הרצליה עומדת לרשום הישג עולמי בחקר החלל. ביום ראשון הקרוב, 9.3, בשעה 08:39 בבוקר ישוגרו לחלל מבסיס חיל החלל האמריקאי וונדנברג שבקליפורניה, 9 לוויינים, ומתוכם לוויין אחד שנבנה ופותח על ידי תלמידות ותלמידים ממרכז המדעים הרצליה, בניהולו של פרופ' מאיר אריאל.
הלוויינים ישוגרו על-ידי חברת SpaceX של אילון מאסק, כחלק מפרויקט ת.ב.ל - תלמידים בונים לוויינים, של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה.
קראו גם:
התוכנית החינוכית מנוהלת כיום על ידי אוניברסיטת תל-אביב ולוקחות בה חלק 9 רשויות בארץ, בהן הרצליה. שיגור הלוויין יועבר בשידור ישיר בעמוד הפייסבוק של עיריית הרצליה.
פעמיים בשבוע נפגשים תלמידי מרכז המדעים ומגשימים יחד את החלום הגדול שלהם. רועי אורבך, הוא המדריך של התלמידים ובוגר התוכנית בעצמו.
"אחרי שהייתי תלמיד בראשית התוכנית, עוד בלוויין דוכיפת-2, זו הרגשה מדהימה לחזור ולהדריך במסגרת העבודה על להק תבל-2. כיף לראות את הניצוץ בעיני התלמידים כל מפגש מחדש".
רותם אור, תלמיד י"ב מתיכון הנדסאים, מוסיף: "אני נמצא בשנה השלישית שלי בתוכנית ויצא לי לראות כיצד היא התפתחה, מתחילתה תוכנית תב"ל 2 ועד לשיגור הלוויין. התוכנית מנוהלת על ידי התלמידים, אני זכיתי להיות הסמנכ"ל וראש צוות מכניקה. בשבילי התוכנית היא לא פחות מהגשמת חלום ואני מתרגש ביותר מהשיגור הקרוב.
העיר הרצליה חלוצה בעולם בתחומי חינוך מדעי וטכנולוגי והיתה לעיר הראשונה בעולם ששיגרה לוויין לחלל, "דוכיפת 1", בשנת 2014, שנבנה על ידי תלמידי העיר ותפקד בחלל יותר מ-5 שנים.
מאז הוביל מרכז המדעים תוכניות לאומיות לקידום החינוך המדעי במדינה וקירוב הפריפריה למרכז, במסגרתן שוגרו לחלל 11 לוויינים עד כה.
טליה הופמן, תלמידת י"ב מתיכון הנדסאים, אומרת: ״לא דמיינתי בחלומותיי הפרועים ביותר שאבנה לוויין בגיל 17, זכיתי להיות חלק מצוות מדהים ותוכנית שנתנה לי ידע שלא הייתי יכולה לרכוש באף מקום אחר".
יואב שטרום, תלמיד י"א מתיכון הנדסאים, מוסיף: "בתוכנית הלוויינים חוויתי איך זה לעבוד יחד על פרויקט אמיתי, כשכל אחד בצוות מביא את החלק שלו להצלחה. היו רגעים מאתגרים, אבל למדתי לסמוך על אחרים, לחלוק רעיונות ולפתור בעיות יחד – וזה מה שהפך את החוויה למיוחדת ומלמדת".
בכל אחת מהרשויות התלמידות והתלמידים פיתחו ובנו את הלוויינים, והקימו תשתית מתאימה, הכוללת: חדר נקי לבניית הלוויין, לפעילויות אינטגרציה ולבדיקת הלוויינים, ותחנות תקשורת שיאפשרו מעקב אחר הלוויינים, קבלת טלמטריה ונתונים מדעיים.
גם לאחר השיגור, הלוויינים ידגימו יכולות תקשורת עם תחנות הקרקע שנבנו ברשויות המקומיות ויבצעו משימות מחקר מדעי. הבקרה, המעקב ועיבוד הנתונים שיתקבלו מהלוויינים – יתבצעו כולם על ידי התלמידים.
תמר ידגר, תלמידת י"א בתיכון הנדסאים: "אני נמצאת במסלול לוויינים במרכז המדעים כבר שנה, וככל שהזמן עובר יוצא לי ללמוד ולהכיר את המסלול ולוויינים יותר טוב. אני כל כך שמחה שאני בתוכנית הזאת! אני נמצאת בצוות תוכנה אבל אני עושה עוד מלא דברים בתוכנית כמו להיות בדירקטוריון התלמידים, לקחת חלק בבניית הלוויין וכתיבת מילון פיקוד וטלמטרי. החלום שלי הוא למצוא חיים מחוץ לכדור הארץ ולדעת שאני כבר מתחילה את הדרך הזאת כבר בתיכון זה חלום שהתגשם".
ומה יקרה אם השיגור יכשל?
"ברור שהתקווה והרצון הם שהשיגור יעבור חלק, אבל החוויה של לבנות לוויין, הידיעה שאנחנו היחידים בגילנו בעולם שעבדנו על לוויין, זה משהו שלא תלוי בזה. זה משהו שנשאר גם אחרי שהלוויין מסיים את חייו, בין אם במהלך השיגור או אחרי שהמשימה מסתיימת", התלמידים אומרים.