"דמויות של רופא ושל אישה, המחזיקים יחד סרט ורוד שמקופל בצורת לב ומעבירים מסר של שיתוף פעולה ואופטימיות", כך אומרת המעצבת מירי ניסטור מהרצליה, שעיצבה את הבול החדש לרגל חודש המודעות לקידום המאבק בסרטן השד.
2 צפייה בגלריה
מירי ניסטור. צילום: אסף פרידמן
מירי ניסטור. צילום: אסף פרידמן
מירי ניסטור. צילום: אסף פרידמן
"האלמנט המרכזי בבול, הסרט הוורוד, הפך עם השנים לסימן היכר המזוהה עם הנושא בארץ ובעולם. הרופא והאישה, שמחזיקים כל אחד בנפרד את הסרט, משלבים כוחות, והלב שנוצר משני הסרטים מסמל את האופטימיות ואת הניצחון על המחלה".
לראשונה בארץ הוקדש בול לנושא הזה, במטרה להעביר את המסר: "ניתן להפחית את הסיכון לסרטן השד ולהירפא מהמחלה". בתהליך החשיבה על העיצוב הוחלט לשלב גם שלושה אייקונים מרכזיים המסמלים פעילות גופנית, תזונה נכונה ומחקר רפואי מתקדם, כדי לעורר את מודעות הציבור לאימוץ אורח חיים בריא ולגילוי מוקדם. "לאורך השנה אנו מובילים את המאבק במחלה באמצעות קידום המחקר, דרכי המניעה, הגילוי המוקדם, ושיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולות ושל המחלימות", אומרת סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו.
המעצבת מירי ניסטור, שאחראית לעיצובם של בולים רבים בשירות הבולאי, עיצבה הפעם את הבול המוקדש למאבק בסרטן השד מתוך תחושת שליחות, לאחר ששלוש מבנות משפחתה לקו במחלה והחלימו. "שתיים חלו במקביל לפני 16 שנה, אחת לפני שלוש שנים, כולן גילו את המחלה בזמן וקיבלו את הטיפול המתאים. בהנחיית הרופאים שטיפלו בבנות משפחתי, אני מקפידה כבר 16 שנה לערוך אחת לחצי שנה את כל הבדיקות הדרושות. הפרויקט הזה היה מבחינתי הרבה מעבר לאתגר עיצובי. באתי אליו מתוך מודעות אישית גדולה מאוד לחשיבות הגילוי המוקדם".
ניסטור (47) היא בוגרת בצלאל במחלקה לתקשורת חזותית, ובעלת סטודיו לעיצוב בעיר מגוריה הרצליה. את סדרת הבולים הראשונה עיצבה עוד במהלך לימודיה בבצלאל, זכתה במקום הראשון ושולבה ברשימת המעצבים של השירות הבולאי. מאז עיצבה סדרות על חודשי השנה והחגים, על פרפרים בישראל, על מוזיקה ישראלית, על גלגוליו של סמל המנורה לרגל יום העצמאות, ובול המוקדש לשפת הסימנים.
2 צפייה בגלריה
הבול שעיצבה ניסטור
הבול שעיצבה ניסטור
הבול שעיצבה ניסטור
"בשונה מעיצוב פוסטר, הפורמט של בול קטן כל כך, וזה דורש מאתנו לזקק את כל המסרים שאנו רוצים להעביר. העיצוב הגרפי אמור לתת מענה למסר שהבול נועד להעביר".
בשלב התחקיר נסעתי עם נציגי השירות הבולאי לפגישת סיעור מוחות עם נציגי האגודה למלחמה בסרטן. הם שיתפו אותנו במחשבותיהם וסיפקו לנו מידע וסטטיסטיקה שהמחישו את המסר, שאנו, הנשים, חייבות להגיע לבדיקות המעקב התקופתיות, ששיתוף פעולה בין הנשים למערך הרפואי הוא המפתח לריפוי מלא, בסיס לאופטימיות ולהצלחה בטיפולים; שגילוי מוקדם מציל חיים והוא פקטור קריטי לתהליך ההחלמה; שיש מקום לאופטימיות, והמחלה היא לא גזר דין מוות".
אילו תגובות קיבלת על הבול?
"הפוסט שבו פירסמתי את תמונת הבול זכה להכי הרבה תגובות ושיתופים — פי ארבעה מכל הפוסטים שפירסמתי בעבר עם בולים שעיצבתי. הסיבה לכך ברורה: כמעט אין אדם שאינו מכיר מישהי שחלתה בסרטן השד, והבול הזה נגע בהרבה אנשים".