המרכז הבינתחומי הרצליה עתר בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים וביקש להורות לרשם העמותות וההקדשות ברשות התאגידים לבטל את ההחלטה הקודמת, לרשום ברישומים כי המרכז הבינתחומי שינה את שמו ל"אוניברסיטת רייכמן" ולהנפיק תעודת שינוי שם מתאימה - בלי להתנות את ביצוע הרישום בקבלת אישור לכך מאת המועצה להשכלה גבוהה.
1 צפייה בגלריה
המרכז הבינתחומי. "רשם התאגידים טעה טעות קשה"
המרכז הבינתחומי. "רשם התאגידים טעה טעות קשה"
המרכז הבינתחומי. "רשם התאגידים טעה טעות קשה"
(צילום: צביקה טישלר)
קראו גם >>
לפני כשלושה חודשים וחצי החליטה האסיפה הכללית של המרכז הבינתחומי הרצליה לעדכן את שם המוסד ולשנותו ל"אוניברסיטת רייכמן", ובכך לשקף את אופיו כמוסד אקדמי מחקרי שמעניק תארי דוקטור ופועל בסטנדרטים האקדמיים המחמירים ביותר.
רשות התאגידים התנתה את הרישום של שינוי השם באישורה של המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) שהמרכז הבינתחומי סווג ואושר על ידה כאוניברסיטה. במכתב לבינתחומי נימקה רשות התאגידים את החלטתה: "על פי החוק, חברה לא תירשם בשם שהרשם סבור כי יש בו משום הטעיה או תרמית... טענה לפיה המילה 'אוניברסיטה' הינה בגדר שם גרידא, אין לקבלה. המילה מהווה סיווג של מוסד להשכלה גבוהה כפי שעולה מהוראות חוק המל"ג. הצגת מכללה כבעלת סיווג אוניברסיטה כאשר זו לא הוכרה על ידי המל"ג כבעלת סיווג זה - עולה בגדר הטעיה, שכן אדם מן היישוב עלול לסבור שאותה מכללה הוכרה על ידי המל"ג כמוסד מסוג אוניברסיטה על כל המשתמע מכך. שינוי השם ל'אוניברסיטת רייכמן' יוביל בוודאות קרובה להטעיית הציבור ועל כן אין מקום לאשרה".
בתשובת המל"ג נכתב: "המרכז הבינתחומי לא הוכר על ידי המל"ג כאוניברסיטה וממילא לא הותר לו לעשות שימוש בכינוי זה, לפיכך אינו רשאי לשנות את שמו לאוניברסיטה ללא אישור מאת המל"ג. אין באמור כדי לנקוט עמדה כלשהי ביחס לעצם אישור הבקשה להכרה במרכז הבינתחומי כאוניברסיטה, ככל שבקשה כזו תובא בפני המל"ג".
בעתירה שהגישו עורכי הדין ד"ר רענן הר זהב, אורי אדלשטיין ויונתן ברמן בשם הבינתחומי נגד רשות התאגידים והמל"ג מודגש כי "מדובר בשינוי שם שהעותר חופשי להחליט עליו, הרישום נתון לסמכותה של רשות התאגידים, ואילו המועצה להשכלה גבוהה אינה מוסמכת להגבילה בקשר לכך".
בעתירה נטען ש"חירותו של כל תאגיד לבחור את שמו היא זכות יסוד חוקתית הקשורה בטבורה לזכות להתאגדות וכן לחופש הביטוי; אין בחוק המל"ג הוראה המסמיכה את המל"ג לאשר או לא לאשר שינוי שם של מוסד מוכר להשכלה גבוהה; הטענה כי נדרשת "הכרה" בעותרת כמוסד מסוג אוניברסיטה כתנאי לשינוי שמה לאוניברסיטה - חסרת אחיזה משפטית; לא רק שהציבור לא יוטעה ביחס לטיבה ולאופייה של העותרת אם היא תתכנה 'אוניברסיטה', אלא בעיקר וביתר שאת, מעת שהעותרת קיבלה אישורים לקיים תוכנית לימוד לקראת תארי דוקטור, היא נתפסת בפועל כ'אוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל', כמוסד להשכלה גבוהה שמתקיימים בו המאפיינים של מוסדות המכונים בישראל ובכל העולם 'אוניברסיטה'".
המרכז הבינתחומי הרצליה מדגיש בעתירתו כי הוא לא נהנה מתקצוב ציבורי, ועל כן "בכל מקרה לשינוי השם אין ולא יכולות להיות משמעויות תקציביות כלשהן. אין לשינוי השם כל השלכה אחרת על זכויות או חובות העותר, לא רק בהיבטי התקצוב אלא בכל היבט אקדמי אחר של פעילותו כמוסד מוכר להשכלה גבוהה".
מהבינתחומי נמסר: "לצערנו, רשם התאגידים טעה טעות קשה והנושא הועבר להכרעה בבית המשפט".