דרמה באוויר: רופא ואחות של מכבי שהיו על טיסה ללונדון הצילו את חייו של נוסע שקיבל התקף אלרגיה קטלני ולא נשא עליו מזרק אפיפן.
3 צפייה בגלריה
ד"ר יעקב סגל  והאחות רותי אורלביץ  במטוס
ד"ר יעקב סגל  והאחות רותי אורלביץ  במטוס
ד"ר יעקב סגל והאחות רותי אורלביץ במטוס
(צילומים: דוברות מכבי, שאטרסטוק)
הנוסע, אזרח בריטי שאלרגי לדגים, הבחין שהוא מפתח התקף אלרגי וגילה שהוא לא נושא עליו מזרק אפיפן. רופא ואחות של מכבי שהיו במקרה על הטיסה, העניקו לו טיפול מציל חיים במשך ארבע שעות טיסה עד הנחיתה בלונדון.

3 צפייה בגלריה
מזרקי אפיפן במסעדות
מזרקי אפיפן במסעדות
מזרק אפיפן
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

כשהאחות רותי אורלביץ ממכבי שירותי בריאות עלתה על הטיסה מישראל בדרכה לאירוע משפחתי בלונדון, היא לא דמיינה את הדרמה שעומדת להתרחש כמה דקות לאחר ההמראה. אחד הנוסעים ששהה בטיסה הרגיש שהוא מתקשה לנשום ושדרכי הנשימה שלו נחסמות, רותי הבחינה בו והציגה את עצמה כאחות במכבי ושאלה איך אפשר לעזור. הנוסע הסביר שהוא אלרגי לדגים ומייד לאחר שאכל משהו במטוס, הוא הרגיש שהוא מתקשה לנשום "באותו רגע הבנתי שמדובר בהתקף אלרגיה שאפשר לטפל בו בקלות עם מזרק אפיפן". אלא, שהמטופל גילה שהמזרק לא נמצא ברשותו "באותו רגע, הבנתי שאני נמצאת באירוע חריג. התקף אלרגיה יכול להחריף ולהתפתח לסכנת חיים ממשית תוך זמן קצר וכרגע אין דרך לטפל בהתקף".

3 צפייה בגלריה
האחות רותי אורלביץ
האחות רותי אורלביץ
האחות רותי אורלביץ
(צילום: דוברות מכבי)

רותי ביקשה מהדיילת לבדוק בכריזה של המטוס האם יש רופא על הטיסה. אז, נעמד ד"ר יעקב סגל רופא הנשים הראשי של מכבי שירותי בריאות והציע את עזרתו. אז, גילתה רותי לראשונה שהיא נמצאת על אותה טיסה יחד עם יעקב. תוך דקות ספורות החלו לטפל בנוסע. האתגר הגדול ביותר היה לייצב את מצבו של הנוסע ולמנוע החמרה של תסמיני ההתקף, בעזרת ציוד רפואי מינימאלי.
ד"ר יעקב סגל סיפר על ההתלבטות באוויר וההחלטות הדרמטיות שהתקבלו בתנאים הקיימים: "בהיעדר מזרק אפיפן, ביקשנו מצוות המטוס את ערכת עזרה ראשונה כדי לראות באיזה ציוד נוכל להשתמש. החלטנו לתת טיפול של חמצן, סטרואידים ואדרנלין שמעכבים את החרפת התסמינים של התקף אלרגי. במקביל, נערכנו לתרחיש שבו המצב ידרדר והנוסע יהיה זקוק להחייאה".
במשך ארבע שעות, ד"ר סגל והאחות רותי היו צמודים לנוסע כדי לוודא שמדדי הדופק והנשימה תקינים "עברנו ארבע שעות מורטות עצבים. זה ממש לא אופטימלי לטפל בהתקף אלרגיה בציוד ובתנאים האלה, בין שמיים לארץ. אבל לא הייתה ברירה והצלחנו לתת לו טיפול עם הציוד הקיים. לא זזנו ממנו כי היה חשש שבכל רגע ההתקף יחמיר והנוסע יכנס למצוקת נשימה ודופק".
כעבור ארבע שעות, המטוס נחת בשלום בשדה התעופה בלונדון. ד"ר סגל והאחות רותי נפרדו מהנוסע בו טיפלו במהלך הטיסה לאחר שהועבר להמשך טיפול רפואי בשדה.

קראו גם:

לאחר כמה ימים הגיע הנוסע לבית בו התארחה רותי כדי להודות לה על הטיפול המסור "כל אדם שסובל מאלרגיה יודע שאם אין עליו מזרק אפיפן, הוא עלול למות מהתקף. אתם הצלתם לי את החיים, חד משמעית. אם אתם לא הייתם על הטיסה הזאת, אני לא יודע איך זה היה נגמר".
רותי התרגשה מביקורו של הנוסע "אין ספק שזאת טיסה של פעם בחיים. אני לעולם לא אשכח אותה. ואני שמחה שהצלחנו לטפל בו ולהציל את חייו, אין סיפוק גדול מזה".