"להט"ב זהב" - זהו שמה הזמני של קבוצת נשים מבוגרות שאוהבות נשים. הקבוצה התגבשה ביוזמת תמר פארן גת, מנכ"לית "סביון" - העמותה למען האזרח הוותיק בכפר סבא, ושלוש מחברות הקבוצה: שרה סווירי, שושה נאור ואירית גושר. מדובר בקבוצה חברתית חדשה של לסביות מעל גיל 50, המונה כיום 15 נשים המתגוררות בכפר סבא, בהרצליה, בהוד השרון, בראש העין ובנתניה. אחת לחודש הן נפגשות במרכז היום לקשיש בכפר סבא, שם הן מקיימות פעילויות המתאימות לחברות הקבוצה - הרצאה, דיון, הפעלה חווייתית. בהמשך מתוכננים גם טיולים.
2 צפייה בגלריה
מימין: שושה נאור, נורית סגורה ואירית גושר. מזמינות נשים נוספות להצטרף
מימין: שושה נאור, נורית סגורה ואירית גושר. מזמינות נשים נוספות להצטרף
מימין: שושה נאור, נורית סגורה ואירית גושר. מזמינות נשים נוספות להצטרף
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>
"הרציונל להקמת הקבוצה הוא מתן מענה לנשים לסביות מבוגרות מאזור השרון", אומרת אחת ממובילות הקבוצה - שושה נאור מכפר סבא. "עד היום היו לנשים כמונו רק מסגרות ארציות, כמו קבוצת 'בְּשֵלָה', שחלקנו חברות בה. הקבוצה שלנו היא קבוצה מקומית ראשונה בארץ, שמאפשרת לנו מפגשים קרוב לבית בפחות מאמץ. לא צריך לנסוע לתל אביב, לחפש חניה... מדובר בקבוצת תמיכה שמציעה אוזן קשבת, עזרה הדדית וגם פאן ועניין". במפגשים שנערכו עד כה הקשיבו המשתתפות להרצאות מפי חברותיהן לקבוצה: שושה נאור על "לאהוב את עצמי יותר ויותר", ואירית גושר על ט"ו באב. גושר גם לימדה והנחתה ריקוד קבוצתי במעגל, במסכות ותוך שמירת מרחק. הן מקוות שיוקצה להן תקציב עירוני שיאפשר להן להזמין מרצים אורחים ולצאת לטיולים. "יש לנו שפה משותפת והווי ייחודי", אומרת שושה, "ויחד עם זאת לכל אחת יש את הרקע האישי והצבעוני שלה".

נטייה חבויה

נאור, בת 63 מכפר סבא, היא מטפלת הוליסטית ומאמנת אישית. היא עלתה לארץ מרומניה בגיל 14, נישאה בגיל 21 והיא אם לשתיים (41, 37) וסבתא לחמישה. מגיל צעיר הייתה מודעת לנטיית לבהּ, אך זו נותרה חבויה - לא חשופה ולא ממומשת. את השינוי בחייה עשתה בגיל 49, אז חשה שאין לה יותר שפה משותפת עם גברים. "לא רציתי להתבגר תוך כדי שאני ממשיכה להתכחש לתחושותיי", היא אומרת, "רציתי להתחיל לחיות בדרכי. הבנתי שהרבה יותר מתאים לי לחיות עם אישה ושאני בשלה לכך".
כשבישרה על כך לבעלה, הוא הגיב בהבנה. "הוא אהב אותי ורצה שיהיה לי טוב", היא מדגישה. למעשה, הוא לא היה מופתע כל כך, שכן היא הרבתה לארח בביתם את חברי הקהילה הלהט"בית. בנותיה התקשו יותר לעכל את השינוי. "הן הבינו וקיבלו אותי, הבינו שנטיית הלב שלי היא שלי".חמישה חודשים אחרי שנפרדה מבעלה היא מצאה את בת זוגה, אורית לביא ברלב (61), ספורטאית לשעבר, כיום עובדת במפעל לצבעים וסבתא לארבעה. שנתיים לאחר מכן עברו לגור ביחד. שושה שומרת על קשר הדוק עם בעלה לשעבר ובנותיה, ומקפידה לקיים ארוחה משותפת בכל ליל שבת.

נעזרות זו בזו

גם בני משפחתה של אירית גושר (63) מהוד השרון קיבלו את החלטתה לממש את נטיית לבה בהבנה ובהרמוניה. היא דיילת קרקע בנתב"ג (בחל"ת) וגם מורה לאסטרולוגיה, נומרולוגיה וכירולוגיה, אם לשלושה (בת 38, בן 33 ובן 31) וסבתא לשלושה. "הייתי מודעת להעדפה המינית שלי בשנות העשרים לחיי, בצבא היו סביבי חיילות לסביות אבל לא הבנתי את זה", היא מספרת. "יצאתי מהארון רק לאחר גירושיי בגיל 35, לאחר שעברתי תהליך, התלבטתי, בחנתי את האפשרויות ושאלתי את עצמי מה אני מעדיפה. באותה תקופה זו עדיין הייתה בושה להיות לסבית, עדיין הייתה סטיגמה חברתית ואפילו להטופוביה".
2 צפייה בגלריה
"לא רצינו להתבגר תוך שאנו ממשיכות להתכחש לתחושות"
"לא רצינו להתבגר תוך שאנו ממשיכות להתכחש לתחושות"
"לא רצינו להתבגר תוך שאנו ממשיכות להתכחש לתחושות"
(צילום: אסף פרידמן)
בזמן הגירושים, בתה הייתה בת עשר ושני הבנים היו צעירים יותר. "לא היה לי קל לספר להם. הם הבינו לאחר שראו אותי עם בת הזוג הראשונה שלי". במהלך השנים היא ניהלה מערכות יחסים עם כמה בנות זוג, חלקן ממושכות. הקשר עם בת זוגה האחרונה נמשך 13 שנה. מאז ניתק - היא פנויה.
"כשהייתי צעירה לא הייתה לנו שום מסגרת", היא אומרת. "היום לצעירות ולצעירים הרבה יותר קל ונגיש". בבגרותה הצטרפה לקבוצה "בְּשֵלָה" אבל לא הייתה פעילה. "הקהילה הזו תומכת ומאפשרת והקבוצה בכפר סבא יוצרת לנו מסגרת נוספת". "נשים מתחת לגיל מסוים לא ימצאו את עצמן בקבוצה, כי כולנו אימהות לילדים בוגרים וסבתות", אומרת נורית סגורה (71) מכפר סבא, אם לשלושה (בן 41, בן 39 ובת 34) וסבתא לחמישה. "הקבוצה פתוחה לנשים שעדיין נתונות בתוך הקונכייה של עצמן, שקשה להן נפשית, נזקקות לעזרה ולא יודעות לאן לפנות. עכשיו יש לנו מסגרת מקומית, קרובה לבית, שמאפשרת לנו להיעזר זו בזו ביתר קלות".

נשים מוזמנות

נורית סגורה עוסקת בתחום התיירות, דיילת קרקע ומורת דרך לשעבר. רק בגיל 48 התעוררו בה מחשבות על קשר עם אישה. "כאם לילד עם צרכים מיוחדים הכרתי אם אחרת לילד עם צרכים מיוחדים, נוצרה בינינו חברות אמיתית על הרקע המשותף הזה, ואז קלטתי שיש משהו בנשיות, בָּרַכּוּת, בפתיחות, בקבלה שתמיד היו חסרות לי. זה עורר בי מחשבות על קשר עם אישה. זה פתח לי צוהר". בגיל 58 החליטה להתגרש. הילדים כבר היו גדולים וכשסיפרה להם על רצונה בזוגיות עם אישה, "הם קיבלו את זה. הבן האמצעי אמר לי: 'אני רוצה שתהיי שמחה בחיים שלך. לכי עם זה'. בעלי לא שמח אבל קיבל את זה. הוא איש טוב, היה בעל טוב, אבא טוב. איש חכם. בהתחלה היה ריחוק לתקופה קצרה, אבל נשארנו ביחסים טובים. כיום כולנו חוגגים ביחד את החגים, כולל הורי בעלי וגיסתי. היחסים טובים ותומכים".
את בת זוגה הראשונה הכירה באירוע. הקשר עם בת הזוג האחרונה נמשך יותר מעשר שנים. כרגע היא לבדה, ותשמח להכיר בת זוג חדשה. הקבוצה מהווה עבורה מקום חם ואוהב. "אני יכולה לדבר בשפה שלנו, להתבטא בחופשיות, לפתוח את הלב והנשמה. תמיד יש אוזן קשבת ותמיד יש עזרה מיידית. וכמובן, מבחינה אינטלקטואלית, הקבוצה הזו מרחיבה את הדעת".
לדברי מנכ"לית עמותת "סביון" תמר פארן גת, קבוצת "להט"ב זהב" הוקמה ביוזמת אגף הקהילה בעיריית כפר סבא לפני כשלושה חודשים, במהלך חודש הגאווה. "עמותת 'סביון' לקחה על עצמה לסייע בהקמת הקבוצה, כיוון שמדובר בנשים מבוגרות שמתאימות להגדרת יעדי העמותה כמטפלת בגיל השלישי. נכון לעכשיו עדיין אין תקציב פעולה, אך במשך הזמן יוסדר תקציב. הנשים יפעילו את הקבוצה באופן עצמאי, בתקווה שתגדל לכדי מועדון שיוכל לתת מענה למספר רחב של קבוצות להט"ביות".
"החלטנו לחשוף את הקבוצה במטרה להזמין נשים נוספות להצטרף אלינו", אומרת שושה נאור, "שיידעו על קיומנו ויבואו. זוהי הזמנה פתוחה".