לא נערכו במרינה הפלגות מאמצע מרץ ועד אמצע מאי. לדבריה, מספר ההפלגות ב־2019 לעומת מספרן ב־2020 משקף את המצב: בחודש מרץ - 100 הפלגות לעומת 20; באפריל - 200 לעומת אפס; במאי 230 לעומת 150. אי הבהירות באשר לחודש אוגוסט מעמידה את מספר ההזמנות השנה על 30 לעומת 400 הפלגות בשנה שעברה, ובספטמבר אין עדיין אף הזמנה.
ועם זאת, דמי העגינה לכל יאכטה הוחזרו לקדמותם – 4,000 שקל בחודש, פי שניים מיאכטה פרטית. "השיט זו האטרקציה המשמעותית ביותר במרינה, אבל הנהלת המרינה לא משקיעה כלל בשיווק ובפרסום הפעילות הזו. הכל מוטל על בעלי היאכטות. בפגישה לפני חודשיים סוכם על תוכנית שיווקית ועל צעדים להגברת הבטיחות על הרציפים מפני הנגיף – אבל לא נעשה דבר (חוץ מעמדת אלכוג'ל)".
במכתבם להנהלת המרינה מבקשים בעלי היאכטות פגישה דחופה כדי לקדם את ההסכמות שכבר הושגו.
מהנהלת המרינה נמסר בתגובה: "התנהלות החברה בתקופה זאת הינה בהתאם למדיניות העירונית - במסגרתה הוקמה ועדה האמונה על בחינת השפעות משבר הקורונה על נכסים ועסקים שונים בעיר. אנו רואים עצמנו כגוף ציבורי אחראי שרואה גם את טובת השוכרים מול עיניו. בהתאם לכך, במהלך הגל הראשון הותאמו דמי השכירות להשפעות התקופה, וניתן לעוגנים המסחריים פתרון מיידי של פטור מלא מתשלום לחודשיים. אנו נמצאים במהלכו של אירוע מורכב, כאשר עדיין לא ברור מה השלכותיו. בהתאם לכך, אנו בוחנים באופן רציף את השפעותיו ופועלים למען שגרה עסקית בהתאם למגבלות.
"בימים אלו אנו בוחנים נקיטת פעולות שיווקיות כדי לחשוף את מרינה הרצליה והעסקים הפעילים בה. אנו נקיים פגישה משותפת ובמהלכה נבחן את הכלים שאותם נוכל להעמיד בתקופה הקרובה. זאת כמובן בהתאם למגבלות ולהנחיות הגורמים המוסמכים, לרבות רשות הנמלים והספנות ומשרד הבריאות".
מעיריית הרצליה לא התקבלה תגובה.