הסערה שעורר פרסום ספרה האוטוביוגרפי "דבר שמתחפש לאהבה" של גליה עוז, בתו של הסופר עמוס עוז ז"ל, ממשיכה להכות גלים: בספר מספרת גליה עוז שאביה התעלל בה בילדותה, ובעקבות כך פנה מנכ"ל ארגון "בצלמו" שי גליק לראש עיריית הרצליה משה פדלון, וביקש לבטל את קריאת הרחוב על שמו של עמוס עוז בשכונת גליל ים.
1 צפייה בגלריה
הרחוב על שמו של עמוס עוז ז"ל
הרחוב על שמו של עמוס עוז ז"ל
הרחוב על שמו של עמוס עוז ז"ל
(צילומים: שאול גולן, יוסף לונדון)
קראו גם >>>
בספר מפרטת גליה עוז כי "אבי היכה אותי, קילל והשפיל... גרר אותי מתוך הבית וזרק אותי על המפתן בחוץ, קרא לי טינופת".
במכתבו כתב גליק: "בשנת 2020 החליטה העירייה לקרוא רחוב על שמו של עמוס עוז והרחוב עדיין נמצא בבניה וטרם אוכלס. השנה יצא לאור ספר אוטוביוגרפי מאת בתו גליה ובו היא חושפת אלימות והשפלה מתמשכים שספגה מצד אביה. אלימות והתעללות בילדים היא בעיה קשה בחברה הישראלית. מממצאי מחקר שבוצע באוניברסיטת חיפה עלה כי כמעט מחצית מהילדים חוו סוג כלשהו של פגיעה או הזנחה. קרוב ל-9% מהילדים דיווחו על חשיפה לאלימות במשפחה (הורה מכה). אין זה ראוי לקרוא לרחוב על שם אדם שלכאורה היה הורה אלים שהיכה את ילדיו".
גליק ציין שרחוב עמוס עוז טרם אוכלס וקרא לפדלון לבטל את קריאת הרחוב על שמו של עוז בטרם אכלוסו של הרחוב. "השארת השם הינה הנצחת האלימות החמורה", אומר גליק.
מארגון "בצלמו" נמסר: "לא ניתן יד לתופעת האלימות במשפחה ופגיעה מינית. מי שפוגע אין זה ראוי ששמו יונצח ברחובות העיר".
חבר מועצת העיר לשעבר מטעם מרצ יוסף לונדון, שיזם את קריאת הרחוב על שם עמוס עוז, מציין שאלמנתו ובתו הבכורה הכחישו את הטענות המופיעות בספרה של גליה. "אני, שיזמתי את ההנצחה של עמוס עוז בהרצליה", אומר לונדון, "מתנגד להתעללות בילדים, ולכל מעשה עוולה, ללא כל קשר לשיוך הפוליטי של מבצע העוולה. אם יהיו עדויות, שיבססו את הטענה, שעמוס עוז היה אבא מתעלל, אבקש לבטל את הנצחתו".
לעצם הבקשה לביטול ההנצחה אומר לונדון: "ארגון 'בצלמו' הוא ארגון ימני שהואשם בבריונות ובגרימת 'צנזורה עצמית' לאוצרים ואמנים במדינת ישראל. הארגון מגיש תלונות רבות כנגד אנשי תקשורת, שמתבטאים כנגד תומכי הימין.
"מדהים שגליק ממקד את האנרגיות שלו באדם מת, שאולי פגע באישה אחת. אם ברצונו לבטל הנצחה של דמויות לא מוסריות, עליו לדרוש לבטל לאלתר את קריאת הרחוב על שם רחבעם זאבי (גנדי), שאף הוא מונצח בהרצליה.
"בניגוד לעדות אחת, על התנהגות לא ראויה של עמוס עוז, יש עשרות עדויות ואף הקלטות, על ההתנהלות המתועבת של רחבעם זאבי, במשך שנים רבות. בניגוד לתומכי הימין, הנותנים גיבוי למנהיגים מורשעים או נאשמים, אני לא נותן גיבוי לשום עבריין, גם אם הוא איש שמאל".
מטעמה של גליה עוז נמסר על ידי הוצאת "כנרת" שהוציאה לאור את ספרה: "גליה בוחרת שלא להיכנס לדיון הזה. בספרה היא כותבת לא להפסיק לקרוא את ספריו של עמוס עוז, ובראיון לגואל פינטו היא אמרה שהיא אישית לא מחרימה אומנות. שמות של רחובות, היא אומרת, הם נושא לדיון בין מקבלי ההחלטות ולשיקולם של אנשי העירייה".
בתו של עמוס עוז, הסופרת וההיסטוריונית פרופ' פָנְיָה עוז-זלצברגר, הסתפקה במילה אחת: "עצוב".
מהעירייה נמסר: "עיריית הרצליה מגנה ומוקיעה אלימות באשר היא. חשוב לזכור שהעירייה אינה הרשות השופטת ואינה התליינית. נלמד את הנושא וככל שיתבררו העובדות נקבל החלטות".