מועצת הנשים היישובית ברמת השרון תערוך בקרוב מפגש עם הילה צור מרמת השרון, שבמשך 15 שנה, מגיל 4 עד 19, נאנסה על ידי אחיה הטייס ולימים הרופא ד"ר עופר גל, בתוך בית משפחתה, מתחת לאפם של הוריה.
4 צפייה בגלריה
צור. "כבר לא שותקת"
צור. "כבר לא שותקת"
צור. "כבר לא שותקת"
(צילומים: יריב כץ, יריב לוין)
למרות שהילה, היום בת 51, חשפה מול משפחתה את הפגיעה כשהייתה בת 20, נשמר סיפור האונס בתוך המשפחה. הילה לא הגישה תלונה במשטרה והסיפור נשמר בסוד במשך 30 שנה.
הפרשה נחשפה באחרונה בתוכנית "המקור" בערוץ 13 ועוררה סערה בעיר.
"הילה צור חשפה באומץ רב את אחד הסיפורים הכי קשים ומצמררים ששמעתי בשנים האחרונות", אומרת יו"ר מועצת הנשים ברמת השרון, דוברת וייזר, "לסיפורים כאלה יש נדבכים רבים של תהיות ושאלות פתוחות והם משאירים אותך עם כאב מפלח בבטן לתקופה ארוכה".
לדברי וייזר, "הילה לא זכתה לקבל את הדבר הכי טריוויאלי שהיא ביקשה - להעמיד את האנס למשפט, זאת בגלל חוק ההתיישנות על מעשי אונס (ראה מסגרת).
"תפקיד מערכת המשפט", מדגישה וייזר, "הוא לעשות משפט צדק, ואם השיקול הוא האפשרות להרשיע אחרי כל כך הרבה שנים - שיש להשאיר את הסוגייה הזו להחלטת קורבנות התקיפה המינית".

4 צפייה בגלריה
הילה צור
הילה צור
הילה צור
(צילום: יריב כץ)

וייזר מציינת כי "בכל שלב בחיים בו אישה מרגישה בשלה להתמודד עם מקרה אונס, זה הזמן לדון בו. חוק ההתיישנות על מקרי אונס חייב להשתנות. מועצת הנשים היישובית מרגישה מחויבות כפולה לחבק ולתמוך בהילה ולהצטרף למאבקה הכל כך חשוב".

"טוס מכאן"

במסגרת המאבק למען שינוי חוק ההתיישנות בעבירות מין, נערכה ביום שישי שעבר הפגנה מול ביתו של עופר גל ברמת השרון.
כחמישים מפגינים - עשרה מהם תושבי העיר ובהם שניים משכניו, והיתר מרחבי הארץ, נשאו שלטים שקראו "אונס / גילוי עריות לא בבית ספרנו" ו"עופר טוס מכאן, הסתלק מהשרון מייד".

4 צפייה בגלריה
בהפגנה הוצגו פסקי דין לפיהם עברייני מין בתוך המשפחה נידונו ל-18 ו-27 שנות מאסר
בהפגנה הוצגו פסקי דין לפיהם עברייני מין בתוך המשפחה נידונו ל-18 ו-27 שנות מאסר
בהפגנה הוצגו פסקי דין לפיהם עברייני מין בתוך המשפחה נידונו ל-18 ו-27 שנות מאסר
(צילום: יריב לוין)

"מטרת ההפגנה הייתה הבעת תמיכה בהילה צור ודרישה מאחיה הפדופיל עופר גל שיעזוב את רמת השרון", אומר יוזם ההפגנה ומארגנה יריב לוין, תושב העיר. פוסט שפרסם זכה לעשרות אלפי תגובות ולייקים. "עופר גל מסרב לקחת אחריות על 15 שנות אונס ובפועל מונע מהילה להסתובב ברמת השרון, כי היא חוששת לפגוש אותו שם", מוסיף לוין, "היעדר אחריות מצדו ולצערי גם מיתר בני המשפחה - עוד יותר מקומם".
"מי שנמצא כאן זו המשפחה האמיתית שלך, הילה, המשפחה שהיית צריכה אחרי מה שעבר עלייך במשך 15 שנה", קראה אחת המפגינות. "וכשבאת וסיפרת וביקשת את ההגנה של המשפחה שלך, גם אז לא עמדו לצידך. רימו אותך, אחרת עופר היה עכשיו בכלא ואת היית יכולה לחיות את החיים שלך".
עופר גל ואמו עמליה בחרו שלא להגיב.
הילה צור ובני משפחתה מסרו באמצעות יועץ תקשורת מטעמם כי "ההפגנות הן יוזמה של תושבים, הילה ובני המשפחה לא יזמו הפגנות אלה והן לא שותפים פעילים בהן. בעקבות הכתבה הם עוסקים בפעולות חיוביות, כמו קידום תיקון חוק ההתיישנות וכן בתמיכה ומענה לפונות ופונים רבים שהגיעו להילה בעקבות שידור הכתבה".

ביטול ההתיישנות

ואכן, בימים אלה מקדמת הילה באמצעות חברי כנסת הצעת חוק שתאריך את תקופת ההתיישנות על עבירות המין ותאפשר לנפגעים להתלונן במשטרה גם שנים אחרי הפגיעה: "חשוב להבין שאין התיישנות על הפגיעה. כל אחד חווה זאת אחרת", היא אמרה בתקשורת.

4 צפייה בגלריה
דוברת וייזר. מניין בחצר
דוברת וייזר. מניין בחצר
דוברת וייזר
(צילום: פרטי)

"דרישה לביטול תקופת ההתיישנות בעבירות אונס הייתה מטרה נוספת של הפגנת התושבים", אומר יריב לוין, שאף פנה ישירות לשר המשפטים (הנושא את אותו שם – יריב לוין) וביקש ממנו שיפעל בנדון. "הוא השיב לי אישית כי בהחלט מדובר בנושא חשוב והוא יבחן אותו", אמר.
במהלך ההפגנה הוצגו פסקי דין ולפיהם עברייני מין בתוך המשפחה (סב, אב חורג) נידונו ל-18 ו-27 שנות מאסר. "לפי הפסיקות האלה, זה מה שעופר גל אמור היה לרצות בכלא", אומר לוין.
"עופר, הגיע הזמן שתעזוב את הילה בשקט", קראה אחת המפגינות, "אתה בושה לעיר שלי, אתה בושה למין הגברי, לכל יצור אנושי".
אותה מפגינה גם עודדה את הילה וקראה: "הילה, ההפגנה הזו היא קודם כל בשבילך. אני לא מוכנה שאת תמשיכי לחיות את חייך בפחד".
בראיונות בתקשורת אמרה הילה: "אני חשה הקלה גדולה. הייתה לי אבן על הלב כל כך הרבה זמן. כעת נפרץ הסוד ואני כבר לא צריכה לשמור אותו. הייתי מעדיפה לעשות זאת דרך מערכת המשפט ולא בתקשורת, אבל הוא המשיך לפגוע בי".
לדבריה, היא מקבלת המון חיזוקים מהציבור וגם פניות מנפגעים ונפגעות. "אחת מהן אפילו סיפרה לי שהיא החליטה להתלונן בעקבות הצפייה בסרט".

שתיקה רועמת

אחת המפגינות מול ביתו של עופר גל, שיתפה בחוויה האישית שלה וסיפרה בקול רועד, כשמגאפון בידה: "בגיל 9, במשך חצי שנה, עברתי הטרדות והייתי צריכה לשתוק כי זה לא יפה ולא נדבר על זה, ונטאטא מתחת לשטיח כי מה יקרה למשפחה המדהימה שלנו אם דבר כזה יתגלה? ואז אני צריכה להסביר למה קצת קשה לי עם בנים ולמה קצת קשה לי עם אינטימיות. צריכה להסתיר מה לא בסדר בי.
"אבל היום הכל בסדר. אני כבר לא שותקת, וזה בזכותך הילה, כי אנחנו הנשים כבר לא מוכנות לשתוק, לא בגיל 4, לא בגיל 5, לא בגיל 6, לא בגיל 9, לא בגיל 33. אף אחד לא יטאטא לנו מתחת לשטיח. אנחנו כבר לא נרגיש בושה!"
תגובת ד"ר עופר גל, כפי שהופיעה בסוף הכתבה ב"המקור": "מדובר בסכסוך משפחתי בן למעלה מ-30 שנה שהונדס באופן מגמתי, מניפולטיבי ושקרי. שידור הכתבה מתרחש רק לאחר שדרישות כספיות דרקוניות של מיליוני שקלים לא נענו. אין בכוונתי לנהל את הסכסוך באמצעי התקשורת".
_________
קורבן לתקיפה מינית, שנחשפה לסיפור המטלטל:

אין פרופיל לפדופיל

טלי ליברמן, מי שלפני כשנתיים הביאה למערכת "המקור" את סיפורה של הילה צור, הוכשרה במרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ברמת השרון כמגישת סיוע טלפוני. "במהלך ההכשרה נחשפתי לנתונים המזעזעים: אחת מכל חמש ילדות עובדת פגיעה מינית, אחד/ת מכל שבע/ה ילדים/ות עברו פגיעה מינית בתוך המשפחה, עד גיל 12 שיעור הבנים הנפגעים מינית זהה לשיעור הבנות. פגיעה מינית עלולה להתרחש מאחורי הדלת ממול, אין פרופיל לפדופיל".
_________

מהו חוק ההתיישנות?

התיישנות היא תקופה שמתחילה להימנות ממועד ביצוע העבירה, שאחריה לא ניתן להביא את מבצע העבירה לדין.
נוכח אופיים המיוחד של קורבנות עבירות המין בקטינים, שנפגעו על ידי בני משפחה קרובים, הרחיב המחוקק את תקופות ההתיישנות החלות על עבירות אלו.
בחלק מעבירות המין כלפי קטינים - אינוס קטין, מעשה סדום בקטין ומעשה מגונה בקטין שבוצעו בידי בן משפחה או אחראי אחר, שהם בגירים -נקבע שתקופת ההתיישנות תחל עם הגיעו של הקורבן לגיל 28. כלומר, רק מגיל זה מתחילה תקופת ההתיישנות של 15 שנה.
איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נאבק על מנת לבטל את ההתיישנות בעבירות מין בקטינים.
לטענת ראשי האיגוד, חשיפת סיפור הפגיעה ואף הגשת תלונה במשטרה מצריכות מוכנות והבשלה, תהליכים הנמשכים שנים רבות.