וועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל), בראשות מנכ”ל משרד הפנים, מרדכי כהן החליטה הערב (שני) להפקיד את תוכנית תת”ל/65א. התוכנית המקורית, תת”ל 65, נועדה להכפיל את מסילת החוף בתוואי שאורכו 86 ק”מ, מסדנאות אפרים בצפון ועד שפיים בדרום – זאת, תוך שדרוג המסילות הקיימות ותוספת שתי מסילות מהירות לצדן, הרחבת תחנות נוסעים קיימות והוספת תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי, ושיפור הממשק עם נחלים חוצים. אלא שלבסוף פוצלה תת”ל 65 לשתי תוכניות – תת”ל/65א ותת”ל 65/ב.
2 צפייה בגלריה
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב
קו הרכבת המהיר
(צילום: רועי אלמן)
תתל/65א היא המקטע הדרומי שלה, מחוף כרמל עד שפיים, שאורכו 70 ק”מ. מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות, ובסך הכל שש מסילות, וכן מסלול לתחבורה ציבורית – במקום הארכת כביש 20.
הרכבת המהירה תיסע מדרום חיפה לצפון תל אביב במהירות תכן של 250 קמ”ש, ותעשה את הדרך בכ-30 דקות, תוך עצירה של חלק מהרכבות בתחנה אחת בלבד – בחדרה. הרכבות הפרבריות ייסעו במהירות 160 קמ”ש ויעשו את הדרך בכ-50 דקות, תוך עצירה בכל התחנות – ולכן התחנות ממוקמות ככלל לצד המסילות הפרבריות.
לפי האיפיון התפעולי לשנת 2040, ייצאו מתחנת חוף כרמל לכיוון דרום 14 רכבות נוסעים בשעת שיא. לאורך התוואי בין חוף כרמל לשפיים יהיו 11 תחנות, בהן ארבע חדשות: זכרון יעקב, בנימינה/אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה ושפיים (במסגרת תתל/67), וארבע תחנות שבהן יוקם מבנה חדש נוסף או במקום הקיים – חוף כרמל, עתלית, חדרה, נתניה מרכז וספיר.

2 צפייה בגלריה
חוסר במאבטחים ברכבת
חוסר במאבטחים ברכבת
רכבת מהירה
(צילום: איילת רוטה)

על פי התוכנית האסטרטגית של הרכבת, תנועת המטענים מחיפה דרומה תעבור בעתיד בציר מזרחי ולא במסילת החוף, אולם עד להארכת המסילה המזרחית צפונה במסילת מנשה, יעברו רכבות משא במסילת החוף, במקטע שבין חוף כרמל לפרדס חנה, בתדירות של שש רכבות משא ביום בשני הכיוונים.
לאורך 70 הקילומטרים שלו, חוצה התוואי שבתוכנית 13 רשויות מקומיות ו-11 נחלים, וכולל כ-50 גשרים, מעבירי מים ומתקני חישמול. לאורך רובו הגדול, נצמד התוואי לרצועת המסילה הקיימת – למעט באזורי בנימינה, קיסריה ויער חדרה/צפון פארק השרון, שם משתנה התוואי הקיים לצורך עמידה במהירות התכן הנדרשת למסילות המהירות. קטעי מסילות ננטשות נכללים בקו הכחול של התוכנית, על מנת להחיל עליהם הוראות שיקום והחזרה לייעוד שקדם לייעוד המסילה.
קראו גם >>>>
מנכ”ל משרד הפנים ויו”ר הוות”ל, מרדכי כהן: “שדרוג המסילה יעצים את החיבור מחויב המציאות בין מטרופולין חיפה למטרופולין תל אביב, ויקדם את השימוש בתחבורה ציבורית רכבתית מהירה. תוכנית חשובה זו היא בשורה לפריפריה וקודמה תוך שיתוף פעולה בין הוות”ל, משרד התחבורה, רכבת ישראל והרשויות המקומיות”.