"ליבי אליך, בתפילה... ליבי אליך, בקריאה... אתה המלך הושיע נא, אתה המלך, הצליחה נא": המילים האלה מהשיר שכתבה והלחינה לי פישמן, זמרת הבית הבלתי רשמית של מועדון הכדורגל של בית"ר ירושלים, הפכו ללהיט ומושרות דרך קבע באצטדיון טדי, אבל ספק רב, אם פישמן עצמה, ברגעים הקשים שעברה בשנים האחרונות, חשבה שבגיל 53 וחצי התפילות ייענו והיא תאחוז בידיה את בתה הבכורה, הלל איטה.
4 צפייה בגלריה
לי פישמן
לי פישמן
לי פישמן
(צילום: שלו שלום)

"הרבה שנים לא בער בי הרצון להיות אמא", מספרת השבוע פישמן בסלון ביתה בבית הכרם. "כמובן שאם היתה לי זוגיות שהיא אהבה אחת גדולה ובריאה אז ביחד עם בן הזוג שלי היינו יוצרים ילד שהוא פרי אהבתנו, אבל ברגע שלא היתה אהבה כזו וגם הקשרים שהיו לי לעיתים היו עם כאלה שכבר חוו אבהות ולא עניין אותם לרוץ אחרי חיתולים ומטרנה בשלב הזה של החיים, אז האמהות נדחקה הצידה והפכה להיות משהו שהוא לא נורא דחוף".

ראיון לאבא פוטנציאלי

המפנה הגיע לפני עשר שנים כשסבתא שלה, איטה, שפישמן היתה קשורה אליה מאוד הלכה לעולמה, "הייתי מאוד מחוברת אליה והיא גם טיפלה בי. כשהיא נפטרה פתאום נוצר בי חלל שהייתי צריכה למלא. חיפשתי נחמה ושמחה. מישהי או מישהו שאחרי האובדן של סבתא שלי יסגור את החור במידה כזו או אחרת.
"פניתי לבית החולים הדסה עין כרם לפרופ' אלכס סימון ששמע את הגיל שלי ואמר לי 'בואי מהר אין זמן'. התחלתי בדיקות ובמקביל חיפשתי פרטנר. ממש ערכתי ריאיונות ושיחות עם אבות פוטנציאלים כדי להבין מה אני מחפשת מבחינת תכונות האופי וגם איך כל הקונסטלציה הזו של הורות משותפת בלי שום מחויבות יכולה לעבוד. מצאתי אדם נפלא שלא גר בארץ ושיש בינינו את כל ההסכמות לכך שהוא מעניק לי סוג של מתנה אבל לא מעורב וחף מכל חובה כלפיי וכלפי העובר".

"כמו סכין בלב"

פישמן החלה בפרצודורה הרפואית שנשים רבות מכירות וכוללת מעקבים, הזרקת הורמונים ושאיבות. "היו בסביבות 20 סבבים שכללו הזרעות וטיפולים. בכל פעם מחדש כשהתבשרתי שזה לא הצליח הרגשתי כמו סכין חדה בלב, זה ריסק אותי".
ב-2018 סוף סוף פישמן נכנסה להיריון, אבל השמחה היתה קצרה, "בשבוע ה-12 ניגשתי לבית החולים ואמרתי להם שאני מרגישה שמשהו לא בסדר בגוף שלי. גילו שאין דופק ועברתי הפלה.

4 צפייה בגלריה
לי פישמן
לי פישמן
לי פישמן
(צילום: שליו שלום)

"זה היה הרגע שהיה אמור לשים סוף לחלום שלי", היא מודה. "לגרום לי להרים ידיים ולהשלים לכאורה עם רוע הגזירה. העניין הוא שאני פייטרית. אני לא מוותרת כל כך מהר. החלטתי לקחת הפסקה מהטיפולים שנמשכה כמעט שנתיים בין 2018 ל-2020. אחרי שנתיים קמתי ואמרתי לעצמי: 'את במלחמה ואת תנצחי במלחמה הזו. אין מצב שאת תישארי בלי ילד'".
עם הנחישות הזו, פישמן יצאה שוב למסע, "לא מוותרים עד שהשופט שורק", היא אומרת בהשאלה מתחום הכדורגל שאותו היא מכירה היטב, "החלטתי שאפילו שאני הרבה מעבר לדקה ה-90, אפשר לסיים את המשחק עם ניצחון".

עם זרע במטוס למוסקבה

"הייתי על זה מאה אחוז מהזמן. בכל מאודי", היא משחזרת את ארבע השנים שחלפו מאז יצאה לדרך בשנית. "זה כלל בין היתר טיפולים אינטנסיביים והמון תפילות. מצאתי את עצמי נוסעת לקבר של רבי שמעון הצדיק בארבע לפנות בוקר בידיעה שזו שעת רצון. הלכתי לכותל, ביקשתי מכל מי שאני מכירה שיתפלל עליי, שיבקש עבורי שהחלום להיות אמא יתגשם".
ולמרות הנחישות המחודשת פישמן נדרשה להתמודד עם לא מעט רגעים של ייאוש ושל אכזבות. "שאלתי עצמי למה לכולם יש ילדים ולי אין? מתי זה יקרה ואהיה אמא", היא אומרת בדמעות אך מיד מדייקת, "אני שמחה בכל דבר טוב שקורה לאחרים אבל רציתי שגם לי יהיה".

4 צפייה בגלריה
לי פישמן
לי פישמן
לי פישמן
(צילום: ראובן שוורץ)

פישמן, פשוטו כמשמעו, הפכה את העולם. עם דגימת זרע היא נסעה למוסקבה כדי לעבור שם טיפולים, בדקה אפשרות של פונדקאות וגם של אימוץ בבתי יתומים באוקראינה. "אלפי דקירות, אכזבות, כאבים, טלטלות נפשיות ועוד אינספור רגעים שבהם את מרגישה תהום מתקרבת אלייך בצעדי ענק".

ואז התקשרו מבית החולים

רגע המפנה התרחש בחג סוכות האחרון. "כשהייתי בת 15 וחצי איבדתי את אבא שלי, זה היה בחג סוכות. בליל הושענא רבה האחרון נסעתי להתפלל בכותל. הייתי שם כל הלילה. זה היה בדיוק יום הפטירה של אבא שלי. היו שם ברובע היהודי קבוצה של אנשים שהתפללו אז הבאתי להם כל מיני ברכות בשולחן מלא כל טוב. למחרת התחילה מלחמת השביעי באוקטובר. דיברתי עם ריבונו של עולם ואמרתי 'כל כך הרבה נשמות עזבו את העולם, אני רוצה להביא נשמה לעולם'.
"הייתי אמורה בימים האלה לטוס מטעם העבודה שלי כמפיקה ותחקירנית בערוץ 14 לטורקיה. אחרי כמה ימים קיבלתי טלפון מבית החולים. 'ליאורה פישמן?' שאלה האחות מהצד השני שעל הקו. 'רציתי להגיד לך שהטיפול האחרון שעברת'... קטעתי אותה ושאלתי 'שוב לא הצליח?'", היא משחזרת ופורצת בבכי, "האחות אמרה 'הצליח, מזל טוב'. רצתי להגיד מזמור לתודה ולקרוא תהילים. החלטתי שלא לספר לאף אחד בעולם על ההיריון הזה. באחד המקרים, ביקשתי מרבנית שתשאל את הרב מה לעשות. היא חזרה עם התשובה הבאה: 'אל תעשי כלום. זה פשוט יבוא לבד. רק תדאגי שזה יהיה סמוי מן העין'".

4 צפייה בגלריה
לי פישמן
לי פישמן
לי פישמן
(צילום: יונתן כהן פוטו ג׳וני)

שתי האחיות שלה, עידית בר גיל מנהלת שר"פ ודבי אבוחצירא, אחות במחלקת פוריות, גילו תוך כדי תנועה והבטן שגדלה שהיא בהיריון. "היה ברור ששתיהן יהיו שותפות גם בגלל שהן הכי קרובות אליי יחד עם אמא שלנו אסתר, וגם בגלל הידע המקצועי שלהן בכל תהליך ההיריון וליווי ללידה. עכשיו רק נשאר להתפלל ששום דבר לא יקרה ושאסיים בידיים מלאות".

הדגל של המדינה

לי ליאורה פישמן, ירושלמית שורשית נולדה לבית לאומי-דתי. אחרי הצבא ניסתה את מזלה בתחום המשחק וכיכבה בסרט 'נערי החוף' שם גילמה את בת הזוג של אקי אבני. "הסרט הזה", היא אומרת בחיוך "גרם לי להבין שאני לא רוצה להיות שחקנית". בכל זאת היא נסעה ללמוד משחק בסטודיו של לי שטרסברג. כשחזרה הפכה להיות מפיקה של להקת המעודדות של הפועל ירושלים בכדורסל. "יגאל עמדי, סגן ראש עיריית ירושלים, פגש אותי באחד המשחקים ואמר לי שאם אני רוצה לחוות באמת אווירה וטירוף שאגיע לטדי למשחק של בית"ר. הגעתי, בית"ר הבקיעה גול והרגשתי חשמל באוויר".

קראו גם:

החוויה הזו, גרמה לה לכתוב ולהלחין ב-1996 את השיר 'בית"ר הדגל של המדינה' שלווה בקליפ אליפות מושקע של הצהובים שחורים בכיכובה לצד שחקני הקבוצה. משם הגיעו גם הסימפול לשיר החסידי של מרדכי בן דוד 'אנחנו מאמינים בני מאמינים' ו'היא עולה' - להיטים שאין אוהד בית"ר שלא מכיר.
"הוצאתי רישיון בזמנו כדי למכור עצמאית קלטות עם השירים הללו. 'אנחנו מאמינים בני מאמינים' הוא אחד מעשרת השירים הכי מושמעים בכל הזמנים בחתונות. עד היום אני מקבלת על השירים האלה תגמולים מאקו"ם". בשנים האחרונות פישמן משמשת מפיקה ותחקירנית בטלוויזיה. כרגע, כמה כיף לה להגיד את זה, היא בחופשת לידה.

"אל תוותרי"


ב-24 ביוני כשהיא בשבוע ה-38 להריונה הגיעה פישמן לבית החולים שערי צדק. הקדמת הלידה בשבועיים נועדה למנוע סיבוכים. "סבלתי מסכרת היריון וחבל הטבור היה כרוף סביב הראש של התינוקת. לפני הכניסה לחדר הניתוח, ניהלתי שיחה עם הרופא המנתח פרופ' חן סלע, והרביתי בתפילות. כל האכזבות ומפחי הנפש רצו לי בראש. אבל אמרתי לעצמי, יש לי כוונות טובות. להביא חיים לעולם.
"כשהלל נולדה פתאום הפכתי להיות שלמה. פתאום הגשמתי את הייעוד לי. אני אומרת לכל אישה שעוברת את התהליך הזה אל תוותרי. כמובן אל תהיי אמא מהסיבות הלא נכונות, אבל אם יש לך את הרצון תגרמי לזה לקרות בכל מחיר".
לפני שבועיים, בנוכחות ירושלמים רבים, כולל ראש עיריית ירושלים משה ליאון והופעה של להקת פרחי ירושלים נערך טקס הבריתה של הלל איטה במרכז ציפורי. את חושבת על זה שכשהבת שלך תתגייס לצה"ל את כבר תהיי בת 72 כמעט? "70 זה החמישים החדש", היא מצהירה בחיוך וממהרת להכין בקבוק לתינוקת.