לאחר פטירת הרב חיים קנייבסקי ז"ל מסמנים בציבור הליטאי את נשיא מועצת גדולי התורה של "דגל התורה, וראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין בן ה-98, כיורש הטבעי שיקבל לידיו את מושכות ההנהגה. מאז פטירתו של הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן ז"ל, אימצה החברה הליטאית הנהגה דו-ראשית בדמות הרב קנייבסקי והרב אדלשטיין. אולם בפועל, למרות שכל חייו ברח מהנהגה, הרב קנייבסקי עמד מאחורי הכרעות רבות העוסקות בהתנהלות הציבור החרדי-ליטאי בישראל. כעת, על פי המסתמן, הרב אדלשטיין יהפוך למנהיג.
2 צפייה בגלריה
הרב גרשון אדלשטיין
הרב גרשון אדלשטיין
הרב גרשון אדלשטיין
(צילום: מסך)
קראו גם >>>>

לול תרנגולות

הרב גרשון אדלשטיין הוא אחיו הגדול של הרב יעקב אדלשטיין, רבה של רמת השרון ובנו של הרב צבי יהודה אדלשטיין ז"ל שהיה רבה הראשון של המושבה בשנת 1935.
הרב אדלשטיין נולד בשנת 1923 בעיירה שומיאץ הסמוכה לסמולנסק, בן לרב צבי יהודה ולאם מרים, ואח בכור לרב יעקב אדלשטיין (שנה אחת הפרידה ביניהם). אמם מרים נפטרה בילדותם, וב־1934 עלה האב עם שני בניו לישראל וקבע את מושבם ברמת השרון, בה שכרו דירה, שהיתה לול תרנגולים. האחים יעקב וגרשון ישנו על הרצפה, וכיוון שברמת השרון לא היה בית ספר דתי, האב למד עם בניו בבית חסר רהיטים בו ישבו על ארגזי תפוזים. האחים למדו דקדוק, חשבון ואנגלית, שהיתה אז השפה הרשמית, ולשם כך הגיע לביתם מורה מיוחד.
שנה לאחר מכן נבחר אביהם לרב המושבה ושלח את שני בניו ללמוד בישיבת לומז'ה בפתח תקוה. כעבור שנה נישא בשנית לרחל, והפציר בבניו לשוב בנימוק שמעתה עול הבית מוטל על הרבנית והם לא יצטרכו לבטל תורה. כך, האחים שבו לסדר הלימוד עם אביהם. כשהוקמה ישיבת פוניבז', הגיע הרב שמואל רוזובסקי, שהתמנה לראש הישיבה, לבקש מהאב לצרף את הבנים לקבוצת מייסדי הישיבה. הם נמנו עם ששת התלמידים הראשונים בישיבה.
2 צפייה בגלריה
מימין: הרב יעקב אדלשטין ז"ל ואחיו הרב גרשון
מימין: הרב יעקב אדלשטין ז"ל ואחיו הרב גרשון
מימין: הרב יעקב אדלשטין ז"ל ואחיו הרב גרשון
(צילומים: פרטי)
לאחר פטירת האב ב-1950, התלבט אדלשטיין האם ליטול את תפקיד רבה של רמת השרון, אך מאחר שכבר היה בעל תפקיד בישיבה ולאור סירובה של אשתו לעקור מבני ברק, הוטל התפקיד על אחיו הרב יעקב אדלשטיין. בעצת החזון-איש הקים האח יעקב את ישיבת השרון עם הרב בנימין מובשוביץ ועמד בראשה. החזון-איש הגיע לישיבה לשמש כסנדק בברית המילה של בנו הבכור מרדכי, ובחן אז את תלמידי הישיבה. בעצת החזון-איש תוארה אז הישיבה כישיבה תיכונית כדי למשוך תלמידים, אולם בפועל למדו מעט לימודי חול, בשנה הראשונה בלבד. יעקב אדלשטיין אף שימש כראש ישיבה בבני ברק, והקים עמותות רבות לסיוע לחולים ונזקקים.
הוא היה ידוע כרב של "הסלבס", ורבים מהם, דוגמת עודד מנשה ועדן הראל חזרו בתשובה גם בהשראתו. בשנת 2017 נפטר הרב יעקב אדלשטיין בגיל 92 ונקבר בבית העלמין הישן ברמת השרון.
כאמור, גרשון אדלשטיין הוא כעת מנהיג הדור הליטאי וניכר שרשמיו משנות ילדותו ברמת השרון לא נעלמו. מאז שעלה הרב גרשון לארץ הוא לא יצא כלל לחו"ל. סדר יומו, לפי דברי מקורביו, הוא באופן כללי קבוע וכולל ארוחות צנועות ולימוד. על רקע ילדותו הצנועה ברמת השרון הרב אדלשטיין מעודד את המחנכים ליצור עם התלמידים קשר אישי, שכן זהו הבסיס לחינוך הילדים לאהבת תורה. באחת מהדרשות שנשא בכנס של החינוך העצמאי, ציין: "חשוב מאוד שהקשר החינוכי עם התלמיד יהיה לא רק בדברי תורה, אלא גם יש לשאול ולהתעניין במצבו ובמה שעובר עליו בבית, כי חשוב שירגיש שמתעניינים בו".

ההסתה וההכלה

לפני כחמש שנים התבטא הרב אדלשטיין באופן מפתיע על חילוניים שמשרתים בצבא ואינם שומרי מצווות, ואמר: "אם הם מוסרים נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו להרוגי לוד שעליהם אמרו חז"ל, אין אדם יכול לעמוד במחיצתם".
כשעלתה בקרב הציבור החרדי תחושה של הסתה גדולה נגדו, הגיב הרב אדלשטיין באחד השיעורים שנערכו בביתו וציין כי "מסע ההסתה הוא גזירה משמיים, ואם לא היה מתבצע על ידי הציבור החילוני, היה מתבצע באופן אחר".
לעתים קרובות אף התבטא על יוצאים בשאלה והנושרים, כשכינה אותם כ'תינוקות שנשבו'. הוא קרא להימנע מלהרחיק אותם מהבית ולהשתדל לנהוג בהם כבוד ואף לתמוך בהם כלכלית. "יש לעשות הכל כדי שישובו לחיק משפחותיהם", הדגיש הרב.